Jump to content

iPad som ekkolodd?


emilljone

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Forstår jeg riktig at den setter opp en egen wifi sone? Eller kobler den seg på en eksisterende wifi sone?

 

Syns de var kjempesmarte helt til jeg kom til å tenke på at et brett som brukes til navigering fort kan ha i bruk den lokale wifi sona allerede. Å bytte mellom wifi-soner er ikke noe særlig.

 

Om disse ekkolodden brukte blåtann derimot, det hadde vært lurt.

Link to post
Share on other sites

Frister med en sånn patent, da jeg ikke har plass til permanent utstyr i cockpit på seilbåten, men i torske sesongen så hadde det vært kjekt å ha noe som viste om det var liv under kjølen.

Men da er det typisk dybder fra 30 til over 100 meter dyp.

Blir det for dypt for disse ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har to spørsmål om Sonarphone:

- stemmer det at frakt er på 150 usd?

- hva kreves for innvendig montering? Det er i så fall genialt så slipper man å styre med hull i skroget.

Ønsker å benytte innretningen til fiske. Finnes det alternativer som går enda dypere?

Jeg hanet iallefall på det når jeg skulle bestille. Syntes det var for drøyt og avsluttet bestillingen. Har funnet det på en svensk side men total prisen ble den samme

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har to spørsmål om Sonarphone:

- stemmer det at frakt er på 150 usd?

- hva kreves for innvendig montering? Det er i så fall genialt så slipper man å styre med hull i skroget.

 

Denne svingeren kan også monteres innvendig i skroget iflg. manualen.

Jeg kjøpte på Ebay og for meg ble regnestykket slik:

Subtotal $152.34 Shipping$27.17 Import charges $49.36

Forstår jeg riktig at den setter opp en egen wifi sone? Eller kobler den seg på en eksisterende wifi sone?

 

Syns de var kjempesmarte helt til jeg kom til å tenke på at et brett som brukes til navigering fort kan ha i bruk den lokale wifi sona allerede. Å bytte mellom wifi-soner er ikke noe særlig.

 

 

 

Det er riktig at den setter opp egen Wifi sone som man må koble til så dette må man ha i bakhodet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da skulle brodern en tur til usa så da er den bestilt levert til en kjenning av han der nede. Selv får jeg den neppe førrundt mnd skifte juni/juli men det kan jeg leve med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Blir spennendee Magne A hold oss oppdatert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vexilar SP200 er hakket bedre enn Deeper. Vexilaren holdt bunnen til ca 70 meter da jeg prøvde den i Oslofjorden i vinter, og viser fisk med nogenlunde nøyaktighet ned til ca 10-15 meter. Kombinasjonen Navionics Boating og SP200 fungerer veldig bra. (Det er altså Vexilar og Navionics som fungerer med Live-kartlegging, ikke Deeper og Navionics som man kan få inntrykk av i en post i denne tråden.) Som forventet ganske enkle greier, men morsom løsning til en begrenset pengesum. Hvis målet er trådløst ekkolodd av høy kvalitet, så finnes det flere varianter, men du må som regel legge på en 0 til på budsjettet.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan en koble en slik til en ekkoloddgiver?:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/111514368587?clk_rvr_id=826134321757&afsrc=1&rmvSB=true

 

Sender ekkolodd givere vha nmea?

---

 

Ulempen vil jo være at de fleste "dingser" (brett, pc, mobil) bare kan håndtere en wifisone av gangen. Så å montere opp AIS, GPS, ekkolodd osv trådløst vha wifi vil vel fort bare bli surr?

Link to post
Share on other sites

Kan en koble en slik til en ekkoloddgiver?:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/111514368587?clk_rvr_id=826134321757&afsrc=1&rmvSB=true

 

Sender ekkolodd givere vha nmea?

---

 

Ulempen vil jo være at de fleste "dingser" (brett, pc, mobil) bare kan håndtere en wifisone av gangen. Så å montere opp AIS, GPS, ekkolodd osv trådløst vha wifi vil vel fort bare bli surr?

I utgangspunktet er svaret ja. De fleste ekkolodd hakket over billigkassen på Jula kan dele dybde via NMEA. Men du bør selvfølgelig sjekke at ditt ekkolodd (eller det du tenker på) kan det. Vær dog obs på at du ikke vil se selve bildet fra ekkoloddet via NMEA-data, kun dybde som et tall. Skjermbildet krever i praksis ethernetforbindelse mellom ekkolodd og router.

Link to post
Share on other sites

Kan en koble en slik til en ekkoloddgiver?:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/111514368587?clk_rvr_id=826134321757&afsrc=1&rmvSB=true

 

Sender ekkolodd givere vha nmea?

---

 

Ulempen vil jo være at de fleste "dingser" (brett, pc, mobil) bare kan håndtere en wifisone av gangen. Så å montere opp AIS, GPS, ekkolodd osv trådløst vha wifi vil vel fort bare bli surr?

Svar til denne så har jeg fått celerway.com til å programere om en router som jeg skal teste sammen med ice, 4g og wifisignaler fra wexilar st200. Routeren kan også tilkobles usb 4g, og ice samtidig.

http://celerway.com/wp-content/uploads/2015/01/Router-Info.pdf

Regner med og få testet dette i løpet av uken, kommer da med en oppdatering

Link to post
Share on other sites

Hei, er ikke Raymarine wi-fish en god løsning? Noen med erfaring? Forstår at men må åpne en ny app(noe du slipper med sonarphone), men bortsett fra det virker den jo som et proffere produkt som selges i Norge for rundt 2200,-

Link to post
Share on other sites

Hei, er ikke Raymarine wi-fish en god løsning? Noen med erfaring? Forstår at men må åpne en ny app(noe du slipper med sonarphone), men bortsett fra det virker den jo som et proffere produkt som selges i Norge for rundt 2200,-

Wi-Fish har bare skannende ekkolodd. Flott på grunt vann, ikke så,flott andre steder. Sats heller på Dragonfly 4 Pro hvis du vil bruke Raymarine. Vær obs på at Live-mappingen jeg nevnte over ikke fungerer med Rays WIFI, da den ikke inneholder de nødvendige NMEA-dataene. (For øyeblikket.)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var herligheten kommet i hus så da gjenstår det bare å finne tid til å ta båten på land

bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Akkurat, hva velger jeg da? Ønsker en boks i motorrommet, svinger på hekken og iPad som skjerm! Bør se fisk langt ned. På tidligere båt hadde jeg integrert Simrad og den så alt. Til og med sluken ned til 30-40 m ved rolig vær. Har snart bursdag og må lage ønskeliste.. Hjelp!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Akkurat, hva velger jeg da? Ønsker en boks i motorrommet, svinger på hekken og iPad som skjerm! Bør se fisk langt ned. På tidligere båt hadde jeg integrert Simrad og den så alt. Til og med sluken ned til 30-40 m ved rolig vær. Har snart bursdag og må lage ønskeliste.. Hjelp!

Har du noe i dag?

Hvis målet er å både ha et virkelig godt ekkolodd OG speile det på en IPad koster det unektelig endel penger. Garmin GPSMap, Lowrance HDS Gen 3 (Eller Gen to eller Simrad NSS med modulen GoFree WIFI) er eksempler på dette. Da står du fritt til å velge en ekkoloddgiver som passer dine ønsker. Det er dette jeg bruker selv, i den grad det har betydning.

 

Billigste alternativ, som viser fisk helt greit ned til 30-40 meter er Raymarines Dragonfly 4 Pro. Denne gjør det samme som WI-Fish, men med et mer tradisjonelt CHIRP-ekkolodd i tillegg som fungerer bedre på dypere vann. Den har riktignok en bitteliten skjerm også, men den fordrer haukeblikk. ;) Jeg har testet storebroren til denne, som har samme teknikk men større skjerm, og kan stå inne for at den fungerer for å se fisk ned til de dybdene. Du ser bunnen vesentlig dypere, da jeg testet var det i freskvann og den sporet bunnen på 300 meter, men vid konevinkel gir rimelig upresis informasjon på større dybder. (Hvilket leder oss tilbake til modeller hvor man kan velge passende ekkoloddgiver.)

 

Kan ellers legge til at Raymarine har endret på WIFI-feeden fra Dragonfly. Etter endringen skal den nå fungere med Navionics Boating-appen for Live-funksjonen jeg beskrev litt tidligere i tråden.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette virker veldig spennende. Vil disse løsningene virke med Android og eller bare med ipad? 

Appene til IOS og Android er riktignok litt forskjellige, men i praksis er svaret at de fungerer for begge. Appene i seg selv er gratis, så det er bare å laste ned. Vexilar sin har/ hadde en demomodus, Raymarine sin har jeg ikke brukt uten tilkoblet Dragonfly.

Link to post
Share on other sites

Har du noe i dag?

Hvis målet er å både ha et virkelig godt ekkolodd OG speile det på en IPad koster det unektelig endel penger. Garmin GPSMap, Lowrance HDS Gen 3 (Eller Gen to eller Simrad NSS med modulen GoFree WIFI) er eksempler på dette. Da står du fritt til å velge en ekkoloddgiver som passer dine ønsker. Det er dette jeg bruker selv, i den grad det har betydning.

 

Billigste alternativ, som viser fisk helt greit ned til 30-40 meter er Raymarines Dragonfly 4 Pro. Denne gjør det samme som WI-Fish, men med et mer tradisjonelt CHIRP-ekkolodd i tillegg som fungerer bedre på dypere vann. Den har riktignok en bitteliten skjerm også, men den fordrer haukeblikk. ;) Jeg har testet storebroren til denne, som har samme teknikk men større skjerm, og kan stå inne for at den fungerer for å se fisk ned til de dybdene. Du ser bunnen vesentlig dypere, da jeg testet var det i freskvann og den sporet bunnen på 300 meter, men vid konevinkel gir rimelig upresis informasjon på større dybder. (Hvilket leder oss tilbake til modeller hvor man kan velge passende ekkoloddgiver.)

 

Kan ellers legge til at Raymarine har endret på WIFI-feeden fra Dragonfly. Etter endringen skal den nå fungere med Navionics Boating-appen for Live-funksjonen jeg beskrev litt tidligere i tråden.

Nei, har ingenting på dagens båt. Dette ble mere omfattende enn jeg hadde regnet med. Kan man koble på en bedre svinger på de rimelige ekkoloddene og få bedre sikt ned mot 100 m eller ligger dette i selve loddet?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...