Jump to content

Oljeskift på høsten?


Bertinius

Recommended Posts

Hei alle båtfreaks!

 

Har tatt opp båten for et par dager siden, og står overfor et lite praktisk dilemma.

Noen sier jeg skal skifte motoroljen på høsten, etter å ha kjørt makinen varm. Dette skal visstnok få med mer avleiringer fra bunnen av troa.

Mens andre vitere sier at den heller skal stå vinteren over med den gamle olja, dette uten at jeg har fått noen fornuftige forklaring på hvorfor.

Det er sikkert noen der ute som kan gi meg et riktig svar :wink:

Ellers smører jeg og skifter andre ting før vinteren, så hvorfor ikke på motor? :drink:

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtfreaks!

 

Har tatt opp båten for et par dager siden, og står overfor et lite praktisk dilemma.

Noen sier jeg skal skifte motoroljen på høsten, etter å ha kjørt makinen varm. Dette skal visstnok få med mer avleiringer fra bunnen av troa.

Mens andre vitere sier at den heller skal stå vinteren over med den gamle olja, dette uten at jeg har fått noen fornuftige forklaring på hvorfor.

Det er sikkert noen der ute som kan gi meg et riktig svar :wink:

Ellers smører jeg og skifter andre ting før vinteren, så hvorfor ikke på motor? :drink:

Jeg skifter alltid olje på høsten og grunnen til at det ikke blir gjort om våren er pga av gammel olje inneholder noe syre (tror jeg) som ikke er sunt for motoren. Dette er i hvert fall det jeg har hørt.

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at det er en dieselmotor som du har.

 

Skift olje nå hvis du ikke bruker båten i løpet av vinteren ... i en dieselmotor vil den "brukte2 oljen inneholde en del svovelsyre (avleiringer fra forbrenningen som bygges opp etterhvert). Denne svovelsyren vill tære på lager osv., hvis den ligger for lenge. Dette er en av grunnene til at oljeskift bør taes hver 100 time, men minst en gang i året. Antre tråder vedr dette her inne også...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtfreaks!

 

Har tatt opp båten for et par dager siden, og står overfor et lite praktisk dilemma.

Noen sier jeg skal skifte motoroljen på høsten, etter å ha kjørt makinen varm. Dette skal visstnok få med mer avleiringer fra bunnen av troa.

Mens andre vitere sier at den heller skal stå vinteren over med den gamle olja, dette uten at jeg har fått noen fornuftige forklaring på hvorfor.

Det er sikkert noen der ute som kan gi meg et riktig svar :wink:

Ellers smører jeg og skifter andre ting før vinteren, så hvorfor ikke på motor? :drink:

 

Hei Bertinius

Nå har det nettopp vært lignende tråder her i Forumet i den senere tid, anbefaler at du søker litt i vår kunnskapsbanken.

 

Men svar på ditt spørsmål er helt klart, skift olje på høsten.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at det er en dieselmotor som du har.

 

Skift olje nå hvis du ikke bruker båten i løpet av vinteren ... i en dieselmotor vil den "brukte2 oljen inneholde en del svovelsyre (avleiringer fra forbrenningen som bygges opp etterhvert). Denne svovelsyren vill tære på lager osv., hvis den ligger for lenge. Dette er en av grunnene til at oljeskift bør taes hver 100 time, men minst en gang i året. Antre tråder vedr dette her inne også...

Smøreoljen inneholder ikke svovelsyre (H2SO4) før de alkaliske tilsetningene i oljen er tilnærmet oppbrukt, og uten at det er vann tilstede i oljen. Først da kan WAN (Weak Acid Number) og SAN (Strong Acid Numer) påvises, og da begynner TBN å nærme seg null. Med den dieseloljen (GO og MGO nesten uten svovelinnhold) som vi får i dag, kan ikke dette skje. Jeg har sett massevis av analyser fra smøreolje som er brukt 1000 timer i skips- og lokomotivmotorer som går på dieselolje med noe svovelinnhold, og som bruker smøreolje SAE 30. TBN ligger over 10 selv etter så lang driftstid.

 

Selvfølgelig kan man skifte smøreolje så ofte men vil, men man bør ha en god begrunnelse for det når man anbefaler andre å gjøre det samme.

Link to post
Share on other sites

Smøreoljen inneholder ikke svovelsyre (H2SO4) før de alkaliske tilsetningene i oljen er tilnærmet oppbrukt, og uten at det er vann tilstede i oljen. Først da kan WAN (Weak Acid Number) og SAN (Strond Acid Numer) påvises, og da begynner TBN å nærme seg null. Med den dieseloljen (GO og MGO nesten uten svovelinnhold) som vi får i dag, kan ikke dette skje. Jeg har sett massevis av analyser fra smøreolje som er brukt 1000 timer i skips- og lokomotivmotorer som går på dieselolje med noe svovelinnhold, og som bruker smøreolje SAE 30. TBN ligger over 10 selv etter så lang driftstid.

 

Selvfølgelig kan man skifte smøreolje så ofte men vil, men man bør ha en god begrunnelse for det når man anbefaler andre å gjøre det samme.

 

Du verden!!  

 

Betyr dette i menneskespråk at det

 

generelt ikke har noe for seg å skifte olja om høsten kontra om våren hvis gangtida er omkring 100 - 200 timer siden siste skifte?

generelt ikke har noe for seg å skifte olja hver 100 time, men kan gå betydelig lenger?

 

Eller forsto jeg mindre enn jeg fryktet?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik med oss båteiere og oljeskift som det er med impellere, reimer, dieselfilter, luftfilter m.m. - de blir vel, for at vi skal være på den sikre siden, skiftet lenge før det strengt tatt er nødvengig. De produktene som blir skiftet kunne sikkert ha hatt doblet, tredoblet eller enda lengre levetid. Men fordi vi gjerne steller bedre med båten enn både bilen, huset og kanskje kjerringa og ungene for den del, så gjør vi alt for båten skal ha det best mulig.

 

Jeg hadde et ganske strengt og nitidig forhold til båt, service og vedlikehold som fersk båteier. Nå etter noen år så har jeg et mer uanstrengt forhold til det og forsøker å holde meg til mottoet "ikke skru på noe som fungerer".

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et ganske strengt og nitidig forhold til båt, service og vedlikehold som fersk båteier. Nå etter noen år så har jeg et mer uanstrengt forhold til det og forsøker å holde meg til mottoet "ikke skru på noe som fungerer".

Lurer på om ikke du egentlig tenker på andre ting enn oljeskift her?  :wink:
Link to post
Share on other sites

Det er vel slik med oss båteiere og oljeskift som det er med impellere, reimer, dieselfilter, luftfilter m.m. - de blir vel, for at vi skal være på den sikre siden, skiftet lenge før det strengt tatt er nødvengig. De produktene som blir skiftet kunne sikkert ha hatt doblet, tredoblet eller enda lengre levetid. Men fordi vi gjerne steller bedre med båten enn både bilen, huset og kanskje kjerringa og ungene for den del, så gjør vi alt for båten skal ha det best mulig.

 

Jeg hadde et ganske strengt og nitidig forhold til båt, service og vedlikehold som fersk båteier. Nå etter noen år så har jeg et mer uanstrengt forhold til det og forsøker å holde meg til mottoet "ikke skru på noe som fungerer".

Meget enig med deg. Hadde en diskusjon med en kamerat idag, som bruker ca 10000 kroner i byttedeler hver høst... dette er virkelig ikke nødvøndig....

Jeg bytter olje, og oljefilter hvert år, dieselfilter annenhvert år, impeller, remmer og div simringer hvert 4 år..

 

Forrige eier byttet allt mulig hvert år, og det synes jeg bare er fjollete.. men det viktigste er å ha alle slags filtere, remmer, impeller osv I BÅTEN..når det skulle evt ryke da...

Link to post
Share on other sites

....men det viktigste er å ha alle slags filtere, remmer, impeller osv I BÅTEN..når det skulle evt ryke da...

Tja, det er jo dette med <<..når det skulle evt ryke da... >> som jeg personlig har vanskeligheter med å vente på. Før eller siden skjer det at noe ryker, og godeste MURPHY passer nok på at dette skjer på det værst tenkelige sted og tidspunkt! Antageligvis akkurat når man skal forbi Gule Humpen i frisk pålandsvind.........

 

Har lyst til å komme Murphy i forkjøpet og bruker heller litt tid og penger på å skifte en del "småtterier" som man vet er viktig. Hvor mye og hvor ofte er dog ikke godt å si.  :smiley:

 

Når det gjelder olje så har ikke jeg et stort dilemma, motoren min skal bare ha 2 lt - så da skifter jeg heller for ofte enn for sjeldent. 4 lt olje koster 98.- hos Biltema, så den stor utgiftne er det ikke akkurat. 45.- per skift er ikke noe å tenke på å prøve å spare!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tja, det er jo dette med <<..når det skulle evt ryke da... >> som jeg personlig har vanskeligheter med å vente på. Før eller siden skjer det at noe ryker, og godeste MURPHY passer nok på at dette skjer på det værst tenkelige sted og tidspunkt! Antageligvis akkurat når man skal forbi Gule Humpen i frisk pålandsvind.........

 

Har lyst til å komme Murphy i forkjøpet og bruker heller litt tid og penger på å skifte en del "småtterier" som man vet er viktig. Hvor mye og hvor ofte er dog ikke godt å si.  :smiley:

 

Når det gjelder olje så har ikke jeg et stort dilemma, motoren min skal bare ha 2 lt - så da skifter jeg heller for ofte enn for sjeldent. 4 lt olje koster 98.- hos Biltema, så den stor utgiftne er det ikke akkurat. 45.- per skift er ikke noe å tenke på å prøve å spare!

Ting ryker selvfølgelig, men man tar jo som regel en titt ned i motorrommet i ny og ne, og da ser man som regel ting som snart vil gå åt helvete... Og biltema olje utsetter jeg ikke motoren min for.. men den diskusjonen har sikkert blitt tatt..

Link to post
Share on other sites

... Og biltema olje utsetter jeg ikke motoren min for.. men den diskusjonen har sikkert blitt tatt..

Ja, dette har blitt diskutert - og oljen er Statoil sin, den......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du verden!!  

 

Betyr dette i menneskespråk at det

 

generelt ikke har noe for seg å skifte olja om høsten kontra om våren hvis gangtida er omkring 100 - 200 timer siden siste skifte?

generelt ikke har noe for seg å skifte olja hver 100 time, men kan gå betydelig lenger?

 

Eller forsto jeg mindre enn jeg fryktet?

Nei, hvorfor skulle du skifte olje om høsten hvis det ikke er noe i veien med den? Og 100 timer på MGO og 0,05% svovel reduserer TBN så lite at endringen knapt er målbar.
Link to post
Share on other sites

Motordoktor, hva er TBN, og er det å anbefale å få tatt analyse av oljen for å fastslå når det er nødvendig med skift?  Hvor/hvem kan evt. bistå med analyse, og har du peiling på kostnader ifm. med dette?

 

M/Y Ellen Marie

 

Du må vel ha ganske stor motor(er) som rommer mye olje hvis det skal lønne seg å sende inn oljeprøver for å prøve å optimalisere oljeskiftintervallene?

 

En annen ting er vel at ved slike analyser av oljen så kan man ut i fra oppgitte kjørte timer på oljen sammenholde dette med måleverdier i analysen og si noe om tilstanden på motoren?

Link to post
Share on other sites

Det er enklere og billigere å skifte oljen enn og sende den inn til analyse. 10 liter Quicksilver koster ca.400,-.  Hvis du virkelig syns du må skifte på høsten, så gjør du det. Men nødvendig er det ikke. PÅ min Audi 2.0 TDI, skal det første gang skiftes olje etter 50000 km/3år (men den oljen er selvfølgelig i en helt annen prisklasse). Og det selv om det må da komme en del kondens i oljen med alle de kald og varm skiftene en bilmotor utsettes for i løpet av tre vintre. En båtmotor som er gått 100 timer og som står i ro med små temp.svingninger i løpet av vinteren; kan ikke skjønne at det betyr noe.  Men mange skal tjene penger på oss, så da blir det slik.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man skifte smøreolje så ofte men vil, men man bør ha en god begrunnelse for det når man anbefaler andre å gjøre det samme.

Jeg sier jo ikke at en "skal", men kanskje at man "bør", og denn "lille" utgiften er vel ikke veldig stor i det større bildet.

Jeg pådrar meg heller ikke "spesialist" kunnskap, men går ut ifra vanlig praksis fra likestilte peroner med båt, hvor jeg er, samt informasjon fra andre resurser som jeg har tilgjengelig..... deriblandt Detroit Diesels anbefalinger for maskiner i marine industrien..... vel og merke for de maskinene som ikke er for industriell bruk. Mine maskiner gir ut 325HK på 6,9L, (2300 RPM) som gjerne ikke høres så mye ut, men er fremdeles i en kategori som tilegnes "performance diesel", noe som de gode gamle Sabb osv maskinene ikke tilhører. Jeg skal jo heller ikke uttale meg noe om svovelinnholdet i dieselen som leveres i Norge, så jeg bøyer meg i støvet for den større viten her...

 

kan jo tillate meg å sitere fra John Pascoe fra statene, i en artikkel han skrev om emet "vedlikehold" og hva som "kan"skje.....

 

http://www.yachtsurvey.com/diesel_maintenance.htm

 

Lubrication Few people are unaware that diesel lube oil must be changed frequently, 100 hours is the usual interval. Why so often? It's because large amounts of carbon is a by-product that ends up in the oil. If allowed to build up and remain in the oil, the lubricating ability of the oil is severely retarded. Moreover, carbon blocks heat transfer and retards the cooling function of the oil as well. Engine oil will also suffer a build up of sulfuric acid, which can damage bearings as shown above.

 

,,,,uansett, så vil jeg, basert på min viten, og anbefalinger som jeg har fått, skifte oljen i høst etter 1400 NM med gjennomsnittsfart på litt over 14 Knop..... det har noe med ro i sjelen min bare i "tilfelle", selv om mange gjerne sier at det ikke er nødvendig....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kunne jo vært artig å visst hvordan du ser at impelleren snart ryker, eller at dieselfilteret snart er tett?

 

GeirKS

Impelleren ser jeg på 2-3 ganger i løpet av sesongen nå, dieselfilteret byttes annenhvert år.. impelleren er nå 5 år, og like fin.. men den skal byttes til våren da..så slipper vi å diskutere dette mere..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...