Jump to content

Tips til liten og rimelig seilbåt med gode langturskapabiliteter


MajH

Recommended Posts

Hei! Jeg planlegger å kjøpe en solid liten langtursbåt om noen år. Har tenkt at det kan lønne seg å se litt etter forskjellige typer båter i god tid (kanskje litt vel god? Menmen, heller for tidlig enn for sent!). Jeg setter ikke store krav til komfort, men vil dog ikke "leve i en bøtte". Størrelse og fart spiller liten rolle, og det er båtens sjøegenskaper og sikkerhet øverst på lista.

Har sett på og lest litt om Leisure-båtene (Da spesielt Leisure 17, 22, 23 og 23SL) og disse kan virke aktuelle da de (i følge de aller fleste Leisure-eiere jeg har lest kommentarer fra/snakket med) er både rimelige og sjøsikre. (En liten avsporing fra det egentlige emnet, men hadde vært greit å finne ut av det dersom noen vet: Hvordan seiler Leisure-båtene med tvillingkjøl kontra finnekjøl?)

 

Hva slags andre alternativer enn Leisure-båtene finnes?

 

(Det viktigste er at selve båten må være rimelig og solid, så det blir godt med penger til overs for div. utstyr)

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva du mener med rimelig, men DENNEkoster 280K. Mulig det er langt over hva du hadde tenkt deg, men det er ikke godt å si så lenge du ikke forteller hvilket prisnivå du tenker deg. Den er også en del større enn de andre du nevner, men på langtur er nok ikke det en bakdel.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er du på utkikk etter mere informasjon om Leisure 23 kan du ta en titt på første boka til Svend Billesbølle som heter "Stormy" for å få litt erfaringer med båttypen. Han reiste jorda i en slik, turen tok 4 år. Kjølen løsnet til slutt etter at han strandet utenfor Afrikas østkyst så vidt jeg erindrer, men han fikk festet den tilstrekkelig med wire til at han kunne seile den hjem til Danmark.

Link to post
Share on other sites

hm.. marieholmen så interessant ut, men den har ikke gjennomgående mast? Hvor viktig er egentlig det?

Ikke viktig i det hele tatt. Med normalt vedlikehold/sjekk så er det ikke vanlig at masta ryker, men dersom du er i forhold hvor masta allikevel ryker kan du med gjennomgående mast i tillegg risikere at den river opp "halve" dekket, og under slike forhold er ikke det noe du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å lese litt bøker :

 

Første boka til Jarle Andøy, "Alene rundt kapp Horn"

Boka om Sorgenfri

Boka "Eventyrlig seilas"

 

Dette er beretninger om relativt små enkle båter som klarte seg fint gjennom det meste.

 

Så burde du begynne å abbonere på PBO (practical Boat Owner). Her finner du mange smarte løsninger

for VELDIG små budsjett.

 

Jeg kan forøvrig vise til min egen båt for lenge siden som var en Hurley 22. Den er kjent for å være

solid nok for langtur, i 1967 skrev en journalist "a stiff little yacht".

Se bilder av den : Miranda.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ikke viktig i det hele tatt. Med normalt vedlikehold/sjekk så er det ikke vanlig at masta ryker, men dersom du er i forhold hvor masta allikevel ryker kan du med gjennomgående mast i tillegg risikere at den river opp "halve" dekket, og under slike forhold er ikke det noe du ønsker.

 

Hei! Okay, takk for innspillet. Jeg leste et sted i går at det ikke var noen stor risiko for at gjennomgående master river med seg "halve dekket", da de som regel knekker ved salingshornene. Kunne også tenke meg eksempler/historier om dette om det så har hendt :) Gjerne flere innspill på dette med gjennomgående mast. Ulemper, fordeler?

 

olews: Har lest litt bøker, og bestilt "Alene rundt kapp Horn" en stund siden, men enda ikke kommet. Skal definitivt se på de andre bøkene også.

 

PBO virker også veldig interessant, skal definitivt tenke på det. Hvis løsningene er så billige som jeg har fått inntrykket av, kan det jo til og med hende at de "gjør opp for seg" i forhold til hva abbonementet koster :giggle:

 

Den Hurleyn så fin ut! :)

Hvordan seiler den? Går ut i fra at den er litt "startsvek", men med god sluttstivhet, eller?

Den har heller ikke rekkestøtter, som bla. er et krav for de fleste (?) "øverste klasse/hav"-regattaer (kommer ikke på ordet :lol: ) Hvor viktig er dette?

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg. Har aldri tenkt på dette eller hørt om det. Har du noen erfaringer/historier?

Ikke med mastebrekk da jeg heldigvis har unngått det, men ved av/på med mast har nok stroppen røket en gang hos en kamerat. Det ble ikke pent.

 

EDIT, jeg har hatt gjennomgående mast en gang og ser vel ikke hverken fordeler eller ulemper med den kontra å ha masta på dekket med unntak av lekkasje ved masta.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert gjordt det. Søk på: Finn, seilbåt, 18-26 fot, 50000-120000 kr. Se etter anerkjente merker eller produksjonsland. Aktuelle båter undersøkes ved nettsøk på Google. Begrens utvalget til de båtene som har hatt godt vedlikehold og med seriøse selgere.

Da sitter du vel igjen med 1-3 båter.

Brukbar båt på finn nå Johnson 26.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en leisure 23 og det er en kjempekoslig båt som seiler overaskende bra!

Den er ganske stor inni, med greie soveplasser, stor bysse og veldig fin sitte gruppe.

Koser meg glugg med å sitte og se ut av vinduet når jeg sitter i salongen.

 

Så finner du et bra eksemplar er det bare å handle!

 

Går sikkert ann å reise på langtur med den også. Jeg har ikke vært lenger enn fra Stavanger til Ålesund så mest langs kysten, men den føles trygg å bra og seile med.

Link to post
Share on other sites

Hei LarsL!

Kult! Leisure 22/23 har virket interessant siden jeg først leste om dem. Hva slags kjøl har du (Tvilling/Finne)? Hvordan seiler den kryss kontra slør/lens? Øystein Djønne har jo vært på lang tur med sin Leisure 22, Valkyrien og (selv om mange mente han hadde valgt feil båt) mener han at den har funket veldig bra til formålet. :)

Disse båtene var jo opprinnelig bygd for å være små havseilere (Leisure 17 var førstebåt ut).

Link to post
Share on other sites

Ja leisurebåtene er kjempe bra! Min første seilbåt var en leisure 17. Hadde masse moro med den!

 

Men 23 er jo en helt annen båt. Jeg syns faktisk 23 er finere en 22. De er jo veldig like bortsett fra hekken.

Leisure 22 drar nok med seg litt mer vann en 23. Har en kompis som hadde en 22 og har nok inntrykk av at 23 seiler litt bedre.

 

Jeg har finnekjøl på min leisure 23. Husker ikke i farta hvor mye kjølen veier, men det er ca40% av total vekta å det er jo bra. Har ingen erfaring med tvillingkjøl. Ellers så seiler den bra, det er jo ikke noe super rask båt, men den er lettdrevet og tåler bra med vind.

 

Så er det bare noe med disse Leisurene. De er rett å slett noen koselige båter som mann blir glad i!

Link to post
Share on other sites

Er du lysten på et repobjekt kan du jo sjekke med Halden kommune. Tror det er de som eier en Hallberg Rassy Monsun 31,som ligger sunket i Halden havn. Vet ikke om den er til salgs, men er den det kan du få deg billig båt. Den har lagt lenge under vann nå. Gikk ned rundt nyttår tror jeg, og ligger der ennå. Halden kommune vet ihvetfall hvem som eier den om det ikke er de selv. Se link fra Halden Arbeiderblad.

 

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5457915.ece

Link to post
Share on other sites

Hvordan er Maxi 77? Noen som har erfaringer med den?

 

Leste i min ungdom en bok som het "Med Ormen Stutte dit pepper'n gror" Om 3 unge karer som seilte fra portugal til Caribien i en Maxi 77. Og Terje Dahl seilt sin Maxi 77 langt ut i stilleehavet.

Har gjort uslettelig inntrykk på meg og jeg drømmer fortsatt om en langtur.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...