Jump to content

Tips til liten og rimelig seilbåt med gode langturskapabiliteter


MajH

Recommended Posts

Leste i min ungdom en bok som het "Med Ormen Stutte dit pepper'n gror" Om 3 unge karer som seilte fra portugal til Caribien i en Maxi 77. Og Terje Dahl seilt sin Maxi 77 langt ut i stilleehavet.

 

Du tar nok litt feil her. Både Ormen Stutte og båten til Terje Dahl var av typen Maxi 68, uten at det gjør turene deres mindre interessante og fasinerende.

Link to post
Share on other sites

Hei!

de svenska Havsfidra, 20 fot og Storfidra, 25fot er nydelige båter som tåler mye. Svenske Kristina Karlstrøm har seilt rundt på norskekysten i sin Hafsfirda i mange år.

Har selv en Bostrøm 31, og ville nok satset på en såpass stor båt for å seile langt. Du får et bra eksemplar for omkring 150 000.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Rush 77 i mange år. Den burde være innenfor økonomisk rekkevidde, selv om det neppe fins noe brukbart eksemplar til under 100.000. Den har finnekjøl, i motsetning til fler av de andre alternativene som er nevnt, og god skrogstabilitet pga. bredden. Skroget er ellers ganske moderne til å være fra 80-tallet. Mastheadrigg- noe underrigget, så den tåler mye vind, og seiler generelt ganske bra. Nå kan man diskutere langkjøl vs. finnekjøl i det vide og brede, men jeg ville uansett ikke hatt noen betenkeligheter med å dra på langtur med Rush. Dog er båtens store fordel plassen under dekk og innredningsløsningen som går langt utenpå de fleste av konkurrentene i samme klasse, f.eks. Maxi 77. Fikk med meg at komforten ikke har høyeste pri her, men det skader ikke å få med på kjøpet ;-)

 

Edit: Kan vel også foreslå Albin Vega? Rimeligere i pris, og velprøvd på tur, ref Berserk-ekspedisjonene.

Redigert av nicknack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville valgt innenbords motor om jeg skulle på lengre tur.

 

Nå har jeg en Nordisk Folkebåt med utenbords. Jeg liker den meget godt som seilbåt for dagsturer og en og annen enkel overnatting). Påhengsen er lett og passer bra for dette formålet.

 

Jeg dro på lengre turer før og hadde da båt med innenbords. I gitte situasjoner kan det være avgjørende med mer kraft enn man får med "utenbordsvisp" bak. Noen ganger kan det også være ok å bruke motoren på en og annen transportetappe. Påhengs bak en seilbåt i bølger er både utrivelig og lite effektivt.

 

Ang størrelse: Kort vannlinje og kort kjøl er en utfordring mht jibbing, og i liten båt er ikke veien så lang til en kolbøtte :crazy:

 

Kraftig ror hjelper (Leisure ser ganske bra ut mht det), men tipset om langkjøl som feks Marieholm eller IF er ikke dumt - da kan du lettere holde sjøen i lengderetning og ikke på tvers...

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper en albin vega i ok stand så vil du aldri angre på det kjøpet, med mindre det da er at du finner ut at seiling ikke var greia for deg...

Vil absolutt anbefale deg å kikke på vega, ikke noe problem å finne en vega i god stand og med seil som har noen år igjen til under 100 000,-

Link to post
Share on other sites

Hurley 22 har som regel rekke, min hadde ikke og var egentlig et untak.

 

Det er en liten tøffing på 1700 kg, hvorav 1040 i kjølen. Det betyr at det oppfører seg som et lite skip

og splitter bølger mer enn å smelle ned i dem som mer moderne båter. Den burde tåle det meste, når Jarle kunne

seile til Antarktis med en Vega 27 så kunne du seile jorda rundt med en Hurley 22.

 

Den har påhengsmotor og det betyr lite strøm og lite framdrift sammenlignet med en dieselmotor.

 

Jeg var veldig fornøyd med henne fram til barna kom, da ble det for trangt.

 

Hurley eieres website.

 

Hentet derfra:

"In August 1980 Margaret Hicks completed a return single-handed Atlantic race competing in the Min-Transat and breaking

existing records for single-handed crossings by women and establishing a record seven crossings of the Bay of Biscay.

A truly remarkable achievement. Her Hurley was called 'Anonymous Bay'."

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Wow, over 50 % av vekta i kjølen er jo massivt :crazy:

 

Blir nok å lese en del litteratur først (og må jo få ferdig alt oppusningsarbeidet jeg er i gang med nå... for mange baller i lufta :giggle: ), men som ting er nå tror jeg valget mitt hadde falt på en Leisure eller Hurley. Har ikke sett så altfor mye på Misil II enda, blir vel kanskje det neste. Kan jo hende det bare er positivt at det er en god stund til jeg i det hele tatt kan/bør kjøpe... får jeg lest litt mere litteratur, sett litt mere åssn markedet utvikler seg og sammenliknet priser før det endelige valget faller :giggle:

Link to post
Share on other sites

har selv eiet en maxi 77 1979mod for endel år siden. var en veldig god seilbåt. stiv og god som turbåt. var på tanken å kjøpe seilbåt i gjen i fjor sommer men havnet opp med snekke i stedet. båten jeg ville ha i fjor var en maxi77. grunnen var at jeg syntes det var en god all arounder. mener maxi 68/77 er noe av det tryggeste og enkleste man kan kjøpe i lavpris klassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...