Jump to content

Montering av motorfundament. Er det vanskelig ?


Rastløs

Recommended Posts

Etter å ha vurdert ulike tilbud fra hel og halvproffe glassfiber kyndige, har jeg kommet til at jeg skal forsøke å fjerne det gamle fundamentet og montere det nye selv.  -  så grusomt vanskelig kan det jo ikke være.

 

Glassfiber rep. står det mye om på nettet, men montering av fundament til seildrev ( eller aksling) står det ingenting om.  Noen som vet om et nettsted med detaljert beskrivelse ?

 

Eller bedre ; vet hvordan man gjør det ?

Link to post

Høres ut som mat for proffe. Slik var det med mine fundamenter i alle fall. Så på fagmann i sommer, det så enkelt ut, men oppmåling/justering er viktig. Riktig dimensjonering av fundament også, men her kan du se på det gamle. Få bort gammelt fundament, puss vekk ned til glassfiber, mål til nytt fundament i trevirke, skjær og juster til og lim fast til skroget med epoxy. så kommer turen til glassfiber, i flere lag. Til slutt gelcoat lag og du er klar. Da har du nytt fundament dekket av glassfiber med trekjerne til skruer.

 

Men, dette er jobb for de som kan det. Foreslår du snakker med fagfolk. Lykke til!  :cheers:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Høres ut som mat for proffe. Slik var det med mine fundamenter i alle fall. Så på fagmann i sommer, det så enkelt ut, men oppmåling/justering er viktig. Riktig dimensjonering av fundament også, men her kan du se på det gamle. Få bort gammelt fundament, puss vekk ned til glassfiber, mål til nytt fundament i trevirke, skjær og juster til og lim fast til skroget med epoxy. så kommer turen til glassfiber, i flere lag. Til slutt gelcoat lag og du er klar. Da har du nytt fundament dekket av glassfiber med trekjerne til skruer.

 

Men, dette er jobb for de som kan det. Foreslår du snakker med fagfolk. Lykke til!  :cheers:

Enig hvis man må lage et nytt fundament, men i mitt tilfelle følger nytt fundamnet med den nye motoren. Da er det vel ikke så innviklet vel ?
Link to post
Universal Diesel har en bok som heter "Dieselmotor i båt" som forteller det meste du trenger å vite. Der står ikke pris på den men mener den koster drøyt 200 + frakt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Niks. Selve glassfiberfundament er med i pakken (  Motor m/seildrev )

Ja da blir det jo litt enklere, selv om det sikkert er trangt og godt.

Et lite tips kanskje som en kompis av meg brukte når han skulle installere ny motor i en seiler.

Han laget størrelsen på motor i papp og brukte denne som mal for å finne retninger i forhold til fundamenter og labber. Lettere å løfte ut og inn.

Link to post

Er ikke den 280en din en "drop-in-replacement" for Volvo/Honda comboen?

Jo nesten. Det må bare sages til en liten forsenkning i bakkant, men innfestingen på det eksisterende fundamentet er noe slitent ( festene har mye rust )  Det nye fundamentet er også noe sterkere og høyere. - men det går kanske å bytte ut og støpe ned nye festeanordninger ?    Kanskje det er det vanligste ? ( og absolutt billigst )

 

img][img]

Link to post

Vet ikke helt.

Det er ikke noe som skal kunne slites på denne montasjebeddingen. Det er en helkompositt konstruksjon, uten noe som kan ruste. Jeg tror nok at dersom du fjerner den gamle Honda/Volvo comboen inklusiv alle originale fester, så er beddingen like fin.

Benytt forresten anledningen til å gjøre rent nede i der, samt å legge på noen lag epoksyprimer. Du kommer ikke til her senere med leggen og øvre og nedre membran montert.

 

At den nye beddingen er høyere, er fordi den ikke er tilpasset. Den skal skjæres til slik at den passer med bunnfasongen på båten, og slik at du får korrekt klaring mellom propell og bunnen på båten.

 

Jeg ville absolutt forsøkt å bruke den gamle beddingen. Det skal gå, fordi 280'en er en fortsettelse av det gamle konseptet til Volvo med en liten Hondamotor på en mer eller mindre modifisert påhengsmotorlegg.

Og, du SKAL bruke momentnøkkel når du monterer. Dette fordi skruehullene til labbene og klemringen til membranen er boret og gjenget rett i laminatet. Trukket til korrekt, sitter det i 100 år. trekker du litt for hardt, får du knusning av laminatet og en bråte problemer.

 

Selvsagt, det er fullt mulig å montere beddingen som fulgte med motoren, men det er litt av en fiklejobb, og tar litt tid. Kan du bruke den originale, er det langt å foretrekke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Vet ikke helt.

Det er ikke noe som skal kunne slites på denne montasjebeddingen. Det er en helkompositt konstruksjon, uten noe som kan ruste.

Beddingen som sådan ser helt fin ut. Det er imidlertid skruehullene som ser litt slitene ut. ( Har allerede kastet MB 2 ut av båten, og de bakre labbene ( ved skruehullene ) var rustene.

 

Jeg får vel ta en ny runde hos noen som driver med innmotering av motorer, og få et tilbud på montering  på det gamle fundamntet.  ( De ser vel fort om det kan brukes eller ei )

( det kan jo umulig bli like dyrt som å få noen til å montere nytt fundament ( kr 13.000,- ) )

 

 

 

PS Til nå har jeg FÅTT mye informasjon/hjelp fra dette nettverket og GITT fint  lite tilbake.

 

- Håper jeg også får såvidt mye erfaring ved mitt nye prosjekt at jeg kan være i stand til å Gi litt tilbake.  Det er vel meningen at man skal ha en viss likevekt på dette antar jeg.   For meg som har "stor" båt for første gang er iallefall baatplassen.no uhyre nyttig.

Link to post

Hei,

Det jeg gjorde blir litt anderledes, da jeg ikke har seildrev på båten min(vår), men likevell.

Vi byttet ut vår VP MD7A med Y 2GMF, og da måtte alt byttes ut (utenom gjennomføring for aksling).

 

Måtte selvfølgelig lage nye støtter, og -i korte trekk - slik gjorde jeg det:

-Først fjernet jeg de gamle fundamentene, ved hjelp av ymse verktøy, - vinkelsliperen ble en del brukt (husk god lufting!).

Slipte også rundt der hvor jeg visste at jeg kom til å montere de nye støttene, slik at glassfibermattene som jeg skulle legge på senere skulle få skikkelig feste.

-Da denne jobbe var gjort, fikk jeg den nye akslingen, og satte den inn for å å begynne tilpasning av motorfester.

Jeg kjenner en mekaiker som driver med Yanmar, og han hadde en stålrammemodell av motoren som jeg kunne stikke på akslingen for å se om den ville passe, og hvordan jeg måtte lage støttene.

-Så lagde jeg to pappstøtter som passet til modellen av motoren.

-Jeg kjøpte så noe eik, og kuttet det etter pappmodellen av støttene (to forskjellige, båten er ikke HELT symmetrisk inni motorrommet). Disse eikeklossene lagde jeg helt identiske med pappmodellene minus 12 mm på toppen.

-Oppå eikeklossene la jeg en 12 mm høy og 8 cm bred "stålskinne".

-Så limte jeg fast eikeklossene på to punkter med limpistol (skroget er skjevt, og det ville vært vanskelig å holde klossene på plass så lenge glassfiberen ikke var stivnet, skjønte først dette etter at jeg var ferdig med kloss nr. 1 :smiley:).

-Deretter (med stålskinnen liggende på toppen, ikke festet til eikeklossen på noen som helst måte) begynnte jeg å pakke inn begge støttene i noen lag med glassfibermatter dynket i polyester.

-Ved hjelp av en gaffeltuck fikk jeg løftet motoren på plass. Festet så klemflensen til akslingen, og begynnte å sentrere motoren.

-Da motoren stod "korrekt" (tilnærmet ihvertfall), brukte jeg gjengborr (eller hva det nå heter) til å lage gjenger til skruer som jeg kunne feste labbene i.

Fordi stålskinnen lå over hele, så kunne jeg lage disse hvor som helst.

-Da dette var gjort for alle 8 skruer, skrudde jeg labbene fast, justerte litt, og det var det.

 

Glemte å nevne at jeg malte glassfiberen med to-komponent hardtop før motoren ble løftet inn.

 

Om disse detaljene ikke interesserer deg, så er det noe du kanskje vil vite vedr. å gjøre det selv:

 

Dette gjorde jeg på båten vår den første våren etter vi kjøpte den. Vi har aldri hatt båt før (Far hadde en tresnekke for mange mange år siden, men da var jeg ikke født), og jeg hadde fylt 16 halvåret i forveien.

Far var i utlandet i 2 mnd, og jeg ville få båten på vannet, så det ble til at jeg gjorde alt selv.

Må intrømme at læringskurven ble litt bratt, men ved hjelp av gode tips/råd mener jeg at det ikke er mye man ikke kan gjøre selv.

-Og så lærer man så mye!

 

Lykket til!

 

(Motorfestene sitter forøvrig fortsatt fast, - 3 år senere)  

Link to post

Om disse detaljene ikke interesserer deg, så er det noe du kanskje vil vite vedr. å gjøre det selv:

 

Dette gjorde jeg på båten vår den første våren etter vi kjøpte den. Vi har aldri hatt båt før (Far hadde en tresnekke for mange mange år siden, men da var jeg ikke født), og jeg hadde fylt 16 halvåret i forveien.

Far var i utlandet i 2 mnd, og jeg ville få båten på vannet, så det ble til at jeg gjorde alt selv.

Må intrømme at læringskurven ble litt bratt, men ved hjelp av gode tips/råd mener jeg at det ikke er mye man ikke kan gjøre selv.

-Og så lærer man så mye!

 

Lykket til!

 

(Motorfestene sitter forøvrig fortsatt fast, - 3 år senere)  

 

- Om ikke arbeidsbeskrivelsen blir den samme er det godt å høre at det er mulig å få slikt til uten alt for mye erfaring." Moralsk støtte" er viktig når man skla begi seg ut i det ukjente.  Dessuten er jo denne  "tråden" lest noen ganger nå, så det er jo allikevel sikkert noen som har fått nyttige tips.  

Link to post

Jeg mener fremdeles at det er kun å sette den nye unit'en ombord og skru fast.

Glipper ikke skruene ved teiting til spesifisert moment, er gjengene bra.

- Og det skal helt klart prøves før jeg foretar meg noe drastiske og kostnadskrevende skritt.

 

Antar at det går an å "gjenge opp" hvis det ser litt tvilsomt ut , ved hjelp av gjenge tape eller annet lurium ?

Link to post

- Og det skal helt klart prøves før jeg foretar meg noe drastiske og kostnadskrevende skritt.

 

Antar at det går an å "gjenge opp" hvis det ser litt tvilsomt ut , ved hjelp av gjenge tape eller annet lurium ?

Ikke ved hjelp av "gjengetape", men ved hjelp av en gjengetapp. Først borrer du med rett bor. Deretter gjenger du.  Piece of cake egentlig, men du MÅ bruke rett bor. mange slurver med dette, da blir resultatet deretter.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ikke ved hjelp av "gjengetape", men ved hjelp av en gjengetapp. Først borrer du med rett bor. Deretter gjenger du.  Piece of cake egentlig, men du MÅ bruke rett bor. mange slurver med dette, da blir resultatet deretter.

 

Suzuki

Forstår jeg det slik at innstøpte "skruehull" kan borres opp med nye gjenger i det "gamle godset"  da  ?  :blush:

Link to post

Ja. Enten ved å velge en dimensjon større ( f.eks fra 8 til 10mm eller fra 10 til 12mm) Det finnes også en løsning der man borrer ut, og setter inn større gjengeparti, som er kontragjenget i forhold til det man egentlig "skal ha". Dette er mer komplisert.

 

Har du gjenger som er defekte, er dette som regel enkelt å fikse, om man bruker rett verktøy.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ja. Enten ved å velge en dimensjon større ( f.eks fra 8 til 10mm eller fra 10 til 12mm) Det finnes også en løsning der man borrer ut, og setter inn større gjengeparti, som er kontragjenget i forhold til det man egentlig "skal ha". Dette er mer komplisert.

 

Har du gjenger som er defekte, er dette som regel enkelt å fikse, om man bruker rett verktøy.

 

Suzuki

 

Ja da er det bare de endelig  forhandligene om pris med svenskene som står igjen , før jeg starter dette prosjektet.  

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei,

Det jeg gjorde blir litt anderledes, da jeg ikke har seildrev på båten min(vår), men likevell.

Vi byttet ut vår VP MD7A med Y 2GMF, og da måtte alt byttes ut (utenom gjennomføring for aksling).

 

-Ved hjelp av en gaffeltuck fikk jeg løftet motoren på plass. Festet så klemflensen til akslingen, og begynnte å sentrere motoren.

-Da motoren stod "korrekt" (tilnærmet ihvertfall), brukte jeg gjengborr (eller hva det nå heter) til å lage gjenger til skruer som jeg kunne feste labbene i.

Fordi stålskinnen lå over hele, så kunne jeg lage disse hvor som helst.

-Da dette var gjort for alle 8 skruer, skrudde jeg labbene fast, justerte litt, og det var det.

 

 

 

 

Heisan,dette ble jo skrevet for en stund siden men likevel:

 

Hvordan sentrerte du motoren?

Noen som har tips?

Skal sette inn komplett sett ,motor med stiv kopling,aksel,akselrør-gjennomføring,og aksel-brakett(braketten en slik V under båten,med lager).

Rekkefølge?

Link to post
  • 8 år senere...

Sliter litt med vibrasjoner, og etter å ha undersøkt litt, ser eg på min Viksund 900 har støpt fundament men er for bred i forhold til min motor og den er montert vinkeljern og fant ut den vibrerer pga vinkeljern uten avstiving plate på begge ender av vinkelen, og tenkte å løfte motoren litt opp og legge ny vinkeljern med avstivnig, den som eg har no er på 10 mm tykk og eg tenkte å legge ny på 12 kanskje 14 mm tykk på jobben, er det noe her Viksund 900 eieren som har slike fundament med vinkeljern.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...