Jump to content

Svært varierende pris på Sikaflex 291!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er i ferd med å montere en gjennomgang for avløpsvann fra vasken 10 - 20cm over vannlinjen, og hadde da tenkt å bruke Sikaflex 291 som tettingsmiddel. Men patronen min var tom, så da sjekket jeg litt priser. Og der var det variasjoner kan en trygt si! Og jeg som kun trenger en aldri så liten dash til denne gjennomføringen. Tror jeg går for silikon som jeg har liggende. Eller kanskje jeg skal se i roteskuffene mine om jeg har en gummi O-ring som passer i sporet under "hodet" på gjennomføringen. Eller kanskje litt Araldit 2-komponent Epoxy som jeg har på en slik liten dispenser med to beholdere.

 

sika291.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto ikke helt dette med å bruke stry her. Jeg skal jo bare tette mellom gjennomføringen og hullet i skroget. Stry bruker jeg feks. på gjengene når jeg skrur en kuleventil på en skroggjennomføring.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jasså Lazyjack, dette har du greie på ser jeg :lol:

Sika har en rekke produkter og det du sikter til når du sier "Sikaflex" er en polyurethan som er Sika sitt "familienavn" på polyurethaner,

Når du nevner sikaflex sammen med Tec7 så er Tec7 en MS polymer og skiller seg vesentlig fra polyurethan. Kanskje du kan forklare forskjellen på de to?

 

Når du sier at silikon ikke har noe om bord å gjøre lurer jeg også på hva du bygger dette på siden silikon er det råstoffet av de tre nevnte som har best motstandsdyktighet mot kjemisk påvirkning(les olje og saltvann). Silikon har et heftproblem mot mørtelbaserte produkter, men har meget god heft mot metaller og polyester så lenge du har avfettet godt. Silikoner, bortsett fra de spesialsilikonene som Dow Corning produserer for "structural glazing", har meget god elastitet. Som regel 25% maksimal bevegelse og 700-900% maksimal strekk før brudd. Fortell meg da hvorfor silikon er uegnet i en skroggjennomføring ?

 

Jantzen:

Sika har ikke kapasitet til å sende ut en og en kartong, derfor priser de seg ut slik at forhandlerne skal gjøre jobben. Det skulle jo tatt seg ut om de skulle solgt billiger bak ryggen på sine forhandlere....

 

Dvil:

I stedet for å bare fokusere på elastitet kan kameraten din be om teknisk datablad på begge produkter og sammenligne hvor egnet de er. Det står mye om et produkt i et teknisk datablad og man skulle vært mye flinkere til å spørre om det når man kjøper kjemiske produkter. Jeg legger merke til at Biltema bare her HMS tilgjengelig på nettsiden sin, det er for dårlig. Et teknisk datablad avslører som regel uærlig markedsføring av et produkt !

 

Lars:

Bruk silikonen din du om den ikke er for gammel. Gammel silikon vil ikke bli seig og hard, men den vil slutte å herde. Dette sjekker du ved å legge en stripe på et papir og la den ligge over natten for å se om herdingen har startet. Går dette greit så må du bare være nøye med å avfette med aceton eller lignende før du legger på silikon og monterer. Avfetting er selvfølgelig viktig uansett om det er sika eller silikon eller for den saks skyld Tec7.

Når det gjelder varierende priser så er dette fordi innkjøpsprisene på slike produkter ligger så langt under de kr. 150,- den dyreste forhandleren forlanger at det er fult mulig med slike variasjoner.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på det du skriver Vann tro for lim og fugemasse virker det som du har greie på.

 

Kan grunnen til at vi i alle år har hørt at vi ikke skal bruke silikon i båt. Være at det er STOR forskjell på de forskjellige Silikontypene/produsentene som er på markedet. Får jo kjøpt silikon tuber fra kr.29,- på Europris og oppover.

 

Ikke så lett for en lekmann å lese seg frem på ett datablad om en type silikon er brukanes eller ei. Må stole på det som står på tuben.

 

Derfor har det blitt anbefalt å bruke produkter fra Sika eller Tec7, siden disse produktene i allefall holder mål.

 

Problemet med Tec7 er at mange glemmer at det også er ett lim. Mange inkl. meg selv har vel brukt det ukritiskt, og vil få seg en overaskelse hvis/når delene skal demonteres.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jasså Vantro, dette har du greie på ser jeg :smiley:

 

Poenget mitt er at de silikontypene som selges i vanlig handel og som lukter eddik/ammoniiakk ved herding er fullstendig ubrukelig i båt(tetting, forsegling, liming) og også forsåvidt de fleste andre steder jeg kan tenke på.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at de silikontypene som selges i vanlig handel og som lukter eddik/ammoniiakk ved herding er fullstendig ubrukelig i båt(tetting, forsegling, liming) og også forsåvidt de fleste andre steder jeg kan tenke på.

Du skriver ikke hvorfor, det er mye mer lærerikt enn at de bare er fullstendig ubrukelig.

Jeg limte i sammen ett 500 liters akvarium for noen år siden, med kun den "eddikluktende" siliconen på endeflatene av glasset som limflate, samt en liten hulkil innvendig til slutt. Fungerte helt flott som tettning der, men jeg gjorde sikkert noe feil jeg da...

Spør som Vanntro, kan du forklare forskjellen..?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på det du skriver Vann tro for lim og fugemasse virker det som du har greie på.

 

Kan grunnen til at vi i alle år har hørt at vi ikke skal bruke silikon i båt. Være at det er STOR forskjell på de forskjellige Silikontypene/produsentene som er på markedet. Får jo kjøpt silikon tuber fra kr.29,- på Europris og oppover.

 

Derfor har det blitt anbefalt å bruke produkter fra Sika eller Tec7, siden disse produktene i allefall holder mål.

 

Problemet med Tec7 er at mange glemmer at det også er ett lim. Mange inkl. meg selv har vel brukt det ukritiskt, og vil få seg en overaskelse hvis/når delene skal demonteres.

 

Joda, som med alle lim/fugemasser er det kvalitetsforskjeller, men det går ikke nødvendigvis på sluttresultatet, det kan være ting som hvor lett å få ut av tube/pølse/patron, hvordan glatte-egenskaper(ved fuging) farge stabilitet etc. Det er også forskjellige kvaliteter på bygg og industriell silikon. Kjemisk bestandighet er alltid langt høyere på industriell silikon(tåler ganske høye syre-oppløsninger), men også bygg-silikon som den man normalt kjøper som forbruker har høyere kjemisk bestandighet enn all MS og PU(polyurethan). Det som gjør at man vanligvis finner MS og PU bedre enn silikon er for det første an man har vent seg til et produkt med høyere kohesjonskrefter(altså den indre styrken i massen). Kohesjonsstyrke kan sees i sammenheng med fleksibilitet. Jo høyere kohesjonsstyrke jo mindre fleksibilitet. Den MS og PU som privatpersoner har blitt gjort kjent med er en MS og PU med langt høyere kohesjonsstyrke enn silikon. Totalt sett om man inkluderer proffmarkedet så selges det vel så mye MS og PU med samme kohesjonsstyrke som silikon, men dette dreier seg da om fuging/tetning og ikke ren liming. Om man ser på privatmarkedet så vil det der være mer behov for et kombinasjonprodukt som fungerer brukbart som både lim og fugemasse og da har man fått MS og PU med høyere kohesjonskrefter for også å tilfredsstille liming. Ser man så på proffmarkedet så har de tilgang på bredere spekter, de aller mykeste, de midt i mellom og de med aller høyest kohesjonskraft som ikke kan benyttes til fuging.

Når det gjelder Tac7 så tendenserer det helt over i den typen produkt med så høy kohensjonskraft at det ikke egner seg som fugemasse og det er nok noe de har oppdaget selv også siden de har introdusert Flex7 som er meget likt silikon i kohesjonsstyrke.

Grunnen til at MS og har blitt mer populært for menigmann er også at det hefter bedre til kompliserte overflater slik som PBT, PUR, PC/PPC, PMMA, ABS, SAN, PET og PVC. Det gjør ikke PU eller Silikon, men PU har kohesjonstyrken som alle har blitt glad i(noe MS også har i de produktene som er justert for det).

Litt tenknisk, men sikker forståelig, håper jeg.

 

Jasså Vantro, dette har du greie på ser jeg :smiley:

 

Poenget mitt er at de silikontypene som selges i vanlig handel og som lukter eddik/ammoniiakk ved herding er fullstendig ubrukelig i båt(tetting, forsegling, liming) og også forsåvidt de fleste andre steder jeg kan tenke på.

Når du snakker om silikon så har du erfaring med eddiksyrebasert ser jeg. I handelen finnes eddiksyrebasert som riktig lukter eddik. Man finner også nøytrale silikoner som er alkoholbaserte og oksimbaserte. Disse lukter svært lite. Når det kommer til kvalitet er det forskjeller, men de heller tro det eller ei i retning av at eddiksyrebasert er best på viktige områder. Eddiksyrebasert er mest motstandsdyktig mot muggsopp, den fåes i transparent utgave som faktisk er klar og den tåler UV stråler 100% i motsetning til transparent MS (Trans7 f.eks.) som vil gulne over tid. Eddiksyrebasert silikon tåler også CO2 og syreholdig miljø uten å gulne. Ingen andre fugemasse gjør det(før herding) og typisk er på vinteren når man fyrer med gass/diesel aggregat i et bygg og derav utsetter uherdet MS/PU for CO2 og får gulning. Det samme gjelder syreholdig miljø noe man f.eks. har ved at gulvstøp eller annet sementbasert produkt ikke er fullherdet(noe som i nye bygg tar lang tid om vinteren).

Aberet med eddiksyrebasert silikon er at den er mer klissete enn nøytrale silikoner å glatte og den lukter selvfølgelig eddiksyre helt til den er fullherdet.

 

Det som kanskje er viktigere med silikon enn med MS & PU er at overflaten er 100% støv og fettfri da silikon vanskeligere absorberer dette enn MS & PU.

Det er med lim og fugemasse som med maling og lakk, det blir ikke bedre enn det grunnarbeidet du gjør ! Så får heller markedsførerne påstå noe annet :giggle:

 

Nå rispet jeg litt i overflaten av de forskjellige teknologiene, men dette er selvfølgelig bare en brøkdel av hva som finnes å vite.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser jeg blir stilt til veggs av VannTro og Honduras her og det er jo fint :yesnod:

 

Min erfaring med det jeg kaller silikon(selges ofte som nettopp det og lukter eddik)) er at det har dårlig vedheft til en del materialer, f.eks. gelcoat, topcoat og treverk. Jeg har av og til hatt lekkasjer under dekksbeslag og påfyllingsstusser på mine båter og når jeg løfter beslaget så er det liten eller ingen vedheft mellom underlaget/beslaget og silikonen og den kan rulles av med fingrene. Forsøker man å løsne beslag som har vært montert med f.ek. Sikafleks 291 eller Tech 7 så er det omtrent uråd å få av og holdet tett i flere tiår.

Et av de verste eksemplene jeg har sett er en som la et nytt akterdekk på plattgatteren sin og fuget det med sort "Silikon". Det er vel unødvendig å fortelle at det var svært lite vellykket.

Aldri "silikon" i min båt og det tror jeg er et godt alment råd :smash:

Link to post
Share on other sites

egenspapsprofil_mspusilikon.jpg

 

Her er ett enkelt oppsett som viser egenskapsprofil for MS - PUR(Polyurethan) og silikon.

Jo lengre ut i sirkelen streken komme jo bedre er egenskapene.

PVC er heften til PVC, det sammen med GLASS, Convrete(betong) og ALuminium.

Enviromental friendliness går på løsemiddler og isocyanater

Low odor er lukten

Low-temperature gunnability er hvor enkel den er å få ut av patronen ved lav temperatur

Slump resistance er hvor mye masse kan finne på å sige før herding ved høy temperatur

UV-stability er er motstandsdyktigheten mot missfarging av solen

Non bubbling er en problematikk som kan oppstå i PUR pga løsemiddler som danner CO2 ved herding

Staining er oversmitting av farge ved bruk på naturstein slik som marmor etc.

 

Silikonen som er eksemplifisert her er en eddiksyrebasert.

 

Jeg fikk ikke tilpasset bildet skikkelig i forhold til maks opplasting så det ble kanskje litt usynlig(26kb)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at MS og har blitt mer populært for menigmann er også at det hefter bedre til kompliserte overflater slik som PBT, PUR, PC/PPC, PMMA, ABS, SAN, PET og PVC.

Kompliserte overflater Vanntro?? Alle de plastene du nevner er amorfe termoplaster som i utgangspungtet gir god heft, og er svært enkle å lime. Hva med PE, PP PTFE osv. Da snakker vi om kompliserte overflater. Har du noe som limer disse?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hehe, de overflatene jeg nevner er limbare, men man får bedre heft med MS enn med PUR og Silikon.

De overflatene du nevner REM har jo knapt overflatespenning og må overflatebehandles enten kjemisk eller med Corona(acetylen-flamme)

PFTE tro jeg ikke du klarer å få til uansett behandling.

 

Et eksempel på corona behandling er den plasten man finner på brødposene i dag (vinduet), dette er som regel orientert PP og flammebehandles hos produsent før levering til papirfabrikk. Denne behandlingen er "ferskvare" og varer som regel en måned før mann MÅ bruke plasten.

 

Når du spør om produkter til liming av slikt REM, snakker vi om virkelig tekniske utfordringer. Jeg er i dag bare en Norsk representant for en meget enkel teknologi som man egentlig med litt interesse kan lese seg opp på via nettet, men jaggu hadde jeg litt bakgrunn fra mer tekniske produsenter slik at jeg klarte på svare litt i hvertfall :thumbsup:

(trur eg)

 

RED:

Vi limer jo mykgjort PVC (plastisol f.eks.) det kan jo være en utfordring om man ikke kjenner forskjellene innad i MS teknologien(mykgjørervandring)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg limte i sammen ett 500 liters akvarium for noen år siden, med kun den "eddikluktende" siliconen på endeflatene av glasset som limflate, samt en liten hulkil innvendig til slutt. Fungerte helt flott som tettning der, men jeg gjorde sikkert noe feil jeg da...

 

Du gjorde helt riktig her Honduras. Den eneste jeg kan pirke på er at du burde benyttet spesialsilikon for akvarium. Den er også eddiksyrebasert, men den er testet spesielt med tanke på at den ikke skal være skadelig for fisken.

 

Men nå skal jeg begynne å sende bilder fra en reklamasjon på silikon(eddiksyrebaser) som var full av luftblærer som ikke kom til syne før produktet var herdet. Stor glassfasade som sluttkunden ikke akkurat likte synet av......skjønner ikke det, den så jo ut som moderne kunst :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du verden, her er det virkelig spisskompetanse :thumbsup:

 

Drister meg til et lite spørsmål: Har et pumpehus i hard plast, sort på farge, vet ikke hvilket plastmateriale.

 

I overgangen mellom pumpehus og slangestuss for utløpet har det ligget en liten mynt og snurret med det til følge at det har oppstått to små hull.

 

Er det noen av de nevnte produkter som er egnet til å tette dette? Det er snakk om bare noen millibars trykk, men stoffet må jo lime godt til plasten.

 

Takknemmelig for tips.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke båten din bygget i går Hifo. Som du sier så ble silikon benyttet både tidligere OG nå til glassfuger/liming.

Det finnes ingen proffe i noe marked som benytter noe annet enn silikon til glassfuging/liming (bortsett fra autoindustri og jernbane da disse glassene har en overflate der de limes som er kobber-belagt og det har ikke ikke båtvinduene dine). Grunnen til dette er at alle lim/fugemasser har en svakhet når det kommer til UV-stråler mot lim-flaten. Det produktet som klarer denne påkjenningen best av alle kjente stoff er eddiksyrebasert silikon. Dernest nøyral silikon, så PUR og til sist kommer MS polymer akkurat når det gjelder dette.

 

Ingen produkter klarer ubegrenset UV ståling MOT LIMFLATEN og derfor ser du at teningsmassen din slipper, men nok en gang eddiksyrebasert silikon har høyest bestandighet når det kommer til dette punktet.

Derfor vil du se at alle glassmestere benytter silikon der hvor UV stråler kan treffe lim-flaten av produktet(gjennom glasset).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Drister meg til et lite spørsmål: Har et pumpehus i hard plast, sort på farge, vet ikke hvilket plastmateriale.

 

Det enkleste du kan gjøre for å finne ut om det er limbart er "dråpetesten". Den avslører hvor lav overflatespenning det er i plasten.

Det fu gjør er å avfette godt, dernest tar du en vanndråpe på overflaten. Om den står som en halvmåne så er det meget lav overflatespenning i materialet og det er komplisert å få noen god adhesjon uten bruk av overflate aktivator. Om den derimot "flyter litt ut" slik at den IKKE ser ut som en halvmåne så er det høyere overflatespenning og du får ganske sikker en god adhesjon. Om du får en "positiv test" så kan du benytte f.eks. Tec7 eller lignende(det finnes mange MS polymerer i markedet som er rimeligere, les bakpå tuben. Står det hybrid-polymer duger dette også). Her er ikke elastiteten så viktig da du jobber mot et materiale som utvider/trekker seg sammen seg likt ved kulde/varme.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...