Jump to content

Har du gått på skjær?


Sjøogvind

Recommended Posts

Jeg krysset av for en, da det er den eneste bunnkontakten jeg ikke var forberedt på. Med seilbåt er det grunt mange steder, så det har blitt noen ganger en har hatt bunnberøring uten at det kvalifiserer som "å gå på grunn". Den ene gangen var i sakte fart ca 2 knop, hvor jeg lett bakket av etterpå. Alle andre berøringer har vært i "sigefart" 0-0,5 knop.

Link to post
Share on other sites

Ticket av på 1

Har kun 1 gang gått på og blitt stående fast. fart 2-3kn.

sånne bunnberøringer ved tillegging og mysing i 0,5-1kn regner jeg ikke med. Da måtte det blitt "husker ikke".

Har aldri hatt skade etter kontakt. Kun litt avskrapet bunnstoff ett par ganger.

 

Som minste gutten sa når vi dunka ordentlig på (den ene gangen) med Balticen.

"ja,ja pappa, nå har vi vært på grunn med alle båtene våre".

Men som sagt vi snakker da om "grunnberøring" ved ytterst sakte fart.

Er jo halve morroa å snike seg rundt å lete etter nye plasser å legge seg.

Når plotter markerer blått og papirkart viser striplet linje. det er da det begynner å bli spennende.

PS. Har en kjøl under propellen på størrelse med en jerbaneskinne. Tror den tåler litt.

 

For dem med strake aksler ubeskyttet under eller med hekkagregat er nok denne sporten litt mer enn bare spennende.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg traff steinmoloen på vei inn i havna til Helgeroa en gang, i 5 knop...

 

Styrekulten datt ned fordi skruen til styrekulten datt ut. Og jeg gikk på trynet ned i båten.

 

Småsubba litt her og der i "ungdommen" men gikk bare et og annet propellblad.

 

nå er jeg litt mer forsiktig, og bank i bordet, det har gått bra.

 

 

 

Teller det at jeg gikk på feil side av staken på vei ut fra Sætre.......?? tåke og regn, så ikke en dritt. fint med ekolodd som sladrer :) og båt som ikke stikker dydt, puh :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jepp !

 

I min daværende Uttern 22 var jeg på tur med min kompis. Vi skilte lag pga en padler, dro ned hastigheten til 3-4 knop - inn på vestsiden av Tjøme mot Tønsberg fra Verdens Ende. Han dro "ut", dvs mer mot vest, jeg valgte øst - der hvor alle vet det er skjær - til og med jeg.

 

Satt og beundret padleren en god stund. Padleren var mellom oss.

 

Plotteren ble plutselig veldig bekymret med pipelyder. Før jeg ble bekymret var det ingen grunn til å bli bekymret lenger. For da hadde vi allerede skrapet over "land".

 

Gikk veldig bra. Et par skraper på utenbordsmotoren som var dobbelt så stor som min sønn på fire år. Men ganske ubehagelig akkurat der og da

 

Håper ikke det skjer igjen...smiley.gif (at jeg er sløv altså)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt i plan i 22 knop rett i sanda, da måtte jeg ut og dra båten ca 3-400 meter. :cryin: Tells det? Jeg har også dunka litt borti noe med snekka til fattern :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Bare en gang med egen båt. hadde ankret opp samme sted i flere år. grunne babord side, bakket alltid ut og svingte babord før full gass styrbord men denne dagen var det en båt der så bakket styrbord svingte og babord uten å tenke og ga gass :headbang: ble rundt 10000 lapper fattigere i propell...

 

Flere ganger ilag med venner, sist gang skulle vi inn et elveleie, alltid kjørt inn et sted i ungdommen men da med liten loppe... kompis lurte på hvor vi skulle inn... inn der sa jeg og pekte... gikk rett inn i sandgrunnen i 35 knop :rolleyes:

 

Fikk heldigvis hjelp av noen padlende og noen på stranden bortenfor, fikk båten av sandbanken etter mye strev. Bakket så ut og fikk båten i plan og kompis spurte igjen hvor vi skulle og jeg sa igjen at da tar vi og kjører der.... gikk rett på grunne nr 2 :thumbsup: da ristet alle tidligere hjelpere på hodet ... he he

 

på 3 forsøk gikk vi inn rett innløp som var merket med stake :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var vel på en to - tre ganger eller noe slikt i løpet av de 10 åra jeg hadde trebåt uten at det fikk noen konsekvenser av noe slag. I tillegg fikk jeg gear havari i Skagerak på Nord Westen 16 nm ut av Grebbestad på vei til Jomfruland da vi kjørte på noe. Mulig det var en gammel trebåt eller noe slikt, hakke peiling, :confused: men smallt noe jævlig gjorde det. Farten var ca 14-15 knop. Noe skjær var det neppe.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var borti og sklei av et skråberg i Grøtøyleia ved Nordskott nord om Kjerringøy.

 

Misforståelse mellom meg og rormann hvilken side av en jernstake vi skulle gå på (men skipperen har jo alltid ansvaret).

Alt gikk heldigvis bra, men en svært ekkel opplevelse når båten traff berget, la seg over og skled av igjen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...