Jump to content

Trebåt og epoxy


jorhei

Recommended Posts

Båten er på land, presseningsstativ skal kjøpes til helga og det er omtrent seks måneder til neste båttur. Og hva  skal man da finne på??? Jo, selvfølgelig planlegge og drømme seg inn i nye prosjekter og forbedringer.

Mens jeg nå sitter her å surrer med noen planer for båten så slår det meg plutselig at en del snekker/trebåter av nyere dato blir belagt med epoxy både over og under vannlinnja for å unngå vedlikehold.

Hvordan vil det være å legge epoxy eller noe lignende under vannlinja på en eldre trebåt????

Hvilke fordeler og ulemper vil det eventuelt gi?

 

Har ikke egentlig tenkt til å gjennomføre det, men det er jo en tanke hvis man før eller senere ønsker å spare seg for litt arbeid, eller ønsker unngå trutningsprosessen.

 

Noen som har synspunkter eller erfaringer med dette???

 

mvh jorhei (som gjerne skulle hatt lengre båtsesonger)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skal du belegge båten med Epoxy så er dette noe som må/bør gjøres når båten er ny og trevirket er helt tørt. Aller helst bør dette gjøres i selve byggeprosessen slik at alle delene (trestykkene) som båten lages av er innbakt i Epoxy hver for seg. Å gjøre dette i en båt som har vært i vannet er jeg redd for kan gå ille, innkapslet fuktighet kan fort gi råteproblemer. Nå er det enkelte som hevder at Epoxyen egentlig ikke er vanntett så trevirket blir fuktig alikevel, men at Epoxyen er lufttett og når det ikke kommer luft til så vil det ikke råtne selv om det er fuktig, men jeg er egentlig ikke så sikker på den påstanden. Epoxy er i hvrtfall svært mye mer vanntett enn f.eks. polyester.

Link to post
Share on other sites

Båten er på land, presseningsstativ skal kjøpes til helga og det er omtrent seks måneder til neste båttur. Og hva  skal man da finne på??? Jo, selvfølgelig planlegge og drømme seg inn i nye prosjekter og forbedringer.

Mens jeg nå sitter her å surrer med noen planer for båten så slår det meg plutselig at en del snekker/trebåter av nyere dato blir belagt med epoxy både over og under vannlinnja for å unngå vedlikehold.

Hvordan vil det være å legge epoxy eller noe lignende under vannlinja på en eldre trebåt????

Hvilke fordeler og ulemper vil det eventuelt gi?

 

Har ikke egentlig tenkt til å gjennomføre det, men det er jo en tanke hvis man før eller senere ønsker å spare seg for litt arbeid, eller ønsker unngå trutningsprosessen.

 

Noen som har synspunkter eller erfaringer med dette???

 

mvh jorhei (som gjerne skulle hatt lengre båtsesonger)

Her har du en side som omhandler det du tenker på med tre og epoxy. Meget lærerik side om en som har nedlagt en del timer i bygging av sin egen båt. Njordforum

Link to post
Share on other sites

Skal du belegge båten med Epoxy så er dette noe som må/bør gjøres når båten er ny og trevirket er helt tørt. Aller helst bør dette gjøres i selve byggeprosessen slik at alle delene (trestykkene) som båten lages av er innbakt i Epoxy hver for seg. Å gjøre dette i en båt som har vært i vannet er jeg redd for kan gå ille, innkapslet fuktighet kan fort gi råteproblemer. Nå er det enkelte som hevder at Epoxyen egentlig ikke er vanntett så trevirket blir fuktig alikevel, men at Epoxyen er lufttett og når det ikke kommer luft til så vil det ikke råtne selv om det er fuktig, men jeg er egentlig ikke så sikker på den påstanden. Epoxy er i hvrtfall svært mye mer vanntett enn f.eks. polyester.

Regnet egentlig med dette som svar, men hva hvis man lar båten ligge på land en hel sommer da???

Vil det være nok tørking eller er man fortsatt langt derifra?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Glem den tanken!

Det er ikke sikkert du får dette 100% tett! (råte)

Også må båten stå og tørke leeeeenge før du kan begynne på dette!

Hadde heller fraktet båten til en isfri havn om vinteren i stedet for og bruke penger på dette!

 

Hvis du vil ha båten din tettere kan du nagle om hele båten!

 

 

Og en ting til: hvor lenge skal du beholde den? Tenker da på hvor mye skal den koste deg før du evt. bytter!

Link to post
Share on other sites

Det med å få det helt tett kan være et problem. Det er nettop i den sammenhengen det er en stor fordel å gjøre dette i selve byggeprosessen da man dermed som sagt kan få hvert enkelt trestykke innbakt i Epoxy hver for seg. En evntuel utetthet vil da ikke bli så kritisk som det blir dersom skroget er bygt på normalt (gammelt) vis og så pakket inn etterpå.

Pluss at når man baker det inn i epoxy (og glassfiber) etterpå så vil dette stive av skroget, et skrog som i utgangspunktet nok var bygget for å være mer elastisk. Når man bygger en båt med epoxy og tre som utgangspunkt så bygges den som regel for å være betydelig stivere og alle delene limes godt sammen med epoxy slik at de ikke skal ha noen bevegelsesfrihet i forhold til hverandre.

 

Så å bake inn en båt med epoxy i ettertid kan fort bli problematisk, det må/bør gjøres i utgangspunktet som en del av selve konstruksjonsprosessen, beklager men sånn er det nok. Selv om det helt sikkert finnes eksempel på det motsatte, som kansje også har vært velllykket.

Link to post
Share on other sites

Belegge båten, tja det er visse ting som skal tas i betraktning. På Vestkusten er de spesialister på dette. Den eldste kommersielle fiskebåten jeg kjenner er en kutter som ble bygget i Danmark 1913 og var i hvert fall for et par år siden i fullt fiske, reketråler. Man gjør så her med større båter (over 25 tonn):

 

Det lages en "hæl", denne støpes i glassfiberarmert epoxy. Båten "børstes" etter tørking med roterende børster som river opp treverket. Båten jekkes opp og helen legges innunder kjølen, vått med epoxy. Båten legges over. Epoxy mettes inn i det opprevne treverket sammen med matte nr.1, denne skytes fast med rustfrie kramper... Og slik går det videre de neste 40 millimetrene.

 

Man kan hevde at båten råtner opp innvendig. Min erfaring er at det går forbanna langsomt, minst 10 av de fiskefartøyene jeg har tittet på ville blitt vraket i Norge for mange herrans år siden. Hos søta bror funker de fremdeles. De er tørre innvendig og har ingen problemer. Jeg har snakket med noen av fiskerene, de er entydig av samme oppfatning som jeg. For 5 år siden kostet det 250.000 SEK å fikse opp en svensk fiskebåt på dette settet. "Falken" av Strömstad er en av dem jeg snakket med.

 

Lykke til....

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg belagt båten min hadde jeg satt det bort i såfall, for da er ikke ansvaret mitt!

Da har man altså en garanti på at det holder en lang stund når det er gjort av fagfolk!

 

Men jeg hadde heller brukt de pengene på og fornye båten på gammelt hvis og øke levetiden enda lengre!

 

Jeg er trebåt frelst ja...

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt gjort på en del trebåter jeg kjenner til. Når sprekkene på båten blir så store at bordganger må skiftes, klinker byttes ++++, da tyr man til dette som siste utvei for å ha båten en stund til.

Her har det blitt kalt for kunstig åndedrett. Tar ikke lange tiden før råtan tar det.

 

Her blir det helt sikkert ikke lagt så mye arbeid i det som på de fiskebåtene over så en del av forklaringen kan det være.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg belagt båten min hadde jeg satt det bort i såfall, for da er ikke ansvaret mitt!

Da har man altså en garanti på at det holder en lang stund når det er gjort av fagfolk!

 

Men jeg hadde heller brukt de pengene på og fornye båten på gammelt hvis og øke levetiden enda lengre!

 

Jeg er trebåt frelst ja...

Godt der er andre som er trebåtfrelste ja.

 

Men jeg må arrestere deg litt på at "ansvaret ikke er mitt", det er med visse modifikasjoner. En kar fra Arendal fikk gjort dette på sin dorry for 2-3 år siden. Dette arbeidet ble satt bort til et firma som hadde gjort samme jobb flere ganger tidligere. Dette firmaet gjør det kun etter "press" fra kunde, men da på kundens ansvar. Det hører til historien at denne karen kom så langt som til blindleia på jomfrutur før deler av skallet løsnet fra båten. Dere kan selv tenke hvordan dette gikk med tanke på at båten må være pinntørr før legging..... :diving

Link to post
Share on other sites

Glem den tanken!

Det er ikke sikkert du får dette 100% tett! (råte)

Også må båten stå og tørke leeeeenge før du kan begynne på dette!

Hadde heller fraktet båten til en isfri havn om vinteren i stedet for og bruke penger på dette!

 

Hvis du vil ha båten din tettere kan du nagle om hele båten!

 

 

Og en ting til: hvor lenge skal du beholde den? Tenker da på hvor mye skal den koste deg før du evt. bytter!

 

Båten skal nok beholdes en del år slik det ser ut nå. Tanken er å over tid pusse den helt opp å få den i så perfekt stand som mulig uansett om det koster 50 000 eller 200 000 (for å sette det på spissen). Deretter skal den kun vedlikeholdes slik at den beholder standen.

Hadde som sagt ikke egentlig tenkt på å gjøre dette men var kun nysgjerrig. Svaret er altså at det ikke er no lurt å gjøre pga fuktigheten.

Er blitt glad i denne båten og har troen på at jeg og broder`n kan klare å få henne i skikkelig stand. Har derfor ingen tanke om å selge båten på mange år, selvom jeg drømmer om andre båter. En ny båt får i så fall komme i tillegg, men da må nok norsk tipping hjelpe meg :lol:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg belagt båten min hadde jeg satt det bort i såfall, for da er ikke ansvaret mitt!

Da har man altså en garanti på at det holder en lang stund når det er gjort av fagfolk!

 

Men jeg hadde heller brukt de pengene på og fornye båten på gammelt hvis og øke levetiden enda lengre!

 

Jeg er trebåt frelst ja...

 

Er også enig med deg der at det vil være bedre å bruke pengene på å fornye båten på gammelt vis, og om noen år så kan det jo hende at dette må/bør gjøres, hvertfall hvis den skal bli i tilnærmet perfekt stand.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skjønner tegninga her ja!

 

Enda en grunn til og ikke plaste, men bruk heller den tiden på og lære og vedlikeholde trebåt!

Båten blir ogso mere attraktiv på markedet hvis den er i toppstand uten og ha jukset!

 

Hvis dere skal klinke om en gang så ikke noe juksing på det heller ala syrefaste bolter og slikt!

Link to post
Share on other sites

De er tørre innvendig .....

Tror dette er saken skjerne. Etter det jeg har forstått må båten holdes tørr innvendig, d.v.s. ikke noe bunnvann. Utfordringen er å unngå lekkasjer ovenfra.

 

Har lest en del om "plasting" på Träbåtsakuten , og resultatet av dette er ikke entydig. Noen lykkes, andre påskynder "avlivningen" av båten. Generelt regnes som kunstig åndedrett til ellers dødsdømte båter. Det sies at sjansen for å lykkes er best når båten er slettbygget, antagelig fordi dette skroget er stivere enn et klinkbygget.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjønner tegninga her ja!

 

Enda en grunn til og ikke plaste, men bruk heller den tiden på og lære og vedlikeholde trebåt!

Båten blir ogso mere attraktiv på markedet hvis den er i toppstand uten og ha jukset!

 

Hvis dere skal klinke om en gang så ikke noe juksing på det heller ala syrefaste bolter og slikt!

Ingen fare for juksing. Her skal det gjøres ordentelig.

Har egentlig ønsket å skifte et par bordgagner under vannlinjen pga noen sprekker. Er ikke noe farlig men for å få den i perfekt stand bør det nok gjøres om noen år. Problemet er bare at jeg ikke kan skifte bordganger, og et verksted tar jo noen vannvittig høye summer for det. Noen her som vet hvor jeg eventuelt kunne lære dette???

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare for juksing. Her skal det gjøres ordentelig.

Har egentlig ønsket å skifte et par bordgagner under vannlinjen pga noen sprekker. Er ikke noe farlig men for å få den i perfekt stand bør det nok gjøres om noen år. Problemet er bare at jeg ikke kan skifte bordganger, og et verksted tar jo noen vannvittig høye summer for det. Noen her som vet hvor jeg eventuelt kunne lære dette???

Har du ikke noen som kjenner noen som har et trebåtbyggeri. Ikke så mange igjen av dem lenger, men finner du noen så får du sikkert lov til å gå å snuse å se på arbeidsmetoder.

Ellers så har du jo andre trebåtentusiastklubber (puh) som sikkert kan hjelpe deg med info.

Vi har et par her på Hvaler hvis du er disse veier.

Har selv byttet bordgang på en gammel tresnekke uten for mye erfaring. Det gikk greit tilslutt, men det tæret godt på tålmodigheten. Du har jo det gamle bordgangen som mal, når du tar den pent av.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare for juksing. Her skal det gjøres ordentelig.

Har egentlig ønsket å skifte et par bordgagner under vannlinjen pga noen sprekker. Er ikke noe farlig men for å få den i perfekt stand bør det nok gjøres om noen år. Problemet er bare at jeg ikke kan skifte bordganger, og et verksted tar jo noen vannvittig høye summer for det. Noen her som vet hvor jeg eventuelt kunne lære dette???

Er overhodet ikke kjent på dine trakter, men der er nok noen trebåtentusiaster som sikkert kan komme med råd og vink, gjerne nede på kaia. Snakk med de.

 

Et godt redskap når du skal holde på, er "Multikutter" fra Fein eller Power Craft. Forskjellen mellom disse to er ca 2.500 kr, men like gode (bruker fein på jobb, Power Craft i båten/hjemme) Billigste Kr 400, fåes på Montèr, byggeriet etc. Du angrer aldri på valget !!

 

Det du også skal huske på er at når du bruker det verktøy, så går det an på samme sted å kjøpe egen kniv for å fjerne nater. Med denne fjerner du lett alle natespor på alt av dekker på et par timer.

 

Litt utenomsnakk dette her, men som alle sier, godt redskap er over halve jobben.....

Link to post
Share on other sites

Tror dette er saken skjerne. Etter det jeg har forstått må båten holdes tørr innvendig, d.v.s. ikke noe bunnvann. Utfordringen er å unngå lekkasjer ovenfra.

Det sies at sjansen for å lykkes er best når båten er slettbygget, antagelig fordi dette skroget er stivere enn et klinkbygget.

Det er det samme med gamle hus som med båter, hold taket tett da råtner det aldri. Drit i om det lekker inn litt saltvann.

 

Det er ikke det at det er slett kontra klink. Plastringen overstiger langt styrken i treverket. Det er heller at det er lettere å unngå luftlommer på kravell.

 

Som generell "regel" vil jeg anslå at de båtene jeg har sett på (fiskefartøyer) har forlenget livsløpet med minst 30 år. Det er i og for seg ikke småtterier, selv om de kun fisker i Skagerrak. Det kan være vær der også, og is.

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning er at plastlegging på trebåtskrog ER "kunstig livsforlenging" (eller avlivning). Tre inneholder også luft, og tre trekker vann! (Divinucel brukes i laminatskrog bl.a. fordi det IKKE trekker vann.) Plastbelagte eldre trebåter ligger lavere i bruktpris, og det er flere gode grunner for det. Kan ikke dy meg for å igjen vise til denne linken

Tror at å bruke "den naturlige" metoden på trebåtskroget i lengden vil være den beste.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og: Ligger DU under båten og skraper hvert år?? :wink:

Tipper jeg slipper det.

Denne innsausinga har jeg fått tips om her på forumet :yesnod: (første gang for meg på denne båten)

Men jeg har aldri lakkert båter før og har sluppet unna skraping.

 

Og nei, jeg vil eller skal ikke skrape!

Jeg bruker olje (benar) på absolutt alt!

Ikke noe lakk her i går´n :smiley:

 

Nå skal det også nevnes at båten min er en bruksbåt og ikke et møbel!

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen

 

Er du snill å beskrive dette verktøyet litt nærmere?

 

Bruksområde?

Bilde?, link?

 

//Hymer

Bruksområder : alt fra fjerning av natemasse, skraping av båt (forsiktig!), pussing på vanskelige plasser, kutting av hull i skrog (plast og tre), andre kuttinger med mer, fantasien setter begrensninger....

 

Som tilbehør finnes det stort utvalg av kniver, pusser, rasper etc., legg merke til at her kan du få sandpapir ned til 36 for svært vanskelige pusseoppdrag.

 

Knivene til denne maskinen er så tynne, at når du foretar kutt, er det minimalt spor.

 

Selve maskinen ligner i form på vinkelkutter.

 

Jeg er meget fornøyd med denne, undersøk på deres lokale byggeleverandører/jernvareforhandliere, bare husk forskjellen mellom Fein og Power Craft (PC desidert billigste). Det siste jeg nå hørte, var at her i Grimstad gikk Byggeriet tom for disse og har bestilt nye. Tydligvis flere som ser gleden i dette verktøy??!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...