Jump to content

Trebåt og epoxy


jorhei

Recommended Posts

Bruksområder : alt fra fjerning av natemasse, skraping av båt (forsiktig!), pussing på vanskelige plasser, kutting av hull i skrog (plast og tre), andre kuttinger med mer, fantasien setter begrensninger....

 

Som tilbehør finnes det stort utvalg av kniver, pusser, rasper etc., legg merke til at her kan du få sandpapir ned til 36 for svært vanskelige pusseoppdrag.

 

Knivene til denne maskinen er så tynne, at når du foretar kutt, er det minimalt spor.

 

Selve maskinen ligner i form på vinkelkutter.

 

Jeg er meget fornøyd med denne, undersøk på deres lokale byggeleverandører/jernvareforhandliere, bare husk forskjellen mellom Fein og Power Craft (PC desidert billigste). Det siste jeg nå hørte, var at her i Grimstad gikk Byggeriet tom for disse og har bestilt nye. Tydligvis flere som ser gleden i dette verktøy??!!

Skal ha meg en sånn, men de er kostbare!

Men det er jo kvalitet vi snakker om her!

Link to post
Share on other sites

Her link til C. S. Messel A/S , importøren av Fein.

Klikk inn på Multimaster som er den mest aktuelle til hobbybruk.

 

Suverent verktøy med en mengde tilbehør, kun fantasien og lommeboka begrenser bruken.

Har ikke strøm på brygga. I og med at Multimaster bare trekker 180W gikk den fint sammen med 300W inverter fra Clas Ohlson.

 

BildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

På jobben har vi noe som heter supercut fra fein, ikke vet jeg men dette er muligens proffutgaven. Hvis jeg ikke husker feil hadde den en pris på 5000,- for et år siden. Bruksområdet der er kutting av gulv og veggplater helt inn ved kantene/hjørnene og kapping av dør gerikter ved gulv, etc. Den er og fin til å lage grove tappeforbindelser ved f.eks resturering av gamle vinduer og lignende. De har og den råeste trekantsliperen jeg noen gang har hvert borti. Det er ikke noe annet som virker etter at du har brukt denne. Prisen på blad er en annen historie ca 200-250 pr blad

 

Når det gjelder epxy og fuktighet i teet må denne være under 16% mener jeg. dette er vel og det vi i byggebransjen har som regel for innkjledning av fukt i konstruksjoner.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En slik en skulle jeg gjerne hatt, men det finnes vel ikke noe billigere alternativ? Har forstått det slik at den ikke er veldig billig...

Som jeg skrev langt oppe i tråden, Kr 400 er prisen nå, i og med at de introduserer Power Craft (samme maskin som Fein/samme produsent!!!!!!!), men denne prisen er nok tidsbegrenset.....

 

LØP Å KJØP DA....... Kan anbefales....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et annet alternativ til "Plasting" er den måten jeg har brukt etter tips fra Svein Erik Øya (Båtbygger i Sandefjord).

 

Mitt problem var:

- Mange lange sprekker som noen steder gikk i hele bordets lengde, både over og under vannlinja

- Bilde før rep:Bilde

 

Løsning:

- Fikk da tips om følgende fremgangsmåte:

 1) La båten stå på land gjennom vinteren

 2) La den tørke slik at sprekkene kommer frem igjen

 3) Bruk overfres, langs en list som styring og fres 2/3 igjennom med 12 mm bred fres

 4) Kjøp Furu glattkant, 12x34 mm og del denne i 2 slik at du sitter igjen med ca.12x16 mm

 5) Tilpass listen

 6) Bruk  veldig grovt sandpapir, og risp opp både i båt og list

 7) Vask med acteton eller liknende for å få av alt fett på båt og list

 8)  Bland epoxy (West, Aeropoxy e.l.) med Microfiber 403 for å forsterke limet (Bør være som majones)

 9) Fest listen med små skruer fra innsiden som fjernes etter at limet er tørket (24 timer)

10) Etter et døgn, bruk høvel og få det jevnt med båten ellers

 

Se resultater her:Bilde

Bilde

Bilde

 

Har nå gjort det nå  på 4 trebåter med bra resultat. Dermed vil jo listen utvide seg omtrent likt med resten av treverket på båten, men det er viktig at båten er tørket noe ut før denne "Operasjonen" utføres.

 

Det er jo en mye raskere og rimeligere metode enn å bytte bord på båten, og kanskje bordet da holder i noen år til så man kan utsette bordbytte til senere.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...