Jump to content

Oljeskift på høsten?


Bertinius

Recommended Posts

Gjorde meg endel tanker om oljeskiftintervaller en dag eg besøkte den bilopphøggingen i Bergen som tar imot biler som det utbetales vrakpant på.

Var på jakt etter noe deler til Toyota Carina II og de bak disken fortalte at nesten samtlige innleverte biler av dette merket kom kjørende for egen motor til bilopphøggingen.

Nesten alle bilene ble vraket pga rust i karosseriet.

Med denne budskapen i tankene var det rart å ta en rusletur på tomten å se alle Carinaene som stod der gjennomrustne.

Motorene som eigerene pliktoppfyllende hadde skiftet olje på etter serviceheftets intervaller hadde nok kanskje overlevd et karosseri til...

 

Dette var noen tanker om hyppige oljeskift...

Link to post
Share on other sites

kan jo tillate meg å sitere fra John Pascoe fra statene, i en artikkel han skrev om emet "vedlikehold" og hva som "kan"skje.....

 

http://www.yachtsurvey.com/diesel_maintenance.htm

 

Lubrication Few people are unaware that diesel lube oil must be changed frequently, 100 hours is the usual interval. Why so often? It's because large amounts of carbon is a by-product that ends up in the oil. If allowed to build up and remain in the oil, the lubricating ability of the oil is severely retarded. Moreover, carbon blocks heat transfer and retards the cooling function of the oil as well. Engine oil will also suffer a build up of sulfuric acid, which can damage bearings as shown above.

Hvis en maskinist skiftet smøreolje hver 100. time (hver 4. dag på et skip som kjører kontinuerlig) ville han bli uten jobb veldig fort. Men han bør skifte smøreoljefilter så snart trykkfallet over det er så høyt at trykket på smøreoljen inn til lagrene blir for lavt.

 

Karbon i smøreoljen påvirker ikke dens kjemiske sammensetning, men karbon må filtreres ut slik at den ikke kommer inn i lagrene og skaper abrasjon. Jeg har forresten lest gjennom det Pascoe skriver om svovel i smøreoljen. Man skulle tro motoren har vært kjørt på tungolje med 5% svovel, men det er selvfølgelig ikke tilfelle, så spørsmålet blir: Hvor er svovelet kommet fra? Som jeg har nevnt før, så er det så lite svovel i MGO at man må kjøre temmelig lang tid for å redusere TBN til ensifret verdi. Og den svovelsyren Pascoe snakker om måles som SAN (Strong Acid Number). Svake syrer (WAN) skaper ikke særlig problemer. Og det som omtales som erosjon i lagrene, skyldes ikke sur smøreolje. En eventuell sur smøreolje skaper korrosjon - som er noe helt annet enn erosjon.

 

Ikke tro alt du leser selv om forfatteren er amerikaner - og ikke skriver korrekt engelsk engang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...