Jump to content

14 fot Askeladden, lang eller kort stamme?


haugi

Recommended Posts

Hei

Her bør det komme et relativt enkelt spørsmål for de som vet det. Har anskaffet meg en gammel 14 fot Askeladden av den typen som "halve " Norge har, og skal pusse den opp så den blir litt finere. Spørsmålet er om det skal være lang eller kort stamme på den. Ser for meg en 9,9 eller 15hk. Og blir en nyere 4-takter for tung på hekken for en sånn? Iipper båten er tidlig 80 tall, vet ikke om det gjort endringer på senere modeller?

Haugi:)

Link to post
Share on other sites

Kort stamme.

 

Yamaha sine nyeste og tyngste 15-4takt får ikke denne båten i plan.

De litt eldre 4-taks motorene til Yamaha er helt ok, men ikke sterke nokk.

 

De skikkelig gamle Yamahamotorene med 15 hk fra tidlig 90 tall er suverene på disse båtene... :thumbsup:

Mariner/Merkury Viking som ellers er sterke motorer skuffer litt, svakere enn de eldste Yamahamotorene.

 

 

Jeg har kjørt disse båtene på jobb i 5 år, og vi har et forholdsvis høyt forbruk av motorer... :giggle:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har hatt en 2003-modell på hytta som ble solgt i fjor. Hadde en 8hk yamaha 4-takt på denne (veide vel ca. 40kg) med kort stamme. Passet helt fint det. Tror ikke det er store forskjellene på modellene, men kan ikke si dette sikkkert.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har en gammel Mariner 10hk som fulgte med, men kunne egentlig tenkt meg en Yamaha, er liksom det som er "min" motor. Ene siden på kavitasjonsplata er også brukket på denne, noen som vet hvor mye det har og si? Ellers så går den meget bra, i tank iallfall:)

Link to post
Share on other sites

Yamaha sine nyeste og tyngste 15-4takt får ikke denne båten i plan.

De litt eldre 4-taks motorene til Yamaha er helt ok, men ikke sterke nokk.

 

De skikkelig gamle Yamahamotorene med 15 hk fra tidlig 90 tall er suverene på disse båtene... :thumbsup:

Mariner/Merkury Viking som ellers er sterke motorer skuffer litt, svakere enn de eldste Yamahamotorene.

 

Det var litt overraskende. Er det vekten av motoren som er årsaken? Jeg hadde tidligere en slik båt med en 9,9 hk Yamaha totakter. Når plomberingen var fjernet, skulle den yte ca. 13,5 hk, og med den motoren skjøt båten rett i plan, som du også nevner.

Link to post
Share on other sites

Eg har hatt ein 14fots askeladden også for ca 10år sia, var ein askeladden 2210.

hadde 10hk 2 takter mercury som var likeny som båten, 2001 modell eller noe sånt, jekk lett i plan og jekk bra med 2 personer også.

med meg alene tipper eg den jekk rundt 18-20 knop.

og ja kort stamme. og tror man kunne ha opptil 25hk, så ein 20hk 4takt burde den da klare.

 

er det veldig stor forskjell på skroget på dem gamle og dem nye?

her er vertfall den typen eg hadde:

1.jpg

 

og her er sikkert slik din ser ut:

Ask142210_2.JPG

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var litt overraskende. Er det vekten av motoren som er årsaken?

Det er vel både vekt og kraft som styrer. De nyeste og tyngste motorene (4-takt) er veldig seige, og klarer aldri og yte nok før vi hvertfall slår ned på gassen. Bruker båtene som følgebåter på seilskole, i tilegg til at vi har lik selv på hytta.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...