jake Startet 31.Mars.2011 Del på Facebook Startet 31.Mars.2011 (redigert) Vurderer Fairline Phantom eller Princess Fly i størrelsen 38-42 årsmodell 1998-2001. Er det noen her som har erfaring med disse båtene og kan komme med råd og tips om forskjellen på disse mht kvalitet/løsninger og evt. svake sider man bør være obs på. På forhånd takk for svar. Redigert 31.Mars.2011 av jake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Det finnes en del her inne med Fairline og Princess i de årsklasser du nevner. Gi dem litt tid så får du sikkert svar. Sjøl har jeg en 01-modell Phantom 43. Har ikke all værden av erfaringer enda, da jeg kjøpte den i fjord høst, og kjørte den rett hjem for opptak. Fairline og Princess fra perioden du nevner er vel kvalitetsmessig ganske så like. De er konstruert av den samme designeren, (Bertram Olesinsky) og begge merkene hadde de samme eierne den gang mener jeg til et stykke utpå tiåret. Filosofien til eierene var at Princess skulle være tradiosjonell og konservativ i linjeføringene, mens Fairline kunne tillates å være noe dristigere og "rampete" i linjene og der en kunne utprøve nye ideer. Innredningsmessig er de også svært så like, og det kan en jo også si selvfølgelig om andre flybridgecruisere med strake akslinger. Phantom skiftet designlinje i -99 (tror jeg det var) og kjører på denne linjen den dag i dag. Prisene er da lavere på den tidligere generasjonen (pre -99) Appropos priser synes Fairline å ligge noe under i pris hvis du sammenligner med tilsvarende Princess. Årsaken er trolig at princess har hatt et svært godt forhandlerledd i Norge og Scandinavia i alle år, mens Fairlineagenturet har skiftet eiere en rekke ganger. Prisene ut fra forhandlere i GB er omlag det samme. Salgsvolummessig i GB er Fairline vesentlig større enn Princess. Personlig valgte jeg bort Phantom 38 etterhvert da vi så på båt da jeg synes det ble litt vel mye plastic fantastic, med blanke plastflater. Ellers snakker vi om svært så solid bygde flybridgecruisere her med gode og forutsigbare sjøegenskaper. Motorbestykkning er Volvo 60 og 70 serie, begge lavturtalls og svært pålitelige og tradisjonelle steinknusere av noen dieselmotorer, og vel de beste motorene Volvo noen gang har bygget. D-serien kom vel rundt 05 trur jeg. Begge båtene har svært romslige og velutstyrte flybridger. Min -43 feks. har sitteplasser til 8 på fly og kjøleskap/wetbar og elektrisk grill. Lett adkomst med skikkelig trapp slik at en med den største selvfølge kan entre fly med en GT i hver hånd. Prismessig får du vel en Ph38 ifra 1,7 mill og oppover. (Samme størrelse og skrog som P40) Legg på litt til, 1,8 ca, og du får deg en vesentlig trangere P38. Runder du 2 mill og oppover mot 2,5 snakker vi P40 og Ph40 som begge er romslig, populære og svært linjelekre (synes jeg) båter med to kabiner/bad/WC. P42 og Ph 43 har vel de samme løsningene men med bedre plass. Lykke til med valget Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
jake Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 Tusen takk for meget fyldig og informativt svar. Sier du altså at Phantom 38 og Princess 40 er samme skrog og samme størrelse bare at Phantom har litt mer "plastic feeling". Er det i så fall lik størrelse på flybridge også på disse to? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mars.2011 Del på Facebook Svart 31.Mars.2011 (redigert) Ja. Ph38 er svært romslig til "bare" å være en 38-foter. Har også to bad/WC som P40. Ph38 tilhører den gamle designlinjen og er følgelig ulik Ph40 og oppover fra -99. Svært gode sjøskrog på Ph38/P40 i motsetning til P38(hevder mange) Redigert 31.Mars.2011 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
jake Svart 1.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2011 Noen som vet cirka forbruk pr nautiske mil på en princess 40 fly ved marsjfart (20 knop?) og ved f.eks 7-8 knop? Sitér dette innlegget Link to post
LarsL Svart 1.April.2011 Del på Facebook Svart 1.April.2011 Sjekk ut denne tråden her: Litt nedi kan du lese om en som har princess 40 https://baatplassen.no/i/topic/28954-diesel-forbruk-princess-414-m2xtamd60c-2x255hk/ Ellers vil jeg tippe ca 5-6 liter på 20knop og ca 2liter på 7-8 knop. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Aldara Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Vurderer Fairline Phantom eller Princess Fly i størrelsen 38-42 årsmodell 1998-2001. Er det noen her som har erfaring med disse båtene og kan komme med råd og tips om forskjellen på disse mht kvalitet/løsninger og evt. svake sider man bør være obs på. På forhånd takk for svar. Drar opp denne her igjen... Kikker på båter av samme type... Blir som regel litt "dus i blikket" når jeg ramler over båter av denne typen :-) Liker linjene og attituden som disse båtene har. Men... jeg ser det er rimelig store prisforskjeller ute og går, ser at enkelte eldre fairline modeller er like dyre/billige som noen av de nye modellene... Er dette bare optimister med prisantydninger uten rot i virkeligheten? Uansett, vil gjerne høre fra eiere av denne type båter (også andre merker en princess/fairline) hva er bra.. hva som er mindre bra, motorer, lugarer, flybridge osv osv. Kan legge til at vi er en småbarnsfamilie og at vi planlegger å bruke båt mye og ofte når vi kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (Bertram Olesinsky) Sånn for ordens skyld; det er vel Bernhard Olesinski han heter Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Drar opp denne her igjen.. Er på jakt etter ny båt. Har sett på Princess P38, P40, Phantom 38 og Phantom 42. Årsmodell 98-2001. Princess P38 likte vi ikke pga den gikk for tungt i sjøen, Tamd63L motorer. Rett etter prøvte vi en Phantom 38, denne gikk mye finere i vannet, Tamd63P motorer. Kunne vært litt større fly og bateplattform. Vi har kommet frem til at det må bli en Princess P40 eller Phantom 42. Har bare prøvekjørt Princessen 40 og ikke Phantom 42. Er disse to båtene like i sjøen, fart, sjøegenskaper? Er det noen som kjenner til svakheter på disse, hva man må være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Husk at Ph38 og Ph42 ikke ble viderefølrt i den nye designlinja som kom rundt årtusenskiftet. Skal du ha en Phantom med moderne linjer og planløsninger bør du velge en Ph40 eller 43. Begge kom i år2000. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Ja, stemmer det. Så er det prisen da...blir litt for dyrt for oss. Drømmen er jo en Phantom 43 som du har Rem. Da har du også 1000 hk som skal ha diesel. Har du kjørt Phantom 42 og Princess P40 noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Hei Fairline, Hva synest du om den 99mod Ph38 som ligger på Finn? Ser ut til å være en grei båt til en grei pris, bare så synd at den har blått skrog. God helg Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Ja, stemmer det. Så er det prisen da...blir litt for dyrt for oss. Drømmen er jo en Phantom 43 som du har Rem. Da har du også 1000 hk som skal ha diesel. Ja det koster å bruke 1000 hk, men bruker du hk fornuftig, så er ikke drivstoffutgifter avskrekkende. Fineste tiden på sjøen er på flyen i 5-7 knop og forbruket er da veldig behagelig. Det er også mulig å gå på bare en motor og forbruket blir enda lavere. Men bruker en alle 1000 hk så er vel forbruket fort oppi 6-7 liter pr nm mil, noe en gjør kun i noen minutter før en slipper seg ned på marsjfart med ca 4-5 liter pr nm. Hva det totale forbruket blir bestemmer du mest over selv. Lykke til med fremtidig flybrigdebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Den Ph 38 som ligger på finn har vi sett på. Måtte ta av meg skoa når jeg skulle ned i maskinrommet. Båten var nesten 100% strøken. Jeg er litt mere gira på Phantom 42 og Princess 40. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Har du kjørt Phantom 42 og Princess P40 noen gang? Begge gir en helt annen og mer eksklusiv følelse en Ph38. Vel mye plastikk og kalde sterile flater i Ph38 synes nå jeg. Når det gjelder sjøegenskaper er de alle i ypperste klasse. Alle kom med TAMD63 motorer, noe som kanskje kan bli noe snaut på Ph42? Finner du en med 73/74 motor er denne klart å anbefale. Personlig ville jeg styrt unna bildozermotor. Ebonita har forøvrig mange års erfaring med P40 og TAMD63. Har aldrig hørt at han synes denne blir snau i en P40? Eller hva Ebonita? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fairline35 Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Takk for svar. Vi venter muligens til våren med å handle, det er lite utvalg med Princess og Fairline til salgs på Finn nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Er det noen som har liggende båttester av Princess P40 og Phantom 42? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.