Jump to content

Har du gått på skjær?


Sjøogvind

Recommended Posts

Måtte nok krysse av på "Flere enn 3" men samtlige har vært svært så beskjedne, ingen nevneverdige skader og kun 1 gang jeg måtte bruke motoren med tilnærmet full kraft for å komme av. Det blir nå gjerne slik når en prøver seg på passasjer der en egentlig ikke burde gå...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det blir nå gjerne slik når en prøver seg på passasjer der en egentlig ikke burde gå...

 

Er jo det som er spennende. "Trur det skal gå, vi prøver forsiktig". DUNK det gikk ikke det nei. Ingen skade skjedd

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bare vært med på det en gang. Type situasjon hvor en kjørte og en var "navigatør" og navigatøren utbrøt, "vent litt nå, det skal være ett eller annet her" "BOMP" :lol: Gikk bra da. Er vel bare et tidsspørsmål før jeg går på selv, er vel noe alle opplever før eller siden.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Gikk på skjær ved Kjeholmen utenfor Sandvika for mange år siden. Isen hadde tatt jernstanga den vinteren, og jeg dro på med skøyta mi så det sang. Ble dratt av og stråkjølen var lurvete etter det sammenstøtet med moder jord.

Andre gangen seilte jeg over en sandgrunne som ikke gjorde noe skade på båten. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Så på avstemmingen at over 53 % aldri har hatt bunnkontakt, virker som det er mange løgnhalser her...

Har man et aktivt helårs båtliv med fiskerier blant holmer og skjær så skal det mye til å ikke gå på en gang i blandt.

 

Enig i det.

 

Som de på verftet sier: "Alle går på, det er bare ett tidspørsmål".

Link to post
Share on other sites

Har kjørt meg fast 2 ganger, hvor jeg ikke kom løs på den enkle måten, men måtte uti for å dytte båten av igjen. Men det var på fine løsmasser begge ganger, og lave hastigheter (gikk ikke engang marsjfart, som er 6 knop) så det var ingen skader på båten. Men jeg har 2 ganger kjørt på isklumper (fra isbre) med en størrelse som gir kollisjonsfølelse, som var mye mer skremmende opplevelser, fordi de var helt uventet og med høyere fart. Den ene gangen var om natten, hvor jeg hadde brettet av soltaket og satt og kikket rett opp i stjernehimmelen, med anstrøk av nordlys. Jeg hadde lissom kontroll på at jeg hadde fjorden for meg selv hadde slukket det meste av lys, og så ikke iskladden, hverken før eller etter sammenstøtet. Men det smalt godt, og etter litt febrilsk løping rundt for å leite etter vann uten å finne det, priset jeg meg lykkelig for at skroget er flere cm tykt, og farten ikke blir større enn 6 knop (ikke så ofte man tenker på det som en fordel, så man får huske de få anledninger som har vært). Den andre gangen var midt på lyse dagen, høyt solskinn, motvind og mye reflekser i sjøen. Da hadde jeg en annen båt, en Monark 670 (fabelaktig båt for øvrig). Vi marsjet i 13-14 knop, og jeg var oppmerksom på faren for is, og speidet etter det. Men heller ikke den kladden rakk jeg å se før det smalt, og jeg ufrivillig fikk huet opp igjennom takluka. Det blir litt panikk etter noe sånt, så jeg brukte ikke mye tid på å se etter det vi hadde kollidert med, men observerte i farten at det duppet en helt gjennomsiktig klump der, pent og rolig akkurat i vannskorpen. Også den gangen gikk det bra med båt og drev, men jeg fikk meg en støkk som gjorde at jeg etterhvert gikk over til langsommere (og tyngre) båt.

Link to post
Share on other sites

Javisst har jeg gått på skjær.

 

En gang, da vi var på jolletur i Kragerø skjærgården, så stoppet vi ved et skjær og jeg ble satt av på skjæret for moro skyld. Ble heldigvis plukket opp etter en stund når jeg ble lei av å gå på skjæret.

 

En annen gang, da vi var på vei vestover, og skulle forbi Lindesnes (kom vel fra Engelsviken/Fredrikstad kanten, var det vel) benyttet jeg anledningen til å gå litt på skjærene syd for Mandal, selvsagt også på Pysen, som vel regnes som norges sydligste "stein" over vann ?

 

Begge gangene gikk jeg veldig fint på skjæret.

 

Eller, var det kanskje ikke det du tenkte på ? ;-)

Link to post
Share on other sites

Gått på en gang i Vrengensundet med snekke så da er jeg vel ferdig med det.....gikk litt for nærme en jernstake og fikk et lite hakk i kjølen. Derimot føltes det så voldsomt at jeg kasta meg på lensepumpa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har støttet kjølen på moder jord et par ganger.Den ene gangen på vei heimover med ny(gammel råtehaug) sjøyte.Gikk på innsiden av Jomfruland og tenkte at,nei det var på v side av denne holmen det var greit.FEIL,DET VAR PÅ H SIDE DET VAR GREIT.En relatift spesiell følelse og sette 78 fot tresjøyte godt inne på en sandbanke.(nytter liksom ikke og vinke inn en 24 fot sjekte og be om de kan dra deg av)Godt at det var lavvann,så en kald iten pils i hengekøya senere og det var bare og bakke forsiktig av og gå på RETTE siden av holmen denne gangen.

Den andre gangen var med vilje i Galtesund under båtracet.Kom med gamle TPBS277 og skulle se båtracet,men er ikke noe videre og ligge og drive midtfjords med 70 fot i vind midt under racet.Dermed satte jeg kursen imot en holme og kjørte bauen et par meter over vannflata.Skulle sett de som sto på holmen.De vifta helt febrilsk og hylte for og advare om at jeg holdt på og gå på land.He he er vel ikke helt vanelig og dra såpass store båter på land.Men heldigvis er det jo nettop dette den er konstruert for og brukes til,men det viste jo ikke de stakkars tilskuerene.Ha ha.

Link to post
Share on other sites

Har gått på 2 ganger.

 

1. gang ved Galgerunnen vest av Singløya i Skjebergkilen i Østfold.

Trodde jeg gikk grønn linje, men den røde viser hvor jeg gikk.

Gikk pent på og ble trukket av av en hjelpsom motorbåt.

 

bang1.jpg

 

 

 

2. gang var det kraftigere.

Skulle ta snarveien syd-øst av Mollesund på Sveriges vestkyst.

Men rakk igjen en annen seiler ved staken og da det "dukket opp" en hurtigående motorbåt som kom imot så valgte jeg å vende om 180 grader rett ved staken. Vi dunket på tre ganger før vi skle av og kunne fortsette.

Siden har jeg alltid tatt omveien litt lenger nord...

 

bang2.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir nervøs dersom dybden blir under 20 meter...
I "fjorden din" skal du vel ikke så mange cm fra land før der er 20 meter dypt... :giggle:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere uplanlagte bunnberøringer. De flaste med liten fart, da eg har vist eg var i ureint farvann. 1. gang ville eg inn i ei vik og ankre, hadde sett båter der tidligere, men våget meg ikkje inn aleine, da det etter kartet var svært ureint i innløpet. Så sente ein mann på baugen så eg ikkje skulle gå på. Disverre hadde han visse fokusproblemer etter inntak av Opplands beste. :drink: Resultatet var at eg fant 3 av steinene på vei inn. :discuss: Men lærte veien for seinere besøk, og ingen skade på båt eller mannskap. Så ein gang dyrere.Vi hadde hatt lunch i ei vik eg kjenner godt, og på vei ut på fjære sjø, ga eg fullt der eg pleier. Så et H,,, smell og båten kastet opp og motoren ruste. Kostet meg sørvis på hekkagregat og to nye propeller. men lærte meg et nytt skjer i nærområdet. :cryin: Har sannsynligvis gått over med centemeters claring fleire ganger, før eg "fant"det

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...