Jump to content

Trenger råd. Bjoa snekke med VW Diesel


Marna

Recommended Posts

Hei

 

Trenger råd angående Bjoa plastsnekke med VW marinisert diesel. Noen av dere som kjenner til båtprodusent?

 

Hva med VW dieselmotor, som opprinnelig har vært en bilmotor?

 

Her er link til prospekt: http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=10...1130&id=4708234

 

I min verden ser dette greit ut, men etter et søk på nettet finner jeg ingenting om hverken båtmerke eller produsent. Marinisering av en bilmotor har jeg overhodet ingen erfaring med.

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Hva med VW dieselmotor, som opprinnelig har vært en bilmotor?

Helt sikkert en avdanka Golf motor ( utifra effekt, slagvolum etc. )

 

Denne motoren er vel -  ehh ( diplomatikk er ikke min sterke side ) ikke noen typisk sliter.

For å si det pent.

 

I hvilken grad båten er verdt pengene sine, vil jeg ikke spekulere i. Du finner ikke en Sjømann eller Nidelv til omlag samme prisen da, med Yanmar ( best ) eller VP ( ikke fullt så bra ) motor ?

I så fall bør du ikke være i tvil..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert en avdanka Golf motor ( utifra effekt, slagvolum etc. )

 

Denne motoren er vel -  ehh ( diplomatikk er ikke min sterke side ) ikke noen typisk sliter.

For å si det pent.

 

I hvilken grad båten er verdt pengene sine, vil jeg ikke spekulere i. Du finner ikke en Sjømann eller Nidelv til omlag samme prisen da, med Yanmar ( best ) eller VP ( ikke fullt så bra ) motor ?

I så fall bør du ikke være i tvil..

Golf diesel har vel alltid blitt marinisert - også profesjonelt, men neppe her på berget. Om det er en sliter er vel mer avhengig hvor mye efffekt en tar ut.

 

Det som forundrer mest er dette med 'td' - med TURBO?

Link to post
Share on other sites

Golf diesel har vel alltid blitt marinisert - også profesjonelt, men neppe her på berget. Om det er en sliter er vel mer avhengig hvor mye efffekt en tar ut.

 

Det som forundrer mest er dette med 'td' - med TURBO?

Enig. Men 70 HK fra en gammal konstruksjon, med turbo og greier, kan neppe gå bra.

Peugeot dieseler f.eks; tok ut 70 HK fra en 2,5 l blokk. Mercedes tok 88hk fra en 3 liters 5 cylindret blokk. Fra 2,4 l blokka si tok de ut omlag noen og 60 HK.

 

Men klarte man å slite ut disse ? Neppe.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sorry, det så jeg ikke: 'Motor str. 70' skal vel bety at det er 70hk  :crazy:. (regnet med at den hadde noe rund 20-30) Nei, da er jeg helt ening i: dette er ingen sliter  :lol:

Jeg vet ikke om jeg vil være helt enig....

 

Det kommer nemlig mest an på hvor mange hester man tar ut fra motoren til enhver tid, dvs hvilken båt den står i. I dette tilfelle står den i en listen deplasementsbåt, med et fartspotensiale omkring 7 knop. Denne båten vil trolig oppnå sine 7 knop med en tilført effekt mellom 10 og 20 HK.

 

Man har rett og slett ingenting igjen for å presse mer ut av motoren en "frisk tomgang", og sånn sett har den et makelig liv det aller, aller meste av tiden. Skal jeg stille et spørsmålstegn så stiller jeg det ved den eventuelle turboen, for den får trolig blåst seg så lite at den står i overhengende fare for å gro fullstendig igjen.

 

Bjoasnekken er forøvrig en lokal sak man laget "i en garasje" på Bjoa innenfor Haugesund. Dette var i glassfiberens tidlige år og mange kreative sjeler laget båter i kjelleren og på låven. Det er godt mulig at pluggen er tatt fra en mer kjent båt, og at innredning er mer individuell, men det vet jeg mindre om.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skal jeg stille et spørsmålstegn så stiller jeg det ved den eventuelle turboen, for den får trolig blåst seg så lite at den står i overhengende fare for å gro fullstendig igjen.

 

mvh

Poseidon

Hvis denne turboen er grodd igjen, hva slags problemer vil det gi? Kan man f.eks. bare demontere den, og la motoren fungere uten? Eller må det da mange modifikasjoner til?

 

 

Siden du kjenner snekken Poseidon, vet du noe om kvaliteten på disse?

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvis denne turboen er grodd igjen, hva slags problemer vil det gi? Kan man f.eks. bare demontere den, og la motoren fungere uten? Eller må det da mange modifikasjoner til?

Siden du kjenner snekken Poseidon, vet du noe om kvaliteten på disse?

mvh

Marna

En turbo som gror igjen er ikke noe problem så lenge man allikevel har kraft nok uten turbo. Da er det enkleste som du selv er inne på: plukke vekk turboen og la motoren gå uten. Du må eventuelt lage et lite "spesialbend" for å få luften inn og eksosen ut. Men det er ikke noe problem for en kreativ hjemmesnekker med sveiseapparat og vinkelsliper.

 

Selve snekken har jeg ingen detaljkunnskaper om, men den er laget før man begynte å bekymre seg for vekt og denslags fortredeligheter. Med andre ord, man kan nok ha klasket på litt ekstra både glassfiber og polyester hist og her. Derfor vil jeg gå ut fra at det er en båt som ikke er lett, men sterk og robust.

 

Prisen synes også å være diskutabel og fleksibel  -  lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En turbo som gror igjen er ikke noe problem så lenge man allikevel har kraft nok uten turbo. Da er det enkleste som du selv er inne på: plukke vekk turboen og la motoren gå uten. Du må eventuelt lage et lite "spesialbend" for å få luften inn og eksosen ut. Men det er ikke noe problem for en kreativ hjemmesnekker med sveiseapparat og vinkelsliper.

Må en ikke redusere mengden av innsprøytet diesel?  Det er tross alt mindre luft som er tilgjengelig til forbrenningen. :confused:
Link to post
Share on other sites

Må en ikke redusere mengden av innsprøytet diesel?  Det er tross alt mindre luft som er tilgjengelig til forbrenningen. :confused:

Jo, hvis man vil gjøre jobben grundig så er det en fordel; helst bør også tenningstidspunktet sjekkes/justeres. Men på den andre siden: med de få timene som man har på en vanlig lystbåt betyr noen prosent mer eller mindre diesel i løpet av en sommer ikke så mange literne/kronene alt i alt  -  så det spørs hvor meget man vil investere for å spare...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bjoa-snekken er en halvplaner som er svært brei over "ræva".Hadde selv en slik på 80-tallet som det var en 30hk seapanter (ombygd ford cortina) .

Fartspotensialet med 70 hk burde være høyt (15-18 knop)

 

Som Poseidon påpekte er disse båtene bygget i den tiden hvor man heller la et lag glassfiber ekstra for å være sikker.

Link to post
Share on other sites

Hei, skjønner ikke helt dette; man er skeptisk til en motor på 1600ccm og 70 hk. Samtidig 1700 ccm og 117hk er vel en av de mest solgte dieselene om dagen.

Mercruiser folkedieselen er vel også myntet på et marked båter som kanskje gjør at de motorene får leve et hardt liv....?

 

Uten å kjenne spesifikkt til VW sin lille diesel, skulle jeg ikke tro at det er spesiellt risikabelt?

Når man samtidig vet at Bowman har utviklet en kombinasjonsveksler til akkurat denne motoren, skulle det vel tilsi at den er ganske mye brukt... (iallefall utenfor vårt land.....)

 

Billige deler i bøtter og spann  er vel heller ikke å forakte?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei, skjønner ikke helt dette; man er skeptisk til en motor på 1600ccm og 70 hk. Samtidig 1700 ccm og 117hk er vel en av de mest solgte dieselene om dagen.

 

Har noen sagt at jeg IKKE er skeptisk til disse ?

 

 

Jepp

Uten å kjenne spesifikkt til VW sin lille diesel, skulle jeg ikke tro at det er spesiellt risikabelt?

 

Nå er mitt "problem" at jeg faktisk kjenner denne motoren; mye brukt også i f.eks VW Transporter. 1,6l volum, 70 HK og intil 3 tonns vogntogvekt, var ingen heldig kombinasjon, for å si det mildt. For oss "bønda fra bygda" som trenkte et laste / sliteesel, var dette rett og slett en møkkabil. Toyota Hiace / Hilux og Nissan KingCab var HELT andre saker..

 

 

Billige deler i bøtter og spann  er vel heller ikke å forakte?

 

Absolutt et påeng å ta med seg. Så kan man tenke at "detta blir billig" mens man skrur motor i hele sommerferien...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå er mitt "problem" at jeg faktisk kjenner denne motoren; mye brukt også i f.eks VW Transporter. 1,6l volum, 70 HK og intil 3 tonns vogntogvekt, var ingen heldig kombinasjon, for å si det mildt.

 

Suzuki

Som du selv sier, Suzuki, ingen heldig kombinasjon. Men kanskje det er nettopp dette; en underdimensjonert motor som er problemet, enn snarere selve motoren?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Bjoa-snekken er en halvplaner som er svært brei over "ræva".Hadde selv en slik på 80-tallet som det var en 30hk seapanter (ombygd ford cortina) .

Fartspotensialet med 70 hk burde være høyt (15-18 knop)

 

Som Poseidon påpekte er disse båtene bygget i den tiden hvor man heller la et lag glassfiber ekstra for å være sikker.

 

Hva er dine erfaringer med båten Will?

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post
Share on other sites

Hva er dine erfaringer med båten Will?

 

Båten var svært solid bygget.

Litt lav takhøyde i styrekappen(182 egenhøyde),men den på bilde var jo av kalesjetypen.

 

Grei stabil båt som jeg ikke har noe negativt å si om.

God plass

 

Med hensyn til motoren om den er marinisert etter boka så ville jeg tro at den var ok,regner med at den personen som mariniserte gjorde det til seg selv og ikke jukset.

 

Har du fått oppgitt noe fartspotensiale?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...