Jump to content

iPad som ekkolodd?


emilljone

Recommended Posts

Det positive med produkter som ipad og andre tab er at de vil tvinge fram en endring hos båt elektro leverandørene. Utstyret er overpriset, greit nok at utstyr som en kartplotter er langt mer robbust og tåler vann noe som ikke en ipad gjør men det rettferdiggjør ikke den prisen.

 

Digitale kart

prisene som utstyrsleverandørene tar seg betalt her er horrible, dette skyldes nok at det er en betalingsvilje samt at de har malt seg inn i et hjørne med brikker og et forhandlernett som skal ha sitt både i salg og i oppgraderinger.

DEt er noen år siden en fikk tillsendt oppgraderinger til pc via "snailmail" eller måtte gå innom en pc leverandør for å få den oppgradert, det døde vel ut med disketten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Er på jakt etter en ekkolodd modul som kan kobles mot iPad. Må inneholde svinger og koblinger. Jeg har Navionics og Sonarphone sin løsning kan fungere. Skal svingeren monteres under vann så er det greit å gjøre det nå før båten sjøsettes. Synes det er for kostbart å bygge på Raymarine plotteren.

 

Bør klare 100 m dybde.

 

Er det noen som har nyere efaringer?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk ikke et dumt spørsmål. Det er allerede kommet radarmoduler som kan linkes tråløst til nettbrett.. Tror nokk fremtiden blir slik an man kjøper moduler for ekkolodd radar og plotter , så sender man ting tråløst til hvilken som helst skjerm...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ok, for og begynne ett sted: hva i all verden er poenget med og prøve og latterliggjøre trådstarter med svar som; kan en iPad brukes som motor, seil, padleåre etc? Her har det blitt starta en tråd med ett saklig og for ihvertfall trådstarter relevant spørsmål. Er det en slik kultur en ønsker og ha på forumet her? En mobbekultur som dette fører bare til at folk slutter og bruke forumet så står en til slutt tilbake med vitser og fjaseforum. Jeg oppfordrer moderator(er) til og ta tak i dette, jeg er aktiv i andre nettforum som har blitt fullstendig ødelagt av "mobbekultur" som jeg mener dette her helt klart faller inn under.

Så til selve spørsmålet, fikk siste nr av RS magasinet i posten i går og der var det en omtale av ett ekkolodd som var kompatibelt med iPad, leste ikke så nøye siden det ikke var aktuelt for meg, men spørsmålet ditt ligna ihvertfall omtalen...

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk ikke et dumt spørsmål. Det er allerede kommet radarmoduler som kan linkes tråløst til nettbrett.. Tror nokk fremtiden blir slik an man kjøper moduler for ekkolodd radar og plotter , så sender man ting tråløst til hvilken som helst skjerm...

Det er jeg rimelig sikker på at du har helt rett i.

Ekkolodd, log, radar, vindinstrument, posisjonsensor osv blir black-boxes, og så bruker en brett eller en laptop konfigurert til det man ønsker å vise.

Alt trådløst.

De store multifunksjonsboksene vil forsvinne.

Og de lukkede standardene vil forsvinne.

Og det kommer til å skje fort.

Link to post
Share on other sites

Ok, for og begynne ett sted: hva i all verden er poenget med og prøve og latterliggjøre trådstarter med svar som; kan en iPad brukes som motor, seil, padleåre etc? Her har det blitt starta en tråd med ett saklig og for ihvertfall trådstarter relevant spørsmål. Er det en slik kultur en ønsker og ha på forumet her? En mobbekultur som dette fører bare til at folk slutter og bruke forumet så står en til slutt tilbake med vitser og fjaseforum. Jeg oppfordrer moderator(er) til og ta tak i dette, jeg er aktiv i andre nettforum som har blitt fullstendig ødelagt av "mobbekultur" som jeg mener dette her helt klart faller inn under.

Så til selve spørsmålet, fikk siste nr av RS magasinet i posten i går og der var det en omtale av ett ekkolodd som var kompatibelt med iPad, leste ikke så nøye siden det ikke var aktuelt for meg, men spørsmålet ditt ligna ihvertfall omtalen...

 

Enig i at de første svarene kunne virke noe flåsete. Men om man har i bakhodet at denne tråden ble startet for 4 år siden så kan det kanskje forklare noe. Når vi i dag sitter med fasiten så ser vi jo at trådstarter og flere av svarerne faktisk har fått rett.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Svaret på spørsmålet fra trådstarter er - det finnes. Se her: https://buydeeper.com/index.php?_route_=deeper. Dersom en bare er ute etter å måle dybde, finnes det flere nmea 0183 kompatible svingere som kan brukes. For eksempel disse: http://www.cruzpro.co.nz/active.html Disse siste vil være enkle å koble opp mot en pc eller RPI kort for avlesing av dybde, enten grafisk eller analogt.

Link to post
Share on other sites

Navinovics har koster 150 dollar og omtrent det samme i frakt http://www.sonarphone.mobi/navionics

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi sktev dette om produktet;

 

Kart og ekkolodd med overalt ombord

 

Astor

 

Vi har prøvd ut Vexilar Sonar Phone, et ekkolodd med innebygd trådløst nettverk, som sammen med kartverket Navionics gir oss informasjon om både dybde, fart og hvor vi befinner oss på sjøen. Nå kan vi sitte på akterdekket med fiskesnøret og følge med på nettbrettet eller smarttelefonen om ekkoloddet gir utslag på fisk og samtidig følge med at vi ligger stabilt over grunnen der vi tror fisken står.

Vi har testet ut Deeper Fishfinder Ekkolodd denne høsten og gledet oss over det geniale ved å kunne ha ekkolodd og kartverk på samme skjermbilde på nettbrettet vårt. Det geniale med Deeper Fishfinder Ekkolodd er at det hele tiden oppdaterer kartverket på nettbrettet med nye og nøyaktige dybder overalt hvor du har passert over kartet. Når vi i dag vet at dybdemålingene i sjøkartet kan noen steder være over hundre år gamle. Nå får du nye dybdemålinger automatisk inn hele tiden i kartet til Navionics mens du er ute med båten og ekkoloddet er påslått. Bare husk å gå inn i innstillingen og sett dybden der ekkoloddet er montert ombord i forhold til havoverflaten.

 

Vi har enda ikke fått testet det skikkelig mot fiske, til det har været ikke på vår side denne høsten. Men som dybdemåling virker Deeper Fishfinder Ekkolodd bra. Vi måler i vår båt som har tykt gammelt skrog, målinger ned mot femti meter, noe vi syntes er aksetabelt. Fabrikanten lover dybde ned mot sytti meter med utvendig montert giver.

Et lite tips: Vi har hørt brukere av Navionics har hatt problemer med å få kurs opp på kartet under bruk. Trykker man to ganger på "GPS-nålen" kommer kurs opp. Vi har enda ikke sett noen norsk importør av Vexilar Sonar Phone, da produktet er enda ganske nytt, men det dukker trolig snart opp på det norske markedet vil vi tro.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har to spørsmål om Sonarphone:

- stemmer det at frakt er på 150 usd?

- hva kreves for innvendig montering? Det er i så fall genialt så slipper man å styre med hull i skroget.

 

Ønsker å benytte innretningen til fiske. Finnes det alternativer som går enda dypere?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...