GeirHenning Startet 6.April.2011 Del på Facebook Startet 6.April.2011 Hei Jeg har nettopp kjøpt ny båt med Volvo Penta elektronsik gasshendel EDC. Ser at det er meget lett å komme borti og med små unger ombord virker dette veldig skummelt. Har noen en løsning evnt koblingsskjema for å kunne koble ut funksjonen til hendel selv om motoren går? Ser for meg skrekksenarioet at når jeg tar tauverket før vi går fra kai at en av ungen kommer borti de spennende hendlene.... Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Denne henger jeg meg på oxo..... Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 finnes ikke. Det er can bus system dette her. Det du tar opp har vært tatt opp med VP av flere magasiner. Det er ulogisk at man må trykke N for å sette i nøytral. Det burde vært motsatt - dvs at man må trykke inn en knapp for å sette i aktivere hendlene. Sitér dette innlegget Link to post
laff Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Godt spørsmål Geggi Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 EDC er ikke can bus, hele prinsippet rundt denne spaken er et vanlig potmeter. EDC hjernen leser spenning fra pot. Når en kalibrerer hendelen sier en til hjernen hva spenningen fra potmeteret er ved nøytral forover og akterover. Dermed veit EDC systemet når giret skal kobles inn. En mulighet er å bryte spenning til magnetventil på giret med egen bryter, men da vil en få feilmeldig for hjernen leser også den ohmske verdien som magnetventilen har. En må i så fall simulere til hjernen i systemet denne ohmske verdien som magnetventil har, med samme motstands verdi. Om systemet vil takle dette er jeg ikke sikker på, mulig noen har prøvd. Til orientering, EDC er det gamle systemet til Volvo, mens EVC er det nye systemet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Utrolig deilig hendel å jobbe med, men ja den er "usikker" og en del båtkonstruktører har gjort det værre når de har plassert den. Finnes nok ingen andre løsninger enn at du innfører et strengt regime om bord og de som nærmer seg må forstå at du mener alvor. Her er nei virkelig nei :) Alternativt kan du lage en liten fysisk innrettning som vippes rundt hendelen når den står i nøytral posisjon og som må vippes opp for å kunne bevege hendlen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Luco Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Jeg må aktivere med en knapp før bruk, kan sikkert deaktivere og. Muligt jeg har den nye? fra 2004 Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 For min del så gjelder det EVC.. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 hos oss er det strengt regime. Inge uatorisert tukling med spakene Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Enig med deg Bitteliten, men det fortgjort å være uheldig. I BMW´en min så må jeg ha bremsepedalen inne for å starte, samt ha bremsepedalen inne for å sett den i gear. Noe lignende ville vært en god sikkerhetsinnst. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Ludde Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Samme sak hos oss, bare enda strengere: Ingen nærmer seg førerplass så lenge motorene går. Hadde et tilfelle for to år siden der hjelpsomt mannskap skulle slenge tau på dekk, og valgte å kaste dette innefra cockpit. Resultatet var at tauet hang seg opp i styrbord spak, og båten klatret lekende lett opp på svaberget med de to båtene vi hadde bundet med på turen. Ingen skader heldigvis, men lærerikt og skremmende... Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
dennrick Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Her er mitt forrige spørsmål om samme tema - og ikke minst opplevelse Den beste oppskriften jeg har er å trykke på N og skyve gasshåndtaket i i gir. Det gjør jeg nå alltid om jeg forlater førerposisjon med motoren igang. Gutta er nå eldre. Eldstemann på 10 har fått opplæring ift gass og hva som skal skje dersom pappa faller overbord. Minstemann på nå 5 ( som heter DENNIS!) vet også at han skal holde seg unna spaker og styreposisjon. Og etter det jeg har beskrevet i tråden over tør ikke nærme seg fortsatt. Det som skjedde da gjorde et veldig stort inntrykk på den lille pjokken. Men syntes fortsatt det er merkelig at det ikke kan være en sikring - slik det er på f.eks daycruisere !! Be safe ift dette - det er j....lig skummelt! Kan bli ditt verste mareritt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Der findes en anden tråd med flere "gode" eksempler her: VP har nye håndtag fra i år. er der nogen, der ved om disse håndtag har en anden opbygning, der forhindrer dette? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 (redigert) Går det an å sette et ekstra evc panel litt høyt oppe et sted som en "simulert" styreposisjon, som man kan låse kontrollen med? Eller må man koble til en spak også? Redigert 7.April.2011 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirHenning Svart 11.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2011 Får sjekke dette litt videre, men har tro på å bryte hovedstrømmen på girveksleren. Har fått fatt i noen telefonnummer til teknikkere hos VP + koblingsskjema. Så skal jeg få med meg en dyktig skipselektriker. Ser at der er mange som kunne tenkt seg og funnet en løsning på "problemet" så jeg kommer tilbake med svar og resultater på min prøving og feiling etterhvert. Takk for alle svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Har gass hendelen en mekanisk bryter for start ????? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Kan ikke problemet løses med en stasjon nummer 2? En stasjon som erstatter potmeterene med faste motstander? Dette kunne vert en skjult boks og kun en bryter for å overføre kommandoen. Redigert 13.April.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Andy Major nevnte den nye gasshendelen til VP. Så den på båtmessa i helga på en Jeanneau NC11, hvor hendelen i seg selv var plassert til høyre for rattet på en BB-plassert styreposisjon. Selgeren mente den nye hendelen var litt tryggere og tyngre i bevegelsen, men jeg kjente på den og syntes ikke det var så stor forskjell. litt mere kompakt, kortere spak som var mere krummet. han sa intet om låsemekanisme eller noen "hold-funksjon". linker til en båt som har ny gasshendel. bilde nr 3. masse knapper er det på den også... http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=27001948 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Det er en strammeskrue på den "gamle" EVC kontrollene. Den sitter under plastlokket der hendelene er festet i den sorte basen av støpejern. 10mm mutter om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Ikke 10 men 8 mm er det på strammemutteren. Vi har også utfordringen ift barn og spake uten låsefunksjon. Vi har løst dette ved å unngå å ha motoren i gang når vi forlater styreposisjonen. Nå begynner barna å bli større, slik at problemet er avtakende. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 en liten sikring kan settes ved å gjøre samme prosedyre som når man skal ruse motoren. Trykke inn "N" og skyve spaken frem eller tilbake i første "knepp". Da er den jo i nøytral og turtall fortsatt på tomgang. Skyves spaken da videre frem eller tilbake i samme retning, er vel det "værste" som kan skje at den ruser opp til 1500 omdr hvor sperren slår inn, hvilket er ufarlig. Nå er nok ikke dette er særlig fullstendig sikring, men det er ihvertfall noe. For beveges spaken i motsatt retning, så slår jo gearet inn, og det blir et jæ.... sirkus. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) funker sikringer på canbus kabler? eller tenker du deg en fysisk sikring på spakene? Redigert 14.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Eureka siktet til å bruke rusningsfunksjonen som "sikring" mot å sette spaken i gir så lett,tror jeg Redigert 14.April.2011 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 funker sikringer på canbus kabler? eller tenker du deg en fysisk sikring på spakene? Du kan ikke ha sikringer på canbus kabler, du kan ikke bryte de og du kan ikke kortslutte de. Hvis du gjør det slutter motoren å adlyde ordrer. Benytter Volvo canbus frem til spakene i dag? På mitt ZF system brukes det kun canbus mellom styrbord og babbord, ikke selve spaken. Noen som har koblingskjema til Volvo kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.