Jump to content

Alicraft Norwind 18, planer om forbedringer.

gorgo

Recommended Posts

Hei folkens!

Etter å ha fulgt med på baatplassen i flere år nå, har jeg hatt mange timer med både lærerik og lattermild lesing.

I fjor høst byttet jeg en gammel Saab 9-5 jeg hadde stående mot en Alicraft Norwind 18. Den har en 50hk Yamaha 2-takt på hekken.

Jeg tror denne motoren kanskje er litt liten for denne båten, man den har bare ca 30 gangetimer, så den får holde i hvertfall

sesongen 2011.

Da det har vært en særdeles snørik vinter her i Bodø, har jeg ikke fått gjort noe med båten i vinter, men nå når

påsken nærmer seg, tenkte jeg at tiden er inne for å hente båten hjem fra vinterlagring.

Her er noen bilder, og som dere ser så har jeg litt å ta tak i... :)

6821784_520x0.jpg

6821787_520x0.jpg

6821788_520x0.jpg

6821789_520x0.jpg

Da dette båtmerket er nytt for meg, har jeg noen spørsmål til dere her på baatplassen.

Da pakningene rundt vinduene i cabinen er modne for utbytting, lurer jeg på hvor slike kan skaffes?

Kalesjen er relativt hel og pen, men har fått et rift som jeg vil få reparert,

så er det noen som vet om noen som reparerer kalesjer i Bodø distriktet?

Flere spørsmål kommer sikkert etterhvert som jeg begynner å gå gjennom båten.

Hed vennlig hilsen

Tore. . . .

Hei.

Jeg har i helgen vært å gjort klar for avhenting fra vinterlagring, og da viste det seg selvfølgelig at et av hjulene på hengeren hadde

punktert, så dette må fikses før avhenting.

Ellers så har jeg konstatert at lanternene må byttes, og lurer på om noen har erfaring med led-lanternene fra BT?

Batteri skal flyttes, samt at orginal bensintank skal renses og settes i drift igjen.

Puter i cabin og ute skal byttes, samt at treverk skal fikses opp igjen.

Ellers så dukker det nok opp mye mere etterhvert.

Tore. . . .

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt LED lanterner til småbåt?

Var på BT å så på lanternene de selger der, men de er alt for store for min båt.

Har også vært på Løvold, men de har kun sidelanterner, ikke topp og hekk.

Ellers så henter jeg båten i morgen, og satser på å få tatt litt flere bilder.

Tore

• 1 år senere...
Svart (redigert)

Denne tråden hadde jeg jammen glemt at jeg startet opp i fjor. :confused:

Jeg var nok helt sikkert så opptatt med å fikse båten, at jeg glemte å poste her. hehe

Da jeg er på jobb for tiden, får jeg ikke gjort noe med båten, annet enn å planlegge, samt at dette også gjør det umulig for meg å laste opp bilder, da de ligger på pc'en hjemme.

Planene for i fjor var store, som dere kan lese lengre opp i posten, men lysten til å få båten på sjøen ble større enn motivasjonen til å utbedre alt på en gang.

Det som faktisk ble gjort var at de stygge plastikk stolene ble kastet ut, og tre rammer ble lagd, og båt stoler fra Jula ble montert. En stor forbedring både utseende messig, og ikke minst comfort messig. Ellers så rev jeg ut rubbel og bit av el anlegget. Her satte jeg inn et bryter panel fra BT, med 8 brytere/automatsikringer. Pluss/minus kabel ble dratt i trekkerør nede i benken på SB side fra batteriet og frem til dasjbordet..

Ellers så ble innmaten i lanternene byttet ut til fordel for LED, etter litt modifisering passet det som hånd i hanske. Topplanterne og hekk lanterne er fortsatt orginal.

Hyllene i cabinen ble tatt ut, da de var vannskadet, og nye vil bli satt inn når jeg kommer hjem.

Ellers så er planen før utsetting i år, å få den faste tanken koblet til. Tanken er rengjort, slanger er innkjøpt. Det eneste som mangler er ny tankmåler. Noen som har erfaring med den de selger på BT?

Vindus listene som lakk, ble midlertidig tettet med Sikaflex, så dette må jeg vel se på.

Putene ute skal trekkes opp. Denne jobben har jeg satt bort til konemor.

Montere stereo og høyttalere.

Kalesjen skal få seg en vask. Noen som har erfaring med bruk av BioTex? Jeg har hørt at dette skal være greit å vaske kalesjen med. Hva med å impregnere den selv? Hva skal jeg bruke her?

Jeg komme sikkert på mere når jeg kommer hjem å får gått gjennom båten.

Mvh

Tore. . . .

Redigert av gorgo (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

serienr skal stå på et skilt på motorbraketten. For å finne årstall , så er det gjerne en bokstav preget inn i et kjørne, kan være vanskelig å se. og så er det en liste på et nettsted å sjekke opp mot (marinshop.se?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker for svar Ivar. :)

Nå er båten kommet på vannet, og jeg fikk meg en kort tur ut før jeg måtte reise på jobb for 4 nye uker.

Fikk ikke gjort så mye fornuftig før jeg satte den ut, bortsett fra av stereo/høyttalere, samt vask/impregnering av kalesjen. Jeg har også lagd nye hyller fremme i kabinen, da de som var der var modne for utskifting.

Tok selvfølgelig også en grundig vask både utvendig og innvendig.

Fordelen jeg har i denne sesongen, og sesongene framover, er at jeg har skaffet meg båtplass i nærheten, og ikke som i fjor hvor jeg måtte kjøre 45 min hver vei for å komme til båten.

Satser på å få lagt ut noen bilder av "vidunderet" når jeg kommer hjem igjen... :)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...