Lars H. Startet 26.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2004 Hei. På NRK's nettsider kan du idag lese, sitat: Norge får den strengeste promillegrensen til sjøs av alle sjøfartsnasjoner. Fra 1. juli neste år blir promillegrensen for føring av båter over 15 meter 0.2, det samme som for bilkjøring. I dag kan en kaptein ha inntill 1,5 i promille uten å bli straffet. Sikkerheten viktig Avdelingsdirektør Håkon Skulstad i Justisdepartementet sier Stortinget har vedtatt lovendringen for å trygge sikkerheten til sjøs. - Det vikigste er å fremme sikkerheten til sjøs. Det er i tillegg vedtatt pliktmessig avhold i åtte timer før tjeneste og forbud mot å nyte alkohol eller andre rusmidler under tjeneste. Les hele saken her Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Symbolpolitikk - spør du meg. Jeg vedder min hatt at du med denne grensen også kan arrestere Kjell Magne Bondevik i enkelte tilfeller for fyllekjøring/-seiling dersom han driver med slik og spiser fruktyoghurt, drikker fruktsaft eller bruker frostbeskyttet vindusspylervæske. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Jeg sier meg enig. Nok et eksempel å at veien til Hel--- er brolagt med gode intensjoner. Her får vi et sett regler i Norge, og et i resten av verden. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Minner jo litt om korstoget mot alkohol og røyk spør du meg........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Synes det virker fornuftig jeg. Det har jo vært en del ulykker/grunnstøtinger med småfulle styrmenn/kapteiner, og det er vel ikke noe mindre farlig å føre en gasstanker med 1,5 i promille enn en personbil? Konsekvensene ved en ulykke kan i alle fall være betydelig mer alvorlige. Eller hva? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Enig i lavere grense, men den kunne vel vært på 0,5 i stedet! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Etter min oppfatning vil ikke det avgjørende være om grensen er 0,2 om den er 0,5 eller kanskje 0,8. Hovedsaken er AT man har en tallfestet grense. Ett av problemene med å håndheve dagens regelverk har nemlig vært det store elementet av subjektivt skjønn som automatisk kommer inn når man skal vurdere OM en person er påvirket, HVOR påvirket og i verste fall om personen er FOR påvirket. Derfor tror at en grense i seg selv er et fremskritt, men tallet tar jeg ikke standpunkt til. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Ok, jeg er enig at 1.5 promille er for høy. Mitt poeng er egentlig bare at den nye grensen er så lav at den ligger i området av 'utilsiktet fyll' (jfr yoghurt, juice, vindusspylervæske). Mener faktisk å vite at det finnes et optimalt promillenivå som ligger litt over 0.2. Dermed ikke sagt at en burde prøve å komme seg OPP til det nivået hver gang en setter seg bak rattet i båt eller bil. Synes også at det er en grei regel med totaltavhold et viss antall timer før en fører et fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Enig i lavere grense, men den kunne vel vært på 0,5 i stedet! For eksempel. Eller 0.4 Ihvertfall samme grense overalt og ikke noe fundamentalistisk symbolpolitik som er basert hva som er teknologisk mulig å måle med bærbart utstyr. Men antagelig må et EU-vedtak til Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Dermed ikke sagt at en burde prøve å komme seg OPP til det nivået hver gang en setter seg bak rattet i båtShit..... Jeg som har slitt for å opprettholde 0.8 hele sommeren Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Shit..... Jeg som har slitt for å opprettholde 0.8 hele sommeren Jeg mente det optimale, ikke det lovlige maksimum Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Hallo. Sånn som jeg leser dette ut fra Lars H sitt innlegg gjelder ikke dette oss. Er litt morsomt at di som går med personbefordring har kunnet gå med så pass i promille, men ikke vi som går med di "små" båtene. Rederiet har satt en 0 tåleranse, men ikke loven. 0,8 blir vel stående for oss?? Har ikke lest hele stykke. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 [ Fra 1. juli neste år blir promillegrensen for føring av båter over 15 meter 0.2, det samme som for bilkjøring.[/size]I dag kan en kaptein ha inntill 1,5 i promille uten å bli straffet. [/b] Er vel bare symolikk her .... hvor mange ulykker/nestenulykker er det i Norge hvert år som invilverer fyll og båter over 15 Meter ????Det større problemet ligger vel mer hvor båtene er under 15 meter, og muligens er hurtiggående... Har tilsvarende tull her borte hvor i tillegg til størrelse så har man satt en fartsgrense på 17knop ... dvs stor og rask da kan man ikke drikke å kjøre, men har du en 50 fot sjøyte eller en 60 fot seilbåt så er du utenfor for regelen ... hvor er fornuften her da ? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Tom J. Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 En bekjent har visstnok fått fengselstraff etter å ha fyllekjørt med fiskebåten (sjark-størrelse). Vi andre tror han ikke helt, og mener han må ha gjort noe verre. Hørte på nyhetene i går at en kaptein hadde fått 5.000,- i bot for å være i beruset tilstand på båt (tankbåt tror jeg). Vi tror han har forårsaket personskade av en eller annen sort. For noen år siden var det en ulykke på Mjøsa, da en speedbåt kjørte rett over en båt som lå og fisket. Resultatet var at fiskeren ble sittende i rullestol (etter det jeg har hørt). Føreren av speedbåten fikk bot, og ble utestengt fra båthavna en periode. Men fikk, så vidt jeg vet, ikke betinget fengsel. Hvis han snakker sant, hvor mye skal til før det kan bli betinget fengsel ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Hallo. Sånn som jeg leser dette ut fra Lars H sitt innlegg gjelder ikke dette oss. Er litt morsomt at di som går med personbefordring har kunnet gå med så pass i promille, men ikke vi som går med di "små" båtene. Rederiet har satt en 0 tåleranse, men ikke loven. 0,8 blir vel stående for oss?? Har ikke lest hele stykke. Johnny Det gjelder andre regler for passasjerskip. Bl. annet pliktmessig avhold før og under seilingen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Regent Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Deyye er fullstendig feil. Besetningen på passasjerbåter er underlagt ett mye strengere regelverk en det som andre fartøy, blandt annet pliktmessig avhold 8 timer før tjeneste osv. Og de fleste større rederiene har og internt regelverk som sier såkalt 0 tolleranse. Håper derfor du aldrig møter på beruset mannskap på en passasjerbåt. Hallo. Sånn som jeg leser dette ut fra Lars H sitt innlegg gjelder ikke dette oss. Er litt morsomt at di som går med personbefordring har kunnet gå med så pass i promille, men ikke vi som går med di "små" båtene. Rederiet har satt en 0 tåleranse, men ikke loven. 0,8 blir vel stående for oss?? Har ikke lest hele stykke. Johnny Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
jada Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Mitt poeng er egentlig bare at den nye grensen er så lav at den ligger i området av 'utilsiktet fyll' (jfr yoghurt, juice, vindusspylervæske).Nei, dette er jo tullball. Dette er jo i praksis ikke noe problem på landeveien. En kan vel oppleve å blåse gult dersom en nettopp har spist spesielle ting, men den "promillen" forsvinner jo med en gang igjen. En blås til, og du blåser grønt. Synes det er veldig bra at førere av større båter må holde seg helt edrue. Det skulle da bare mangle Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Underlig at dette ikke har blitt innført for mange år siden. Med en promille på 1,5 er man jo praktisk talt dritings, og langt ifra istand til å føre et stort fartøy med enormt skadepotensiale. For småtbåtførere synes jeg imidlertid at dagens grense er fornuftig... Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Det er et gammelt ordtak som sier at Norge skal "med lagnad byggast, og ikke med ulag øydast" eller noe sånnt. Dette er vise ord og viser til at en hver lov skal ha et rimelig utgangspunkt. Dette kan man si den gamle loven om 0.5 promille i trafikken hadde, da den var basert på forsøk og målinger som viste at først ved promille på ca. 0.8 var det merkbare forskjeller. Den nye promillegrensen på 0.2 ble innført uten at det ble gjort noe forsøk på å vise at folk med promille mellom 0.2 og 0.5 var årsak til mange ulykker. Faktisk var det mange erfarne politifolk som påpekte at dette ikke var tilfelle. Den nye loven var antagelig i hovedsak religiøst betinget, samt basert på en merkelig mentalitet. Den samme mentaliteten går igjen i mange lover i Norge, noe vi godt kan kalle en slags flertallsdiktatur, (i motsetning til demokrati). Et godt eksempel er loven om motorisert ferdsel i utmark. Et flertall av norges befolkning (?) synes det er ufornuftig å kjøre snøscooter i utmark, og derfor skal ALL snøscooterkjøring i ALL utmark være forbudt! PS. Jeg kjører ikke snøscooter. I et demokrati ville spørsmålet vært "Hvilke deler av marka" og "hvor store områder" kan vi som et samfunn sette av til slik virksomhet uten at det fører til store skadevirkninger. Dette er en slags sykdom som gjennomsyrer det norske samfunnet og fører til de merkeligste utslag i avisartikler og rettsaker. 1: Kjørt med 0.21 i promille. Ingenting galt skjedde. 120.000kr i bot 2: Kidnapping, grov vold og forsøk på voldtekt av ung kvinne, 2500kr i bot (OK +2md betinget) Jeg har ikke noe løsning på dette, men er meget bekymret over denne utviklingen. Hvis man leser statistikken over ulykker med båt, vil man se at det alvorlige problemet er at folk ikke har flyteplagg på. Nesten alle ulykkene skyldes dette faktum. GJØR noe med DET, istedenfor å finne opp nye lover og forordninger om sertifikater, promillegrenser, aldersgrenser, opplæring osv. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Vi vurderer at neste års Baatplassentreff skal være alkoholfritt slik at vi går som godt eksempel for andre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Vi vurderer at neste års Baatplassentreff skal være alkoholfritt slik at vi gå som godt eksempel for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Synes denne grensen på 0,2 promille er helt ok. Skulle vært innført for båter under 15 m også. Når det nå innføres for båter over 15 m er det for at vi i dette landet vil prøve å skåne oss for katastrofer som Exxon Valdez i Alaska - full kaptein. I går hørte vi på nyhetne om et russisk tankskip på vei til Mongstad med full katpein, 2 i promille. Tildigere i sommer hadde vi et grelt eksempel rett utenfor stuedøra her i Stavanger. En skute fullastet med stein gikk rett i skutesida på en 100 000 tonns bøylaster, som låg på reia utenfor Reve. Styrmann på steinskuta var sørpefull. Tankskipet gikk i ballast, men fikk så mye skader at det lå i Åmøyfjorden i en uke og reparerte på skadene. Vær så snill - folk med noenlunde fornuften i behold må vel forstå at slike tilstander kan vi ikke ha. Når mennesket er så skrøpelig at det ikke fortsår sunn fornuft, må vi dessverre innføre formynderi. Dette for at man ikke skader andre, seg selv og naturen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
jada Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Alkohol og allslags kjøring med motoriserte fremkomstmidler hører i utgangspunktet ikke sammen Og ifølge loven er det forbudt å nyte alkohol eller andre berusende eller bedøvende midler når en kjører. Men for å kunne ha en fornuftig praktisering av loven så er det satt en grense på 0,2. Og for småbåtførere er det vel så vidt jeg har forstått, fortsatt 0,8. Er ikke dette fornuftig da?? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Og for småbåtførere er det vel så vidt jeg har forstått, fortsatt 0,8. Er ikke dette fornuftig da??Det er i allefall til det bedre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Tine IV Svart 26.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2004 Vi vurderer at neste års Baatplassentreff skal være alkoholfritt slik at vi går som godt eksempel for andre. Sikkert flott det for dem som liker det , men liker en kald en jeg så .For si som den gammle lensmannen på Tjøme sa ,hvis man ikke kan ta en kald pils en sommer dag i båten uten at det skal være straffbart da er mye av sjarmen borte og det skal jeg aldrig slutte med om grensa blir null sa gammlefar . Er klin enig jeg ,hva er farlig med en kald en ,det blir bare værre og værre med duste regler i dette landet .Vi for se nå når vinteren er over ,og se hvor mange som har gått dukken pga røykeloven .Sklei litt utover denna , men måtte ........ Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.