Jump to content

Er 'Farm' bra til å tette med?


roeren

Recommended Posts

Har brukt mange ulike midler til å smøre og tette båter (ikke bare tretjære, nei!), men har ingen erfaring med FARM.

 

Jeg finner opplysninger om at FARM er "gummibasert"; menes da latex-gummi eller butyl? Fester FARM på fuktig tre, eller må det være knusktørt? Sitter det godt, eller skaller det nokså lett av?

 

I gamle dager fantes da både 60, 80 og 100, men nå er det visst bare 80 og 100?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt det en del. Det er alltid en fordel med tørt tre men min erfaring er at det fungerer selv om treverket er litt fuktig. Jeg hadde en snekke fra 1932 som sang ganske langt uti "siste verset" når jeg fikk den. Jeg tettet sprekker på opp til 1cm og mellom alle sømmer. Båten ble helt tett (lakk litt når jeg kjørte, men hele akterskipet ristet..) Som sagt - siste vers - og da er vel stemmen litt skjelven..

 

Jeg har brukt Farm 100 og Farm 80 (så en leverandør også har Farm 50). Farm 100 er for større sprekker men jeg likte best å jobbe med den uansett (lunket den i varmtvannsbad så ble den lett å jobbe med).

 

Jeg har trodd at stoffet er tjærebasert. Jeg synes det ser slik ut:

Fra Jotun produktblad Link :

"Farm 100 må ikke tynnes, ved behov kan den

varmes opp til den får en smidig konsistens.

Grunn med Vinyl Primer før påføring av bunnstoff.

NB. Ved bruk av lyst farget bunnstoff kan dette missfarges noe pga mulighet for gjennombløding av tjærestoff."

 

Jeg ble nysgjerrig når du sa gummi. Fant et danskspråklig sikkerhetsark Link som sier at Farm 100 består av asfalt og råolje.. Det lukter litt asfalt..

Link to post
Share on other sites

Farm er bra det. Brukte noe som heter "gummitett" på Norrøna malingsutsalg en gang i tiden,dette males på med kost. Det fungerte veldig bra. Mange år siden jeg hadde trebåt så jeg vet ikke om dette er og få kjøpt, vet ikke om Norrøna eksisterer lenger engang

Link to post
Share on other sites

husker at farm kom på boks og tror den tykkeste var på tube? har brukt farm 50 som var den "tynneste" av disse tettemidlene. best erf har jeg med sikaflex. børstet suene forsiktig rene,så la jeg en stripe sika i hele lengden. så var det å dra over med fingen slik at fuga ble jevn. jeg pressa ALLDRIG SIKAEN INNOVER I SUENE (dytta det inn mellom bordgangene) fordi jeg var redd den ville sprenge når båten trutnet.aldri problemer med lekk båt og når sikaen ligger slik blir det ikke press mellom borda.min erfaring gjelder bare klinkerbyggede båter.sprekk midt i bord under vannlinjen rep jeg med blyplater og små kobberstifter.

Redigert av salti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skal bruke FARM på den nye tresnekka vår. Ihvertfall ble det brukt FARM i ett hull i skroget. Hvordan bruker man det? Er det bedre å bruke en vinkork i steden, hvis hullet er helt rundt?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Farm kan også erstattes av Roof-7 som fås i spann.

Det nærmer seg den store skrogtette-aksjonen, så jeg er på jakt etter større kvanta av Farm/asfalttjære. Tidligere har jeg brukt Farm og et annet tilsvarende produkt jeg ikke husker navnet på. De oppførte seg i alle fall bra, var lette å påføre med sparkel. Jeg liker ikke slike 310ml-patroner. Får ikke dreisen på utsprøytinga om det ikke er godt armslag, og har heller ikke noen spesiell følelse av at stoffer går godt nok inn i sprekker. Uansett må jo sparkelen brukes. Både Farm og denne andre fåes i småbokser på omlag en liter eller en kg. Finnes det større kvanta av dette stoffet?

 

Jeg kan godt tenke meg at det finnes større kvanta til bruk på tak, men er det det samme stoffet? Det står om Roof-7 at det er glassfiberforsterka, og skal helt sikkert brukes som en permanent skjøt på takasfalt. Jeg skal jo ha det mest mulig mjukt og føyelig, lengst mulig. Er det noen som har prøvd slik takasfalttjære? Problemet for meg er at de små boksene bare er funksjonelle når det er en viss mengde stoff i dem. Når det begynner å bli lite igjen, og en prøver å bruke sparkelskeia som slikkepott, blir det et salig griseri med svart gørr oppover henda, og omtrent alle andre tenkelige plasser der det er hud, hår, eller arbeidsklær. Deretter er det sånn uberalles. Med den følge at en etter hvert, klok av skade, etterlater en god slump stoff nede i boksen. Altså blir det uforholdsmessig dyrt.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gørr oppover henda, og omtrent alle andre tenkelige plasser der det er hud, hår, eller arbeidsklær. Deretter er det sånn uberalles. Med den følge at en etter hvert, klok av skade, etterlater en god slump stoff nede i boksen. Altså blir det uforholdsmessig dyrt.

 

Det går jo fint ann å få Farm over i en bøtte eller skål,det er jo bare å grave ut av boksen med en plastskei med litt langt skaft på.Ellers kan stoffet varmes opp i varmt vannbad og så å si helles over i egnet spann.Bruk fantasien.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Jo, sant nok, men maling, terpentin, olje, white spirit, epoxy, osv. fåes i større volumer. Hvorfor ikke asfalttjære? Det er sikkert ganske rimelig å produsere, så jeg antar det er profitthensyn som ligger bak. Kanskje jeg skulle snakka med et båtbyggeri?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...