Jump to content

pr radio-(walkie talkie) i båt


salti

Recommended Posts

har liggende en fin walkie talkie som jeg vurderte å montere i båten.husker jo 75-80 tallet når dette var helt vanlig i båt.koblet for morroskyld opp boksen for å høre om det var noen tilbake fra steinalderen! men der var lovlig stille for å si det slik :sleep: så for morroskyld ble frua sendt ut med håndapparatet mitt og da ble det liv i "lufta" :discuss: så apparatene virker fint dei,men hva var vitsen når man ikke kan kontakte andre båter i nærheten?folk flest har jo radioene sine nedpakket som jeg selv hadde... så da blir vel mine radioer pakka ned i sine esker i gjen tenker jeg.er dette likt langs hele kysten vår er da mitt spørsmål til baatplassen :confused:

Link to post
Share on other sites

Var jo et ypperlig komunikkasjons-verktøy før mobiltelefonen gjorde sitt inntog for alvor. Hadde sjøl flere PR- radioer den tida det var populært og ha i båt. Veldig greit når man var en gjeng i sammen, og skulle holde kontakten mellom båtene.Naturligvis var jo rekkevidden etc. forholdsvis begrenset, men det var jo allikevel en grei måte og kommunisere på mellom båt/land f.eks. Blir veldig lite benyttet i dag ombord i båt tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Jepp - men det henger nok sammen med at i bår kjøper folk heller en VHF - den gjør samme nytta som en pr radio, og om du skulle ha behov for hjelp, er den gull verd, i den sammenheng er pr-radione mer lik null verd. Ikke så dyre heller, men du må på kurs da ....

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Husker da det var walkie på omtrent alle båter,det var ganske bra rekkevidde på sjøen med disse 11 m apperatene, antennen var som regel en halvbølge

pisk på ca 2,5 m.

I dag er walkien desverre lite brukt i båter,synd egentlig for i dag er det mange gode apperater å få tak i.Så det skulle ikke være noen grunn til å ikke benytte seg av dette glimrende kommunikasjons middelet.

Link to post
Share on other sites

det var akkurat det jeg hadde i tankene verado. klart at det finnes nyere og bedre komunikasjons muligheter,men pr apparatene er fakta brukbare! så er det jo det at jeg har hånd app som er ganske hendig i størrelsen,så mellom mine 2 "stasjoner" er lyd og rekkevidde overraskende bra klar og fin i lyden også. synd at det ligger masse gode pr radioer i bøtter og kott til ingen nytte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Pr radio i både bil og båt, og i heimen, og på hytta :) Og bruker de fremdeles. Har også gode radioer i bøtter og spann (ca 100 totalt)

 

Så det er folk utpå, men ikke som før :)

 

Se i signaturen min :) link til forum om slike radioer.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

salti - du skriver at du har apparat liggende, og nevner samtidig 75-80-tallet. Er dette apparatet fra den tiden? I så fall må du være klar over at PR-apparatene i dag sort sett bruker FM-modulasjon i motsetning til tidligere. Har du apparat av det gamle slaget kan du antakelig ikke regne med å finne så mange andre å snakke med, selv om de altså skulle ha apparater (av nyere dato) på de samme frekvenser.

Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk et poeng :yesnod:

 

Men han hører jo om det er trafikk der uansett om det er AM eller FM som brukes selvfølgelig.

 

Nå er det jo slik at det som nevnt er FM som er standarden nå på det båndet. Du kan dog bruke AM HVIS du har en radio fra FØR 1985, og HVIS du hadde lisens på privatradio fra den gang (dette er nå et fribruksbånd, lisenfritt) og HVIS du har DEN RADIOEN som var godkjent den gangen. Og det er det ikke så mange som har i dag :) så Post&Teletilsynet har gardert seg ganske bra akkurat der.

 

Og hvem skal du eventuellt prate med på AM, lovlig :) sjangsen for å treffe på noen med like vilkår er liten.

 

Sjangsen for å bli tatt for å preke "ulovlig" på 27mhz er jo også liten må sies :)

 

Men det er faktisk veldig mange utenlandske lastebilsjåfører som preker 27mhz, enten på AM eller på FM. Det er jo noen land som tillater AM. Tyskland har avsatt 12 kanaler(de har 80 kanaler, derav 12 av de kan brukes på AM med redusert effekt, 1watt). Italia har alle 40, både FM og AM. Gutta fra østeuropa gir fan, og preker på det som passer, og på hvilke kanaler/frekvenser som passer, etc etc.

 

Båndet er ikke dødt, men 80 og 90 tallet er forbi. Det eneste som hjelper er å bruke utstyret igjen, men da med FM :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Husker da det var walkie på omtrent alle båter,det var ganske bra rekkevidde på sjøen med disse 11 m apperatene, antennen var som regel en halvbølgepisk på ca 2,5 m.I dag er walkien desverre lite brukt i båter,synd egentlig for i dag er det mange gode apperater å få tak i.Så det skulle ikke være noen grunn til å ikke benytte seg av dette glimrende kommunikasjons middelet.

 

1/4 bølge ant som stort sett er 2.5 meter. En halvbølge 11 meter antenne er 5.5 meter lang.. +- litt avhengig av frekvens.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har et billig Cobra sett som ungene bruker om sommeren. Det er kjempepopulært, ja så populært at jeg måtte kjøpe lader (til 12V) og 8 stk oppladbare AAA batterier fra DX.

 

Cobra har et sånn passe rykte, men min erfaring med de billige radioene er over all forventning.

 

Prisen på radiosettene er så lav det nesten er engangs.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg har et billig Cobra sett som ungene bruker om sommeren. Det er kjempepopulært, ja så populært at jeg måtte kjøpe lader (til 12V) og 8 stk oppladbare AAA batterier fra DX.

 

Cobra har et sånn passe rykte, men min erfaring med de billige radioene er over all forventning.

 

Prisen på radiosettene er så lav det nesten er engangs.

 

 

Ole

 

 

Vi bruker slike som kommunikasjon mellom flybridge og inne. Helt glimrende løsning. Da kan ungene ha den ene med i jolla når de er på tur.

Link to post
Share on other sites

Har nettop fått VHF ombord. Likevel står PR radio på innkjøpslista for sommeren. Kjempenyttig til å kommunisere mellom land og båt i uthavner, holde kontakt med kameraten i nabobåten, ved fortøyning, osv. Tror det kan passe bra som gave til kona. Hun har en venninne i nabobåten. Og så er de jo så billige...

 

Hvilket merke foreslår ekspertene her? Bør vel helst være sprutsikker og oppladbar (damene bruker mye nok batterier)? Hva med de som selges hos CO?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med Cobra, kjøpte et sett hos Claes Olsson i fjor og ungene bruker de i jolla etc...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Clas Ohson selger Kommunikasjonsradio (PMR) som er på 446 MHz.

PMR radioer har rekker på bare 2-3 km og de har ingenting med PR radio på 27 MHz å gjøre.

 

PR radio rekker 20-30 KM med utendørs antenne og faktisk til andre land/kontinenter -

når radioforhold tillater det.

 

Før satellitt TV og internetts inntog - var det veldig populært

å tilbringe kveldene på PR båndet med preik om både det ene og det andre.

Formen var fullstendig blottet for formaliteter - "med mye lått å løye".. som vi sier i vest.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

salti - du skriver at du har apparat liggende, og nevner samtidig 75-80-tallet. Er dette apparatet fra den tiden? I så fall må du være klar over at PR-apparatene i dag sort sett bruker FM-modulasjon i motsetning til tidligere. Har du apparat av det gamle slaget kan du antakelig ikke regne med å finne så mange andre å snakke med, selv om de altså skulle ha apparater (av nyere dato) på de samme frekvenser.

glemte å si det ja. har hatt mange radioer fra 70tallet og opp til i dag. am fm etc etc. dei radioene jeg har i dag ble kjøpt så sent som 1999!! hjemmeradioen er en president george m 5/8 bølge antenne og en zetagi ring kjærne strømforsyning som leverer 13 amp i 13,8v. hånd apparatet er en midland alan 95+ så jeg tror nok at jeg skulle funnet noen for å si det sånn.... var vel et impulskjøp når jeg handlet alt dette utstyret men det var vel fordi jeg nok var en smule over gjennomsnittet interesert engang i tiden.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg og Brodern, han snakker ned til Italia og USA daglig han.

 

Man kan også snakke kloden rundt med bare 3 watt også, men da krever det antenner som bare skip har plass til. Men jeg skal ha med min zodiac P-7000 i båten i sommer. Og om jeg skal ha snekke, da skal jeg montere en fast.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

er som sagt fornøyd med utstyret,men det er lite folk på lufta. har vært mange systemer ang konsesjoner oppover også. mener vi betalte ca 100 kr for å søke konsesjon,og 30 eller 50 kr i året i avgift tror jeg? har hatt flere papirer på dette oppover. så etter en rolig periode så måtte jeg søke i gjen,fant ikke i gjen gamle papirene etc og ny radio var på gang. det "NYESTE" papiret har jeg ennå.ser det står at det var da en engangsavgift på 300kr og utsteder i 1988 var televerket. fikk det velklingende kjennings signalet CB-01747. i dag tror jeg det holder med cept godkjent utstyr,og at konsesjoner er unødvendig.

Link to post
Share on other sites

fikk det velklingende kjennings signalet CB-01747. i dag tror jeg det holder med cept godkjent utstyr,og at konsesjoner er unødvendig.

 

ja det stemmer. Ingen konsesjon og ce merket radio er kravet.

 

Jeg fikk konsesjonsnr CB-8118 tidlig på 90 tallet etter nesten 10 år uten :) Blei stoppet av polizeien og det ble litt baluba.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Her er en link til diverse godbiter. http://www.radiosalg.com/

 

 

Jeg handlet meg denne derfra for ikke lenge siden http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=338

 

Men en ting som er greit å sjekke med slike webshoper er at de faktisk har varene på lager. Ellers kan det bli lenge å vente. Og da kan man bestille selv fra utlandet og i de fleste tilfellene komme litt billigere ut av det. Men det er greit med Norsk leverandør i tilfelle det skjer noe med radioen og den må repareres. Blir mye pes å sende ut av landet selv for dette.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...