Jump to content

QL 600 baugpropell, mulig å øke effekten?


Cam 44

Recommended Posts

Jeg har en baugpropell QL 600 fra år 2000. Denne er orginalt montert på sunseeker camarque 44. Kunne tenke meg å bytte denne ut for å få mer skyv. Tunellen er 185. Kan det være slik baugpropellen mister effekt med tiden. Finnes det mer moderne propeller som kan øke effekten. Har hørt at kablene kan miste effekt.Er det noen der ute som har erfaring på dette temaet.Hilsen Cam 44

Link to post
Share on other sites

På Sleipner kom det for et par år siden ny propell som gir endel bedre skyv, mindre støy. Kanskje det finnes tilsvarende til din propell. Eg leste en test i Båtmagasinet der de oppgraderte en eksisterende installasjon. Minnes det var økt tverrsnitt på kabler som ga mest effektøkning.

Link to post
Share on other sites

Hei Cam44

Vi har også en QL600 fra 2000 i Zamba som er 42 fot og 9 tonn. Vi vurderte å skifte batteri, vurderte også en større QL, men har i stedet valgt "Sidepower SE100" (100kg kraft) fra Sleipner. Dette er den største som går inn i 185mm tunell. Mulig det hadde vært nok med SE80 også, men prisforsjellen er ikke mer enn at vi tok den største. Er under montering nå og skal være klar til påske. (Ikke si det til noen, men vi setter på hekktruster også, jeg vet det er litt feigt men..)

Redigert av Zandra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis info jeg finner på nettet er riktig så er den på 5hp.

 

Det er på grensen på en så stor båt. ( og litt typisk england)

 

Fordelen er at det er flere løsninger der du kan gå opp i hk med samme tunell.

 

Og kjøp den største du finner, det er bedre og kjøre litt og få respons med en gang..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

har ikke så mye peiling på baugpropeller, men kan ihvertfall si kabler ikke mister effekten sin i den forstand

Nå tuller du vel!

 

Spenningsfall i kablene fører til effekttap på motoren, det kommer du ikke fra.

 

Forslaget til Zandra med å sette inn en SE100 er vel det beste, men sørg samtidig for at det elektriske er kraftig dimensjonert. En SE100 suger sykt med strøm! Det er bedre med en SE60 som får nok strøm enn en SE100 som ikke får det den trenger.

 

Jeg har en SE80 og ble anbefalt av Sleipner å legge 95mm2 kabel. Jeg gjorde det, men angrer på at jeg ikke la tykkere. Derfor har jeg vurdert å legge 50mm2 i tillegg. Spenningsfall får man uansett, men jeg syns jeg får litt for mye. Dernest er det like viktig at du har batterier som klarer å gi fra seg nok strøm. Jeg satt inn et 185Ah Sønnak HDX til formålet. Det har en CCA verdi på 1150A hvis jeg husker riktig. Du bør ha mer. Sørg også for at du har god lading så ikke batteriet sulfaterer og blir slapt.

 

Noen har et ekstra Optima batteri framme i tillegg, det vil ikke jeg ha bla. pga. lading.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 24v propell i min båt som ellers har 12v anlegg. Den forsynar jeg med 2stk 32kg Leoch AGM batterier og lading er via 6amp batterilader. Stor inverter om bord strømforsyner laderen og ankevinsj bruker strøm også fra dette opplegg. De har fungert utmerket nå i 3 år.

 

Om propell skulle kjørt samme spenn og rest av anlegg om bord skulle jeg ha valgt den laderen her. Har brukt den til flere installasjoner og enkelere kan de ikke bli. I fleste tilfeller hentes strøm fra kabler til ankervinsj og den laderen har 4 forskjellige ladeprogrammer.

Link to post
Share on other sites

På min Sleipner SE40 har eg lagt 95mm2 kabler bak-fram. I tillegg har eg satt inn et Maxxima batteri framme. Bak har eg fjernstyrt hovedstrømbryter (etter batteri-ved start kabelstrekk fram) som eg kan isolere baugpropell systemet fra resten. Så har eg framme en batteri isolator/rele. Blir spennende å teste dette. Skal lage en utfyllende rapport om det etter sjøsetting (som nærmer seg-påske).

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har en SE80 og ble anbefalt av Sleipner å legge 95mm2 kabel. Jeg gjorde det, men angrer på at jeg ikke la tykkere. Derfor har jeg vurdert å legge 50mm2 i tillegg. Spenningsfall får man uansett, men jeg syns jeg får litt for mye. Dernest er det like viktig at du har batterier som klarer å gi fra seg nok strøm. Jeg satt inn et 185Ah Sønnak HDX til formålet. Det har en CCA verdi på 1150A hvis jeg husker riktig. Du bør ha mer.

 

Noen har et ekstra Optima batteri framme i tillegg, det vil ikke jeg ha bla. pga. lading.

 

Komodo

DIne kommentarer om spenningsfall er jeg enig i. Men 95mm2 kabel er bare riktig innenfor riktig lengde. Husk at lengden måles begge veier, dvs 2x avstanden.

Sleipner anbefaler minimum 750 CCA for SE100. Er du sikker på at ditt batteri med 1150 CCA som er problemet ditt, og ikke at det er en kombinasjon av for lite tversnitt på kabelen og/eller for lang kabel?

 

Jeg monterer batteriet innenfor en avstand på 30 cm fra trusteren.

 

Er det noen som har en teori om hvorfor Komodo erfarer at sitt batteri med 1150 CCA er for lite til SE 80 når Sleipner angir minimum 750 CCA til SE100??

Link to post
Share on other sites

Ble litt nyskjerrig på hva du mente her... for jeg har nettopp batteri fremme.

Det er mulig at problemet bare finnes i mitt hode :smiley:

Har du en tegning av hvordan du har lagt det opp?

Jeg har en automatisk hovedstrømsbryter bak i motorrommet ved batteriene, så fremme ved trustren er det kun spenning når jeg har aktivert trusteren fra panelet.

 

Dessuten vil jeg ikke ha et batteri under sengene der ungene sover. Jeg vet at AGM og gel batterier Ikke skal gasse, men det er en tjangs jeg ikke vil ta.

 

 

Komodo

DIne kommentarer om spenningsfall er jeg enig i. Men 95mm2 kabel er bare riktig innenfor riktig lengde.

Jeg ble anbefalt 95mm2 av Sleipner ut fra den avstanden jeg har mellom batterier og truster. Jeg målte spenningsfallet mellom batteri og truster til ca 2V, det synes jeg er mye. Dette inkluderer imidlertid koblinger, så det er et lite forbehold her, men alt var nytt, godt presset og skrudd.

 

 

Sleipner anbefaler minimum 750 CCA for SE100. Er du sikker på at ditt batteri med 1150 CCA som er problemet ditt, og ikke at det er en kombinasjon av for lite tversnitt på kabelen og/eller for lang kabel?

 

Er det noen som har en teori om hvorfor Komodo erfarer at sitt batteri med 1150 CCA er for lite til SE 80 når Sleipner angir minimum 750 CCA til SE100??

Jeg har ikke sagt at jeg har et problem, for det har jeg ikke. Spenningsfallet jeg refererte til er i kablene, men man kommer ikke fra at det blir spenningsfall i batteriene også.

 

Hvis du leser testen i Båtmagasinet hvor de oppgraderte baugpropellinstallasjonen i reportasjebåten ser du litt hvilke faktorer som virker inn og hvor mye. Såvidt jeg husker satt de inn et batteri likt det jeg har. Trusteren var også en SE80 såvidt jeg husker. Jeg minns de endte opp med å sette inn et ekstra trusterbatteri for å bøte på spenningsfallproblemene.

 

For å åppnå mest mulig skyv må man forsøke å begrense de faktorene som finnes. Spenningsfall i kabler kan minimeres til et akseptabelt nivå dersom kablene er kraftige nok. Spenningsfall i batteriet er en annen sak. I tilleg er det et moment hvor godt tunellen er avrundet mot skroget, her er det mange som gjør det lettvindt. Tester viser at dette er viktig. Og så spiller det en rolle hvor dypt i vannet tunellen er montert, men akkurat det punktet er det jo vanskelig å rette på :fishing:

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt (som jeg enda eier... til salgs) så er det 5,5 hk QL duoprop propell.

 

Denne båten er kun 27 fot, og ganske flatbunnet. (Master 820)

 

I tillegg er den montert riktig langt frem, båten blir kastet rundt når jeg kjører baugpropell...

 

Går ikke an å ha for mye krefter i baugen!! :giggle:

 

 

IMAG0535.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Lurer fortsatt

Ok, da skal jeg utdype forklaringen min :smiley:

 

Kablene som forskyner trusteren med strøm er normalt spenningsløse. Hvis jeg hadde hatt et batteri fremme måtte jeg løst ladingen på en annen måte. Hvordan har du gjort det?

 

Jeg skrev blandt annet. Den andre årsaken er at jeg rett og slett ikke vil ha et batteri under senga til smårollingene.

Link to post
Share on other sites

Med et Exide Maxima batteri montert rett over thrusteren har iallefall jeg bags med power. Satt et dårlig batteri der før og da virket thrusteren dårlig. Nå er den nesten for kraftig. Batteriet er helt tett, kan monteres opp ned, tåler juling og har masse kraft. Ikke trenger jeg noen tjukke kabler heller. Thruster uten eget batteri høres helt merkelig for meg....

Link to post
Share on other sites

Med fare for avsporing..

 

Jeg har 3 gel batterier i båten. 2 av dem er koblet i sammen permanent mens ett kan skilles i fra via bryter. Det foran, ved trusteren, er koblet sammen med ett "bak" ved motor via 75eller 95mm2 kabler. Jeg har da permanent strømsatte kabler frem til trusterbatteri.

Jeg har lagt såpass grove kabler i mellom for at trusteren virkelig skal få nok mat og for å forhindre spenningstap ved lading under kjøring.

 

 

Beklager , men jeg fikk ikke med meg at batteriet fremme hos deg ikke var permanent tilkoblet. Da forstår jeg problemet med lading.

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med et Exide Maxima batteri montert rett over thrusteren har iallefall jeg bags med power. Satt et dårlig Ikke trenger jeg noen tjukke kabler heller.

Har du målt polspenningen på batteriet når trusteren går? Hvis spenningsfallet på batteriet er akseptabel gjør det jo jobben.

 

Thruster uten eget batteri høres helt merkelig for meg....

Hvorfor det? Kjører du startmotoren og trusteren samtidig noen gang?

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Jeg leser dette noen dager etter at jeg skrev om min utfordring.Mange fine forslag.

I morgen skal jeg sjekke hvor jeg henter strøm og dimmen på kablene. Jeg har 7 stk 125 amp batterier (2*2 med cross over til start og 3 til forbruk). Har ikke batteri ved trusteren.

KOmmer tilbake.

ERIK

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten. Kablene er 70 og 12 m lange. Jeg har plass til et eget batteri forran ved siden av baugpropellmoteoren. Prøver et gelebatteri der og tester når jeg er på vannet neste fredag. Bruker da de eksisterende kablene som ladebabler til det nye batteriet.

Jeg kommer tilbake etter testen. ERIK

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei det er Cam 44 som startet temaet, mulig å øke effekten på baugpropellen. Nå har jeg bestemt meg for å bytte til en større baugpropell.

Da går jeg for en Max Power CT 100. Er fasinert over at den er vedlieholdsfri og jeg kan benytte den gamle tunnelen.Den har også bra power.

Er det noen som har andre forslag og erfaringer så la meg høre.

Noen som vet hvor jeg kan få det beste tilbudet.

Klarer en vanlig mann som meg å montere denne selv. Har lest endel om at det lar seg gjøre.

 

Cam44

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bytte samme baugpropellen som du har i en tilsvarende båt. Hvis jeg ikke husker feil er det enkeltblad på den propellen du har (propellmotoren står da vanligvis ikke i senter), mens i hvertfall sleipner sin 100 kg har dobbelt propell og dermed propellmotoren montert i senter. I den båten jeg skal bytte nå kommer vi til å installere en 95 eller 115 kg baugpropell fra Craftsman for 185 mm tunnell. Disse gjorde det forøvrig svært godt i test nylig både når det gjaldt ytelse og pris. Skal prøve å ta noen bilder av prosjektet når jeg kommer så langt. Det hadde nok vært endelå hentet hos deg med kraftigere kabler også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...