Jump to content

VHF radioer ubrukelige?


Faxen

Recommended Posts

Hei ,hva slags koaxialkabel er det i mellom Simraden og antennen? Er det en tynn RG 58 kanskje,denne vil gi tap i db (demping av mottak)selv om den er

Kort av lengde,ja jeg vet at det er tabeller som viser at dempingen ikke burde ha noe å bety på så korte lengder på dette frekvens området,men min erfaring sier det motsatte.

Har du mulighet skift ut kabelen med en RG 213.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle årganger av Sailor RT2048 er verden beste :lol: , tilfredstiller ikke krav til utstråling, immunitet og dokumentasjon.

 

Nå, det gjaldt noen få apparater produsert sommeren 2005.

Den er produsert i 30 år.

Det er ikke omsatt noe annet apparat i større antall.

Link to post
Share on other sites

Ja, byttet ut den tjukke jeg hadde som var irret og greier, ble anbefalt den "tynne" på båtsjappa, er det ikke riktig? Radioen funker fint i åpent farvann men bak en holme forsvinner den helt..og da kommer "alle" med argumenter med mobilen...ikke lett å motargumentere for vhf da;((

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er den "tykke RG 213" kabelen som er best.men du må undersøke at kabelen ikke ligger i klem, eller er skadet på noe vis, dette vil redusere

ytelsen betraktelig spesielt på mottak.

Jeg har sett skrekkeksempel på koaxialkabler som er nærmest vridd av i overgangen fra antenne til justerbare antennefeste. antennen må i mange tilfeller skrus på plass på festet med kabelen tredd igjennom, og da må det vises stor forsiktighet når dette gjøres,her slurves det desverre hos

både amatører og såkalte "proffer"

Link to post
Share on other sites

Ser at du får mange VHF-radioer til en hyggelig pris.

 

Seatronic har for eksempel:

Lowrance LVR-250 til kr 1.590,-

Raymarine 49E til kr 1.995,-

Garmin VHF 100i til kr 1.995,-

Standard Horizon GX 11E til kr 1.585,-

 

Noen som har peiling på hvilken av disse man bør gå for, og hvorfor?

Eventuellt andre radioer som er bedre til under ca. kr 2.ooo,-?

 

Hva har radioer til den doble prisen som ikke disse rimelige radioene har?

Link to post
Share on other sites

Radioen funker fint i åpent farvann men bak en holme forsvinner den helt.

Hvor høyt over havet har du antenna, da? VHF-signaler går i utgangspunktet ganske rettlinjet, men kan bøyes av litt. Er du bak en holme som er høy i forhold til antenneplasseringa di, og stasjonen du vil prate med er langt av gårde på den andre siden av den holmen, så er du rett og slett i skyggen for den stasjonen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Her er et alternativ til, GX1500E har litt større display enn GX1100. Jeg har ikke lest spesifikasjonen til GX1100E så det kan være noen andre forskjeller også i tillegg til at en med GX1500E kan benytte fjernbetjening (Second station ).

 

SH GX1500E

 

Stadard Horizon (Samme firma som de mer kjente landradioene Yaesu) og Icom er de to firmaene som regnes som ledende på VHFer til fritidsbåter. Standard Horizon og Icom er spesialister på VHF og andre radioer, eksemplevis til radioamatører, mens de andre firmaene er firmaer som tilbyr all slags båptelektronikk. Kvaliteten på begge merkene er på samme nivå, men Standard Horizon er betraktelig rimeligere.

 

Den nyeste VHFen til Furuno er en Standard Horizon GX5500 som har fått nytt navneskilt, det burde si en del om kvaliteten. Produktene til andre firmaer som koster det dobbelte er ikke bedre eller har flere funksjoner enn Standard Horizon. Det eneste unntaket her er at Lowrance og Garmin har modeller med NMEA 2000 hvis det er viktig for deg.

 

Jeg har GX1500E og er godt fornøyd med både rekkevidde og lydkvalitet, det er godt mulig radiodelen til GX1100E er den samme. Gå inn på Standard Horizon sine sider og sjekk spesifikasjonen for radiodelen, hvis de er like så har de samme radiodel.

Link to post
Share on other sites

Har en Sailor RT2048 som er nyjustert med selcall, og den har jeg hatt siden 1988. Har også et reserveapparat som var med båten da jeg kjøpte henne høsten 2009. :smiley: Finnes vel ikke bedre VHF enn dette uten å måtte betale skjorta for den. Sailor RT 2047 er vel hakket bedre. :yesnod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

I dagens samfunn som er et forbruker uvennlig system, der alt mulig har blitt billig og tiltider mye dårligere enn før. Må vi jo bare godta at kvalitet fortsatt koster mer enn billig skrot, men det gjelder jo egentlig alt.... :smash:

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er uansett å ha en antenne som er bra, og at den står optimalt plassert, dvs høyest mulig.

 

uten en god og optimal antenne/antenneoppsett blir selv den dyreste radioen bare dritt.

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Kan ikke sies bedre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...