haugi Startet 7.April.2011 Del på Facebook Startet 7.April.2011 Hei Her bør det komme et relativt enkelt spørsmål for de som vet det. Har anskaffet meg en gammel 14 fot Askeladden av den typen som "halve " Norge har, og skal pusse den opp så den blir litt finere. Spørsmålet er om det skal være lang eller kort stamme på den. Ser for meg en 9,9 eller 15hk. Og blir en nyere 4-takter for tung på hekken for en sånn? Iipper båten er tidlig 80 tall, vet ikke om det gjort endringer på senere modeller? Haugi:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Kort stamme. Yamaha sine nyeste og tyngste 15-4takt får ikke denne båten i plan. De litt eldre 4-taks motorene til Yamaha er helt ok, men ikke sterke nokk. De skikkelig gamle Yamahamotorene med 15 hk fra tidlig 90 tall er suverene på disse båtene... Mariner/Merkury Viking som ellers er sterke motorer skuffer litt, svakere enn de eldste Yamahamotorene. Jeg har kjørt disse båtene på jobb i 5 år, og vi har et forholdsvis høyt forbruk av motorer... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Har hatt en 2003-modell på hytta som ble solgt i fjor. Hadde en 8hk yamaha 4-takt på denne (veide vel ca. 40kg) med kort stamme. Passet helt fint det. Tror ikke det er store forskjellene på modellene, men kan ikke si dette sikkkert. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
kewiin Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 Ville bare si at du må slenge ut bilder og slikt, da du begynner med prosjektet Sitér dette innlegget Kewiin's prosjekt 14 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 7.April.2011 Del på Facebook Svart 7.April.2011 kort Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 8.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2011 Har en gammel Mariner 10hk som fulgte med, men kunne egentlig tenkt meg en Yamaha, er liksom det som er "min" motor. Ene siden på kavitasjonsplata er også brukket på denne, noen som vet hvor mye det har og si? Ellers så går den meget bra, i tank iallfall:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 8.April.2011 Del på Facebook Svart 8.April.2011 Yamaha sine nyeste og tyngste 15-4takt får ikke denne båten i plan. De litt eldre 4-taks motorene til Yamaha er helt ok, men ikke sterke nokk. De skikkelig gamle Yamahamotorene med 15 hk fra tidlig 90 tall er suverene på disse båtene... Mariner/Merkury Viking som ellers er sterke motorer skuffer litt, svakere enn de eldste Yamahamotorene. Det var litt overraskende. Er det vekten av motoren som er årsaken? Jeg hadde tidligere en slik båt med en 9,9 hk Yamaha totakter. Når plomberingen var fjernet, skulle den yte ca. 13,5 hk, og med den motoren skjøt båten rett i plan, som du også nevner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 (redigert) Eg har hatt ein 14fots askeladden også for ca 10år sia, var ein askeladden 2210. hadde 10hk 2 takter mercury som var likeny som båten, 2001 modell eller noe sånt, jekk lett i plan og jekk bra med 2 personer også. med meg alene tipper eg den jekk rundt 18-20 knop. og ja kort stamme. og tror man kunne ha opptil 25hk, så ein 20hk 4takt burde den da klare. er det veldig stor forskjell på skroget på dem gamle og dem nye? her er vertfall den typen eg hadde: og her er sikkert slik din ser ut: Redigert 9.April.2011 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 9.April.2011 Del på Facebook Svart 9.April.2011 Det var litt overraskende. Er det vekten av motoren som er årsaken? Det er vel både vekt og kraft som styrer. De nyeste og tyngste motorene (4-takt) er veldig seige, og klarer aldri og yte nok før vi hvertfall slår ned på gassen. Bruker båtene som følgebåter på seilskole, i tilegg til at vi har lik selv på hytta. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.