Jump to content

Hvem tar sjansen på kun ett batteri i båten?

Norfront

Recommended Posts

Etter en hel del "morsomheter" med startproblemer, lading osv, er jeg blitt svært skeptisk til kun å ha ett batteri i båten! Så snart man har den minste ting tilkoplet i tillegg til motoren, så er man utsatt for "strømlekkasje". Jeg skjønner ikke at noen tar sjansen på ett batteri oppsett. Nå skal jeg for fremtiden ha to store batterier (ett til start, og ett til forbruk) med kontrollenhet for lading/switching. Erfaringer og kommentarer?

Et batteri i båten? Helt greit dersom en har en daycruiser der batteriet kun er for å starte motoren, men ellers? Nå skal jeg for fremtiden ha to store batterier (ett til start, og ett til forbruk)

Men hvorfor skal du ha to store batterier? Til start har jeg et lite startbatteri på kun 62Ah, og det har ingen problemer med å starte min Yanmar, men til forbruk er det noe annet. Der får en snart aldri nok.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De fleste av oss har vel en forbruksbank på ett batteri i den forstand at vi har parallellkoblet flere mindre batterier til ett stort. Ganske mange bruker også samme batteribanken til start så dermed har de i prinsippet kun ett batteri i båten. Muligheten for at det kan oppstå akutte feil med en batteribank, er ikke særlig store. Normalt får man et forvarsel (f.eks lav spenning, manglende evne til opplading eller rask tømming) hvis noe er galt med batteriet/batteriene og kan derfor gjøre noe med det før en sitter i klemma. Det mest akutte jeg kan komme på i farten, er kortslutning fordi skitt er virvlet opp i sjøgang eller at noe faller ned over polene og kortslutter på den måten. I slike tilfeller kan det være greitt å ha et reserve batteri som ikke er tilkoblet hvis du kun har ett batteri til både forbruk og start.

Har man en lettstartet motor så er det bare å ha en startbooster ombord, koster bare noen hundrelapper. Da greier det seg med et batteri ( forudsatt at man ikke har noe særlig strømforbruk ombord).

Har man en weekend båt eller hytte på sjøen er det lurt å ha eget startbatteri+ stor nok forbruksbank.

Skilsø mener åbenbart, at et batteri er nok...

Dan jeg fik min Skilsø 33 Arctic (2001 model) var der kun et batteri installeret til alt: Start, forbrug og bovpropel. Jeg vidste slet ikke alt det, jeg ved i dag, men jeg undrede mig en del over at jeg så ofte havde fladt batteri. I dag ved jeg (takket være BP) noget mere og havde insisteret på at der havde været mindst tre batterier: Start, forbrug og thruster.

Oven i købet var thrusteren forkert installeret. Så en af de første gange jeg brugte den gik det ild i sikringen, der sad bag skraldespanden i et skab i bb side i salonen. Noget stressende med røglugt og svigtende bovpropel under tillægning i kraftig vind med uerfaren kaptajn...

Andy

Har kun ett 70Ah batteri i båten. Nå skal de sies at hvis det går tomt, kan jeg legge en tamp rundt svinghjulet på Marna'n og dra den igang :cool:

I tillegg til startstrøm har jeg fire lanterner. De brukte jeg en gang i fjor.

Har ingen planer om flere batterier, da dynastarten har nok med å lade opp det jeg har :wink:

Det er hele 5 batterier i Baltic'en, og 2 batterivelgere og 3 hovedbrytere...

Jeg har ikke aning om hva som aktiverer hva...

Skal bli spennende å starte motoren, og se om den faktisk lader alle 5 batteriene.

Har brukt så mye tid på å lage eksosanlegg, at jeg ikke har fått forsket og utbedret det elektriske opplegget.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Og hvor lang er en strikk?

Denne tråden er totalt meningsløs hvis vi ikke legger til grunn båttype og antall samt typer strømforbrukere ombord.

Jeg har 4 x 120A, hvorav 1 til start og 3 til forbruk.

Startbatteri: Startmotor og ankervinsj.

Forbruksbanken: Alarmsystem (i havn), baugpropell, kjøleskap, lys, varme, defrosteranlegg, navigasjon, radar, tv, radio/musikkanlegg .....m.m.

1 batteri ? Galskap hos meg, men det funker sikkert i en skjærgårdsjeep..

Redigert av Phoebe (see edit history)

Har bare et batteri i min old-snekke. Er ikke det store el-anlegget ombord, men noen lamper inne, lanterner ute, apparater ved styreplass samt varmeapparat. Det har fungert helt greit sånn i 12 år. Har riktignok mulighet til å utvide anlegget med et batteri, og jeg har et stående i reserve hjemme i garasjen, men har lissom ikke behovet. Er nok av ting jeg burde fikse på båten som det er, om jeg ikke skal konstruere behov, ved å endre på ting som virker i tillegg. Men jeg skal medgi at hvis jeg hadde hatt motor uten start-sveiv, eller annen grei mulighet for å bruke håndmakt, så ville nok et batteri til vært nødvendig for en rimelig trygghetsfølelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...