Jump to content

Hvordan virker batteriisolator ? Får ikkje lading på "1"


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei!

Eg har montert inn batteriisolator, og batterimonitor og ny lader.

Batterimonitor er koblet kun på forbruk, og skal ikkje innvirke på dette problemet slik eg ser det.

Kabel fra dynamo og kabel fra lader går inn på midterste tilkobling. Og så går det til to 115ah forbruksbatteri fra punkt 1, og til startbatter fra punkt 2.

Nå har eg hatt dette montert i tre dager, og tilkoblet lader heile tida. Og ikkje tale om at den skifter fra 2 til 1 ifølge mine målinger.

Eg har også startet motor for å gi ekstra lading inn på batteriisolatoren, men fortsatt mater den bare inn på startbatteriet på punkt 2.

Eg har kjørt ein del forbruk. Eg har belasta over 30 A i over 1time sammenhengende fordi eg trudde kanskje at isolatoren ville skjønne at forbruksbatteria måtte få lading/hjelp.

Eg har kjørt dieselvarmer på fullt i ti timer også nå etter eg monterte isolator. Så forbruksbatteria er nede i ca 60% i følge batterimonitor.

Batteriladeren har stått på float heile tida siden eg kobla den til for tre dager siden.

 

Men bruksanvisning forteller ingenting om virkemåte.

 

Når skal denne isolatoren dele litt med forbruksbatteriet ?

Deler den litt til begge ved behov, eller lader den bare ein bank i slengen?

Kan det være ein feil på startbatteriet(ingen indikasjon på det altså) som gjer at isolator ikkje klarer gjere seg ferdig med det?

Eller kan det være ein feil på batteriisolatoren? (kjøpt brukt, men "ny" i eske)

:seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ingen relè nei.

Sånn svart boks med kjøleribber på. Kjøpt på Maritim for nokre år siden. Det er ein ekstra liten tilkopling på den for ladelampe eller noko slik. Den fikk eg beskjed om å ikkje bry meg om ennå....

Stemmer nok det, at eg måler betydelig mindre volt ut enn inn.

Men som sagt så er det bare liv på utgang #2.

Men nå skal eg ned å koble litt om og se. Eg begynner med å bytte om #1 og #2, for å sjå om feilen flytter seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dioden til utg 1 er røket, hvis ikke du får lading igjennom. Hadde en som skulle være 70A, som fungerte helt fint med 70A dynamo, helt til jeg hadde montert ankervinsj. Da jeg kjørte denne på forbruksbanken og startbatteri var fullt, ble det brudd. Den var bare på 2x35=70A, så da forbruksbanken ville ha all maten alene fra dynamo, var det natta for dioden. Kan du ha fått til noe tilsvarende med en sulten forbruksbank?

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg byttet om kablene ut fra isolatoren i dag, og satte start på #1, og forbruk på #2. Da fikk forbruk lading, og lader gikk umiddelbart i absortption, og putta 18-19A inn på forbruksbanken. Endelig.

Men... da konkluderte eg med at utgang #1 på isolatoren er ødelagt. Men så tok eg voltmeteret på startbatteriet og målte 13,8 volt der....eh... Så nå lader den vist på begge utgangene... :worry:

Eg konsentrert meg om å vaske båten i dag. Så i morgen kveld tenkte eg å starte opp motor og sjå kva målinger eg får då.

 

Er det nokon målinger eg kan gjere på isolatoren om eg kobler allt av den? Frister å hive den ut og bare bruke vendebryteren som før.

 

Slik det ser ut nå så kan eg jo risikere å påbegynne ein helgetur med halv kapasitet på forbruksbanken til tross for at landstrømslader er tilkoblet alltid. Eg kjører kjøleskap heile sesongen i mellom helgene også. Planen er jo at det skal være stappa fullt på batteriene når eg kaster loss. At kjøleskapet skal "leve" på laderen så å si.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja egf har koblet både dynamo og lader inn på isolatoren. Eg har to utganger på laderen, så eg kan koble den rett på de to batteribankene. Men uansett, så var det ingen lading på utgang #1 når eg hadde motor i gang i går. Skal sjekke videre i morgen siden det såg ut som den "virka" i dag når eg bytta om kablene på utgangene.

 

Skjønner ingen ting egentlig eg.

Hvordan velger denne hvor mange A den skal gi til kvar av bankene egentlig?... :confused:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Svar på det siste er at det tar batteriene seg av etter hvor "sultne" (nedtappet) de er. Setter du et grautfat frem for en sulten og en litt mett kar, er det den sultne som skuffer i seg mens den andre sitter og pirker i maten, litt billedlig sagt.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ah takker for oppklarende svar der.

Då trenger eg litt meir hjelp til å "synse" hvorfor begge mine banker ikkje fikk lading.

Startbatteriet hadde vert ladet nylig før tilkobling. Så det skulle hatt lavest "behov"

Og med tanke på alt forbruk eg kjørte av forbruksbanken i to dager, uten at de fikk lading då... Men i dag ladet den på begge etter at eg byttet om 24mm2 kablene som går fra isolator til kvar sine banker.

Lurer på om det kan være ein feil på startbatteriet.

Det er hauggammelt rødt batteri uten mulighet for å åpne å måle syrevekt

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

FET- skiller uten spenningstap høres intressant ut. Det var i overmåte stort tap igjennom denne.

Men den var ein kompis som hadde liggende, og snakket så varmt om den..

 

Men hva er hensikten med den siste tynne skruen på isolatoren?

I følge kompisen skulle eg oversjå den. Eg lurer litt på om ladelampa skal der? har den noko med å begrense spenningsfallet å gjer ? (ingen norsk bruksanvisning....)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva den skruen er, men kan prøve meg på noen gjetninger:

 

1: Tilkobling av sensledning fra dynamo / regulator for kompensering av spenningstap.

 

2: Tilkobling (+) for tilbakeføring av spenning til B+, da noen dynamoer må ha spenning på B+ for å "tenne"

 

3: Om dette, mot formodning, skulle være en FET-skiller, må de ha minus for å fungere. Hvis ikke, blir de varme og fungerer nærmest som en vanlig diodeskiller.

 

Du kan lese litt om forskjellige typer batteriskilleher.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...