Jump to content

VP EDC elektronisk gasshendel, koble ut mens motoren går?


GeirHenning

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt ny båt med Volvo Penta elektronsik gasshendel EDC. Ser at det er meget lett å komme borti og med små unger ombord virker dette veldig skummelt. Har noen en løsning evnt koblingsskjema for å kunne koble ut funksjonen til hendel selv om motoren går?

Ser for meg skrekksenarioet at når jeg tar tauverket før vi går fra kai at en av ungen kommer borti de spennende hendlene....

Link to post
Share on other sites

Denne henger jeg meg på oxo.....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

EDC er ikke can bus, hele prinsippet rundt denne spaken er et vanlig potmeter. EDC hjernen leser spenning fra pot. Når en kalibrerer hendelen sier en til hjernen hva spenningen fra potmeteret er ved nøytral forover og akterover. Dermed veit EDC systemet når giret skal kobles inn. En mulighet er å bryte spenning til magnetventil på giret med egen bryter, men da vil en få feilmeldig for hjernen leser også den ohmske verdien som magnetventilen har. En må i så fall simulere til hjernen i systemet denne ohmske verdien som magnetventil har, med samme motstands verdi. Om systemet vil takle dette er jeg ikke sikker på, mulig noen har prøvd. Til orientering, EDC er det gamle systemet til Volvo, mens EVC er det nye systemet.

Link to post
Share on other sites

Utrolig deilig hendel å jobbe med, men ja den er "usikker" og en del båtkonstruktører har gjort det værre når de har plassert den. Finnes nok ingen andre løsninger enn at du innfører et strengt regime om bord og de som nærmer seg må forstå at du mener alvor. Her er nei virkelig nei :) Alternativt kan du lage en liten fysisk innrettning som vippes rundt hendelen når den står i nøytral posisjon og som må vippes opp for å kunne bevege hendlen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

For min del så gjelder det EVC..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Bitteliten, men det fortgjort å være uheldig. I BMW´en min så må jeg ha bremsepedalen inne for å starte, samt ha bremsepedalen inne for å sett den i gear. Noe lignende ville vært en god sikkerhetsinnst. :thumbsup:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Samme sak hos oss, bare enda strengere: Ingen nærmer seg førerplass så lenge motorene går. Hadde et tilfelle for to år siden der hjelpsomt mannskap skulle slenge tau på dekk, og valgte å kaste dette innefra cockpit. Resultatet var at tauet hang seg opp i styrbord spak, og båten klatret lekende lett opp på svaberget med de to båtene vi hadde bundet med på turen. Ingen skader heldigvis, men lærerikt og skremmende...

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Her er mitt forrige spørsmål om samme tema - og ikke minst opplevelse

 

Den beste oppskriften jeg har er å trykke på N og skyve gasshåndtaket i i gir. Det gjør jeg nå alltid om jeg forlater førerposisjon med motoren igang.

 

Gutta er nå eldre. Eldstemann på 10 har fått opplæring ift gass og hva som skal skje dersom pappa faller overbord. Minstemann på nå 5 ( som heter DENNIS!) vet også at han skal holde seg unna spaker og styreposisjon. Og etter det jeg har beskrevet i tråden over tør ikke nærme seg fortsatt. Det som skjedde da gjorde et veldig stort inntrykk på den lille pjokken.

 

Men syntes fortsatt det er merkelig at det ikke kan være en sikring - slik det er på f.eks daycruisere !!

 

Be safe ift dette - det er j....lig skummelt! Kan bli ditt verste mareritt.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Får sjekke dette litt videre, men har tro på å bryte hovedstrømmen på girveksleren.

Har fått fatt i noen telefonnummer til teknikkere hos VP + koblingsskjema.

Så skal jeg få med meg en dyktig skipselektriker.

Ser at der er mange som kunne tenkt seg og funnet en løsning på "problemet" så jeg kommer tilbake med svar og resultater på min prøving og feiling etterhvert.

Takk for alle svar så langt.

Link to post
Share on other sites

Andy Major nevnte den nye gasshendelen til VP. Så den på båtmessa i helga på en Jeanneau NC11, hvor hendelen i seg selv var plassert til høyre for rattet på en BB-plassert styreposisjon. Selgeren mente den nye hendelen var litt tryggere og tyngre i bevegelsen, men jeg kjente på den og syntes ikke det var så stor forskjell. litt mere kompakt, kortere spak som var mere krummet. han sa intet om låsemekanisme eller noen "hold-funksjon". linker til en båt som har ny gasshendel. bilde nr 3. masse knapper er det på den også...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=27001948

Link to post
Share on other sites

Ikke 10 men 8 mm er det på strammemutteren.

 

Vi har også utfordringen ift barn og spake uten låsefunksjon. Vi har løst dette ved å unngå å ha motoren i gang når vi forlater styreposisjonen. Nå begynner barna å bli større, slik at problemet er avtakende.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

en liten sikring kan settes ved å gjøre samme prosedyre som når man skal ruse motoren. Trykke inn "N" og skyve spaken frem eller tilbake i første "knepp". Da er den jo i nøytral og turtall fortsatt på tomgang. Skyves spaken da videre frem eller tilbake i samme retning, er vel det "værste" som kan skje at den ruser opp til 1500 omdr hvor sperren slår inn, hvilket er ufarlig. Nå er nok ikke dette er særlig fullstendig sikring, men det er ihvertfall noe. For beveges spaken i motsatt retning, så slår jo gearet inn, og det blir et jæ.... sirkus.

Link to post
Share on other sites

funker sikringer på canbus kabler? eller tenker du deg en fysisk sikring på spakene?

Du kan ikke ha sikringer på canbus kabler, du kan ikke bryte de og du kan ikke kortslutte de. Hvis du gjør det slutter motoren å adlyde ordrer. Benytter Volvo canbus frem til spakene i dag? På mitt ZF system brukes det kun canbus mellom styrbord og babbord, ikke selve spaken. Noen som har koblingskjema til Volvo kanskje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...