Marna Startet 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2004 Hei Trenger råd angående Bjoa plastsnekke med VW marinisert diesel. Noen av dere som kjenner til båtprodusent? Hva med VW dieselmotor, som opprinnelig har vært en bilmotor? Her er link til prospekt: http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=10...1130&id=4708234 I min verden ser dette greit ut, men etter et søk på nettet finner jeg ingenting om hverken båtmerke eller produsent. Marinisering av en bilmotor har jeg overhodet ingen erfaring med. mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Hva med VW dieselmotor, som opprinnelig har vært en bilmotor? Helt sikkert en avdanka Golf motor ( utifra effekt, slagvolum etc. ) Denne motoren er vel - ehh ( diplomatikk er ikke min sterke side ) ikke noen typisk sliter. For å si det pent. I hvilken grad båten er verdt pengene sine, vil jeg ikke spekulere i. Du finner ikke en Sjømann eller Nidelv til omlag samme prisen da, med Yanmar ( best ) eller VP ( ikke fullt så bra ) motor ? I så fall bør du ikke være i tvil.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Helt sikkert en avdanka Golf motor ( utifra effekt, slagvolum etc. ) Denne motoren er vel - ehh ( diplomatikk er ikke min sterke side ) ikke noen typisk sliter. For å si det pent. I hvilken grad båten er verdt pengene sine, vil jeg ikke spekulere i. Du finner ikke en Sjømann eller Nidelv til omlag samme prisen da, med Yanmar ( best ) eller VP ( ikke fullt så bra ) motor ? I så fall bør du ikke være i tvil.. Golf diesel har vel alltid blitt marinisert - også profesjonelt, men neppe her på berget. Om det er en sliter er vel mer avhengig hvor mye efffekt en tar ut. Det som forundrer mest er dette med 'td' - med TURBO? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Riktig. Enda en avart av den gamle fine motoren til NSU. 50 HK som sugemotor. 71 HK som turbomotor. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Golf diesel har vel alltid blitt marinisert - også profesjonelt, men neppe her på berget. Om det er en sliter er vel mer avhengig hvor mye efffekt en tar ut. Det som forundrer mest er dette med 'td' - med TURBO? Enig. Men 70 HK fra en gammal konstruksjon, med turbo og greier, kan neppe gå bra. Peugeot dieseler f.eks; tok ut 70 HK fra en 2,5 l blokk. Mercedes tok 88hk fra en 3 liters 5 cylindret blokk. Fra 2,4 l blokka si tok de ut omlag noen og 60 HK. Men klarte man å slite ut disse ? Neppe..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Sorry, det så jeg ikke: 'Motor str. 70' skal vel bety at det er 70hk . (regnet med at den hadde noe rund 20-30) Nei, da er jeg helt ening i: dette er ingen sliter Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Sorry, det så jeg ikke: 'Motor str. 70' skal vel bety at det er 70hk . (regnet med at den hadde noe rund 20-30) Nei, da er jeg helt ening i: dette er ingen sliter Jeg vet ikke om jeg vil være helt enig.... Det kommer nemlig mest an på hvor mange hester man tar ut fra motoren til enhver tid, dvs hvilken båt den står i. I dette tilfelle står den i en listen deplasementsbåt, med et fartspotensiale omkring 7 knop. Denne båten vil trolig oppnå sine 7 knop med en tilført effekt mellom 10 og 20 HK. Man har rett og slett ingenting igjen for å presse mer ut av motoren en "frisk tomgang", og sånn sett har den et makelig liv det aller, aller meste av tiden. Skal jeg stille et spørsmålstegn så stiller jeg det ved den eventuelle turboen, for den får trolig blåst seg så lite at den står i overhengende fare for å gro fullstendig igjen. Bjoasnekken er forøvrig en lokal sak man laget "i en garasje" på Bjoa innenfor Haugesund. Dette var i glassfiberens tidlige år og mange kreative sjeler laget båter i kjelleren og på låven. Det er godt mulig at pluggen er tatt fra en mer kjent båt, og at innredning er mer individuell, men det vet jeg mindre om. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjelli Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 70 hk på 1,6l? Mye? Hos meg har de tatt ut 250hk på 3,2l. Hvorfor kan den ikke gå? Har vel litt å si hvor hardt motoren jobber, og hvor god kjøling den får. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 27.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Skal jeg stille et spørsmålstegn så stiller jeg det ved den eventuelle turboen, for den får trolig blåst seg så lite at den står i overhengende fare for å gro fullstendig igjen. mvh Poseidon Hvis denne turboen er grodd igjen, hva slags problemer vil det gi? Kan man f.eks. bare demontere den, og la motoren fungere uten? Eller må det da mange modifikasjoner til? Siden du kjenner snekken Poseidon, vet du noe om kvaliteten på disse? mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
Ingar Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Har hatt bil med 2,4l 6-syl. utgaven, og den gikk 270k km uten et eneste problem . Men dette var uten turbo. Kjenner folk som har hatt problemer med golf-motoren med turbo, spes. sprekker i toppen mellom ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Hvis denne turboen er grodd igjen, hva slags problemer vil det gi? Kan man f.eks. bare demontere den, og la motoren fungere uten? Eller må det da mange modifikasjoner til? Siden du kjenner snekken Poseidon, vet du noe om kvaliteten på disse? mvh Marna En turbo som gror igjen er ikke noe problem så lenge man allikevel har kraft nok uten turbo. Da er det enkleste som du selv er inne på: plukke vekk turboen og la motoren gå uten. Du må eventuelt lage et lite "spesialbend" for å få luften inn og eksosen ut. Men det er ikke noe problem for en kreativ hjemmesnekker med sveiseapparat og vinkelsliper. Selve snekken har jeg ingen detaljkunnskaper om, men den er laget før man begynte å bekymre seg for vekt og denslags fortredeligheter. Med andre ord, man kan nok ha klasket på litt ekstra både glassfiber og polyester hist og her. Derfor vil jeg gå ut fra at det er en båt som ikke er lett, men sterk og robust. Prisen synes også å være diskutabel og fleksibel - lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 En turbo som gror igjen er ikke noe problem så lenge man allikevel har kraft nok uten turbo. Da er det enkleste som du selv er inne på: plukke vekk turboen og la motoren gå uten. Du må eventuelt lage et lite "spesialbend" for å få luften inn og eksosen ut. Men det er ikke noe problem for en kreativ hjemmesnekker med sveiseapparat og vinkelsliper.Må en ikke redusere mengden av innsprøytet diesel? Det er tross alt mindre luft som er tilgjengelig til forbrenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Må en ikke redusere mengden av innsprøytet diesel? Det er tross alt mindre luft som er tilgjengelig til forbrenningen. Jo, hvis man vil gjøre jobben grundig så er det en fordel; helst bør også tenningstidspunktet sjekkes/justeres. Men på den andre siden: med de få timene som man har på en vanlig lystbåt betyr noen prosent mer eller mindre diesel i løpet av en sommer ikke så mange literne/kronene alt i alt - så det spørs hvor meget man vil investere for å spare... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 så det spørs hvor meget man vil investere for å spare... miljøet, for det ryker noe grønnjævlig av en gammal forkammer VW motor som får alt for mye suppe. Skikkelig koslig å møte på fjorden. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 miljøet, for det ryker noe grønnjævlig av en gammal forkammer VW motor som får alt for mye suppe. Skikkelig koslig å møte på fjorden. Suzuki Det var også det jeg tenkte mest på, ikke på dieselkostnader Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Bjoa-snekken er en halvplaner som er svært brei over "ræva".Hadde selv en slik på 80-tallet som det var en 30hk seapanter (ombygd ford cortina) . Fartspotensialet med 70 hk burde være høyt (15-18 knop) Som Poseidon påpekte er disse båtene bygget i den tiden hvor man heller la et lag glassfiber ekstra for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Hei, skjønner ikke helt dette; man er skeptisk til en motor på 1600ccm og 70 hk. Samtidig 1700 ccm og 117hk er vel en av de mest solgte dieselene om dagen. Mercruiser folkedieselen er vel også myntet på et marked båter som kanskje gjør at de motorene får leve et hardt liv....? Uten å kjenne spesifikkt til VW sin lille diesel, skulle jeg ikke tro at det er spesiellt risikabelt? Når man samtidig vet at Bowman har utviklet en kombinasjonsveksler til akkurat denne motoren, skulle det vel tilsi at den er ganske mye brukt... (iallefall utenfor vårt land.....) Billige deler i bøtter og spann er vel heller ikke å forakte? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Hei, skjønner ikke helt dette; man er skeptisk til en motor på 1600ccm og 70 hk. Samtidig 1700 ccm og 117hk er vel en av de mest solgte dieselene om dagen. Har noen sagt at jeg IKKE er skeptisk til disse ? Jepp Uten å kjenne spesifikkt til VW sin lille diesel, skulle jeg ikke tro at det er spesiellt risikabelt? Nå er mitt "problem" at jeg faktisk kjenner denne motoren; mye brukt også i f.eks VW Transporter. 1,6l volum, 70 HK og intil 3 tonns vogntogvekt, var ingen heldig kombinasjon, for å si det mildt. For oss "bønda fra bygda" som trenkte et laste / sliteesel, var dette rett og slett en møkkabil. Toyota Hiace / Hilux og Nissan KingCab var HELT andre saker.. Billige deler i bøtter og spann er vel heller ikke å forakte? Absolutt et påeng å ta med seg. Så kan man tenke at "detta blir billig" mens man skrur motor i hele sommerferien... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Marna Svart 27.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Nå er mitt "problem" at jeg faktisk kjenner denne motoren; mye brukt også i f.eks VW Transporter. 1,6l volum, 70 HK og intil 3 tonns vogntogvekt, var ingen heldig kombinasjon, for å si det mildt. Suzuki Som du selv sier, Suzuki, ingen heldig kombinasjon. Men kanskje det er nettopp dette; en underdimensjonert motor som er problemet, enn snarere selve motoren? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Marna Svart 27.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Bjoa-snekken er en halvplaner som er svært brei over "ræva".Hadde selv en slik på 80-tallet som det var en 30hk seapanter (ombygd ford cortina) . Fartspotensialet med 70 hk burde være høyt (15-18 knop) Som Poseidon påpekte er disse båtene bygget i den tiden hvor man heller la et lag glassfiber ekstra for å være sikker. Hva er dine erfaringer med båten Will? mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
Suzuki Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Som du selv sier, Suzuki, ingen heldig kombinasjon. Men kanskje det er nettopp dette; en underdimensjonert motor som er problemet, enn snarere selve motoren? mvh M. Point taken. Men den var ikke så innmari solid i Golf heller, akkurat.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Jeg har sånn Golf...... Denne VW motoren har registerrem (som er kjent som det mest kritiske på bilmotorene) hvordan er det i båtmotor? mvh Barsk II :nono: Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Hva er dine erfaringer med båten Will? Båten var svært solid bygget. Litt lav takhøyde i styrekappen(182 egenhøyde),men den på bilde var jo av kalesjetypen. Grei stabil båt som jeg ikke har noe negativt å si om. God plass Med hensyn til motoren om den er marinisert etter boka så ville jeg tro at den var ok,regner med at den personen som mariniserte gjorde det til seg selv og ikke jukset. Har du fått oppgitt noe fartspotensiale? Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 27.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Denne VW motoren har registerrem (som er kjent som det mest kritiske på bilmotorene) hvordan er det i båtmotor? Har ikke alle motorer med overliggende kam register-rem? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 27.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2004 Har ikke alle motorer med overliggende kam register-rem? Jepp, eller kjede. mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.