Jump to content

Yanmar 15. får ikke av propellen


matvogna.no

Recommended Posts

Hei,

Siden min bror gikk på grunna sist år, ser vi oss nøtt til å bytte propellen på våres Sjømann 22, den fikk noen stygge skader.

JEg tenkte at dette kunne bli et meget stort problem siden det er sikkert samme propell siden den ble bygget i 1975, men jeg tenkte at det var mutteren som skulle bli det største problemet.

men neida splinten og mutteren gikk lekende lett av, men da jeg skulle ta ut selve propellen satt den helt fast. Prøvde alt som sto i min makt til å ta den av.

Det ser nesten ut som at den har blitt sveiset igjen bak der, tror egentlig bare at den har rustet fast.

 

Så det jeg egentlig lurer på er om det kanskje er en splint eller noe som sitter inne i selve propellen, eller om det er noen som har noen bra tips å komme med?

 

Samme jeg skriver et innlegg her kan jeg vel ta med at jeg trenger en ny propell til båten min, er en sjømann 22 som jeg tror veier ca 1700kg, sitter en yanmar 15 hester i den. Fikk den opp i 6,5 knop på fult turtall, tror at den har litt mer å gi om jeg bare får på en større propell.

 

Hvor for jeg tak i brukte billige propeller?

Eller er det noen bra verksteder i Oslo området.

Om dere ser på bildene så vil dere forstå mer.

 

imag0201.jpg

 

imag0204.jpg

 

imag0203.jpg

 

imag0202.jpg

 

imag0200.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei thumbsup.gif

 

Har du prøvd med Ters?

 

Varm opp med propanbrenner, om du ikke har dette, kan du bruke varmepistol, men det tar lengre tid. Du skal klare og dra den av bare ved hjelp av ters og skiftenøkkel, men varme er greit, så glir den lettere av thumbsup.gif

 

For 3bladers propell kan du kontakte Maritim Båtutstyr, de beregner også propell for deg.

Jeg skal bestille 3bladers propell av de, og prisen skulle komme på mellom 3500-4500.

 

Lykke til flag_bp.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Propellere kan sitte noe helt for ¤%#¤ fast på akslingen. Du trenger en solid 3-armet avtrekker, gjerne den største de har på biltema.

Så må du varme propellen skikkelig, en kraftig propanbrenner er minimum. Roter propellen slik at varmen blir fordelt rundt hele bosset.

Stram avtrekkeren det du makter, om den fortsatt ikke løsner så gi avtrekkeren en solid kakk i enden. Kommer den ikke da må du varme mer.

Som du skjønner må roret demonteres for å få plass til avtrekkeren.

 

NB: Løsn bare mutteren litt før du begynner, IKKE skru den helt av. Så risikerer du ikke å få ters og propell i planeten når det løsner...

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at en stor avtrekker/ters gjør jobben.

 

Problemet med en stor er at den vil ta i roret. Jeg hadde det samme problemet og valgte å lage meg en slik:

kopi_av_baugspyd_004.jpg

 

En fordel med denne er at den er lukket rundt propellakselen, så man kan trekke til så mye gjengestengene klarer uten at den sprenger eller glipper i propellbosset.

 

Et annet problem jeg hadde var at propellen var 4-bladers og på en standard 2-armet avtrekker må armene stilles langt ut for å komme mellom bladene. Da rekker ikke kloa på armen inn til bosset på propellen.

 

Når det gjelder varme holder jeg en knapp på skjærebrenner med størst mulig brennerspiss. Det er om å gjøre å varme propellen så fort at akselen ikke blir varm, da utvider bosset seg mer enn akselen og propellen er løs. Varm bare på en side av bosset, ikke rundt hele. Det tar for lang tid. Da åpner bosset seg som en musling :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Her er en skisse av en enkel propellters for trebladet propeller dersom du har tilgang til

boremaskin, hullsag og vinkelsliper eller skjærebrenner.

 

propellters.jpg

 

Ytterkant av platene trenger ikke være runde.

Obs! Hvis propellvingene går lenger forover enn bosset må du bruke mellomlegg mellom ters og boss.

Jeg har brukt denne typen ters på 40 mm propellaksel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...