Jump to content

Kjøpsråd Fairline/Princess 38-42fot årsmodell 1998-2001.


jake

Recommended Posts

Vurderer Fairline Phantom eller Princess Fly i størrelsen 38-42 årsmodell 1998-2001. Er det noen her som har erfaring med disse båtene og kan komme med råd og tips om forskjellen på disse mht kvalitet/løsninger og evt. svake sider man bør være obs på. På forhånd takk for svar.

Redigert av jake (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en del her inne med Fairline og Princess i de årsklasser du nevner. Gi dem litt tid så får du sikkert svar. Sjøl har jeg en 01-modell Phantom 43. Har ikke all værden av erfaringer enda, da jeg kjøpte den i fjord høst, og kjørte den rett hjem for opptak.

 

Fairline og Princess fra perioden du nevner er vel kvalitetsmessig ganske så like. De er konstruert av den samme designeren, (Bertram Olesinsky) og begge merkene hadde de samme eierne den gang mener jeg til et stykke utpå tiåret. Filosofien til eierene var at Princess skulle være tradiosjonell og konservativ i linjeføringene, mens Fairline kunne tillates å være noe dristigere og "rampete" i linjene og der en kunne utprøve nye ideer.

 

Innredningsmessig er de også svært så like, og det kan en jo også si selvfølgelig om andre flybridgecruisere med strake akslinger. Phantom skiftet designlinje i -99 (tror jeg det var) og kjører på denne linjen den dag i dag. Prisene er da lavere på den tidligere generasjonen (pre -99)

 

Appropos priser synes Fairline å ligge noe under i pris hvis du sammenligner med tilsvarende Princess. Årsaken er trolig at princess har hatt et svært godt forhandlerledd i Norge og Scandinavia i alle år, mens Fairlineagenturet har skiftet eiere en rekke ganger. Prisene ut fra forhandlere i GB er omlag det samme. Salgsvolummessig i GB er Fairline vesentlig større enn Princess.

 

Personlig valgte jeg bort Phantom 38 etterhvert da vi så på båt da jeg synes det ble litt vel mye plastic fantastic, med blanke plastflater.

Ellers snakker vi om svært så solid bygde flybridgecruisere her med gode og forutsigbare sjøegenskaper. Motorbestykkning er Volvo 60 og 70 serie, begge lavturtalls og svært pålitelige og tradisjonelle steinknusere av noen dieselmotorer, og vel de beste motorene Volvo noen gang har bygget. D-serien kom vel rundt 05 trur jeg. Begge båtene har svært romslige og velutstyrte flybridger. Min -43 feks. har sitteplasser til 8 på fly og kjøleskap/wetbar og elektrisk grill. Lett adkomst med skikkelig trapp slik at en med den største selvfølge kan entre fly med en GT i hver hånd.

 

Prismessig får du vel en Ph38 ifra 1,7 mill og oppover. (Samme størrelse og skrog som P40) Legg på litt til, 1,8 ca, og du får deg en vesentlig trangere P38. Runder du 2 mill og oppover mot 2,5 snakker vi P40 og Ph40 som begge er romslig, populære og svært linjelekre (synes jeg) båter med to kabiner/bad/WC. P42 og Ph 43 har vel de samme løsningene men med bedre plass.

 

Lykke til med valget

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja. Ph38 er svært romslig til "bare" å være en 38-foter. Har også to bad/WC som P40. Ph38 tilhører den gamle designlinjen og er følgelig ulik Ph40 og oppover fra -99. Svært gode sjøskrog på Ph38/P40 i motsetning til P38(hevder mange)

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vurderer Fairline Phantom eller Princess Fly i størrelsen 38-42 årsmodell 1998-2001. Er det noen her som har erfaring med disse båtene og kan komme med råd og tips om forskjellen på disse mht kvalitet/løsninger og evt. svake sider man bør være obs på. På forhånd takk for svar.

 

Drar opp denne her igjen...

 

Kikker på båter av samme type... Blir som regel litt "dus i blikket" når jeg ramler over båter av denne typen :-) Liker linjene og attituden som disse båtene har.

 

Men... jeg ser det er rimelig store prisforskjeller ute og går, ser at enkelte eldre fairline modeller er like dyre/billige som noen av de nye modellene... Er dette bare optimister med prisantydninger uten rot i virkeligheten?

 

Uansett, vil gjerne høre fra eiere av denne type båter (også andre merker en princess/fairline) hva er bra.. hva som er mindre bra, motorer, lugarer, flybridge osv osv.

 

Kan legge til at vi er en småbarnsfamilie og at vi planlegger å bruke båt mye og ofte når vi kommer så langt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Drar opp denne her igjen..

 

Er på jakt etter ny båt. Har sett på Princess P38, P40, Phantom 38 og Phantom 42. Årsmodell 98-2001.

Princess P38 likte vi ikke pga den gikk for tungt i sjøen, Tamd63L motorer. Rett etter prøvte vi en Phantom 38, denne gikk mye finere i vannet, Tamd63P motorer. Kunne vært litt større fly og bateplattform. Vi har kommet frem til at det må bli en Princess P40 eller Phantom 42. Har bare prøvekjørt Princessen 40 og ikke Phantom 42. Er disse to båtene like i sjøen, fart, sjøegenskaper?

Er det noen som kjenner til svakheter på disse, hva man må være obs på?

Link to post
Share on other sites

Husk at Ph38 og Ph42 ikke ble viderefølrt i den nye designlinja som kom rundt årtusenskiftet. Skal du ha en Phantom med moderne linjer og planløsninger bør du velge en Ph40 eller 43. Begge kom i år2000.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, stemmer det. Så er det prisen da...blir litt for dyrt for oss. Drømmen er jo en Phantom 43 som du har Rem. Da har du også 1000 hk som skal ha diesel.

 

Ja det koster å bruke 1000 hk, men bruker du hk fornuftig, så er ikke drivstoffutgifter avskrekkende.

Fineste tiden på sjøen er på flyen i 5-7 knop og forbruket er da veldig behagelig.

Det er også mulig å gå på bare en motor og forbruket blir enda lavere.

Men bruker en alle 1000 hk så er vel forbruket fort oppi 6-7 liter pr nm mil, noe en gjør kun i noen minutter før en slipper seg ned på marsjfart med ca 4-5 liter pr nm.

Hva det totale forbruket blir bestemmer du mest over selv.

Lykke til med fremtidig flybrigdebåt.

Link to post
Share on other sites

Har du kjørt Phantom 42 og Princess P40 noen gang?

Begge gir en helt annen og mer eksklusiv følelse en Ph38. Vel mye plastikk og kalde sterile flater i Ph38 synes nå jeg. Når det gjelder sjøegenskaper er de alle i ypperste klasse. Alle kom med TAMD63 motorer, noe som kanskje kan bli noe snaut på Ph42? Finner du en med 73/74 motor er denne klart å anbefale. Personlig ville jeg styrt unna bildozermotor.

 

Ebonita har forøvrig mange års erfaring med P40 og TAMD63. Har aldrig hørt at han synes denne blir snau i en P40? Eller hva Ebonita?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...