Jump to content

Mystisk strømproblem 220/12v eller ?


ray

Recommended Posts

Jeg tror jeg har en feil i det elektriske i båten.

 

Alternativ 1: kommer ned til båten og slår over hvedstrømsbryter til forbruk. Radio og lys osv tenner. Slår så av hoved S. bryter når jeg skal forlate båten,radio og lys osv slukker. Alt normalt slik jeg skjønner det.

 

Alternativ 2: kommer ned til båten og plugger inn landstrøm og slår IKKE på hoved.S. bryter til forbruk.

Da funker alt på 220V inklusiv batterilader. her begynner det jeg mener er rart. Da virker også alt som hører forbruksbatteri, radio og lys osv.

Når jeg da forlater båten etter 2-3 timer og kobler vekk landstrøm, slukker selvsagt alt 220V. men radio og lys osv funker med hoved s bryter avslått.

Dette varer 2-5 minutter blir så gradvis svakere og tilslutt slukker det helt.Setter jeg på hoved s bryter når 12V spenningen dabber av, går det opp til full spenning, når jeg slår av HS bryter detter det ned og forsetter å dabbe av til 0V.

Etter dette virker hovedstrøms bryter ok. På =på og Av = av. Mystisk

 

Alternativ 3: gjør som i alt 2. men har på landstrøm i 10 timer, da går det flere timer føre 12V anlegget har dabbet av til 0V.

 

Er dette normalt eller kan jeg ha en diode som lekker??

Jeg har 2 motorer i båten.. båten er i fra 1991

Link to post
Share on other sites

Normalt, nei!

 

Mitt store spørsmål er hvor kommer strømmen fra?

Jeg vil gjette på (i første hånd) startbatteriet.

Har du noe skillerele, eller VSR?

Og ikke minst, hvordan er batteriladeren kopplet til?

 

Har du hovedbryter til start også?

 

Faxen :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Opplegget i båten er det orginale fra Princess 1991.med 2 motorenr(cummins)

Jeg har ikke noe elskjema på båten, har heller ikke gjort meg kjent med systemet eller fåt målt noe enda.

Jeg har 3 batterier og 1 hovedstrømsbryter til start og 1 til forbruk.

Jeg opplever kun å få strøm til den delen som går på forbruk. Start siden er "død" i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Kan det være følgende løsning?:

 

Hovedbryter skrur av og på strømmen fra batteriene og 12V går av og på som det skal.

 

Ved tilførsel av 230V så får ladern strøm og gir ut 12V. Hovedstrømsbryter sitter mellom denne og batteriet som medfører ingen lading til batteriene når hovedbryter er av, men det gir 12V ut på resten av anlegget. Når 230V fjernes så mister ladern 230V og 12V dropper ned sakte (treghet pga utlading fra kondensatorer osv.) fra 12V til 0V.

 

 

Ellers kan det være diode problemer.

 

Kan bare anbefale å ta frem måleistrumentet å måle og notere

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kan det være følgende løsning?:

 

Hovedbryter skrur av og på strømmen fra batteriene og 12V går av og på som det skal.

 

Når 230V fjernes så mister ladern 230V og 12V dropper ned sakte (treghet pga utlading fra kondensatorer osv.) fra 12V til 0V.

 

 

Kan bare anbefale å ta frem måleistrumentet å måle og notere

 

Jeg er enig i teorien din, men med radio, lys etc kan virke i 10 timer, da begynner jeg å lure.

Det virker som en kondensator utladning, men den må være stor. :confused:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Du har altså strøm på båtens forbruksnett når landstrømmen står på sjøl om båtens hovedbryter står av. Da har du mest trulig en lader med fleire utganger og ên kurs rett på nett av en underlig grunn, kansje den har en egen forbruksutgang tenkt oppgaven. Eg vil gjette laderen er kaputt og slipper igjennom strøm fra batteriene til båtens strømnett siden dette kun skjer når du har brukt landstrøm

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har altså strøm på båtens forbruksnett når landstrømmen står på sjøl om båtens hovedbryter står av. Da har du mest trulig en lader med fleire utganger og ên kurs rett på nett av en underlig grunn, kansje den har en egen forbruksutgang tenkt oppgaven. Eg vil gjette laderen er kaputt og slipper igjennom strøm fra batteriene til båtens strømnett siden dette kun skjer når du har brukt landstrøm

 

 

Har googla litt på newmar HDM ladere, fant da en bruksanvisning, der er det en type lader som fungerer akkuratt som du beskriver.

Jeg vet bare ikke vilken newmar hdm model jeg har. Skal sjekke ut dette neste gang jeg er over.

 

Takker for alle innspill, jeg er mye klokere nå:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

En UPS er noe som er mest vanelig i bruk i forbindelse med datamaskiner og utstyr.Men det i grunnkonstruksjon en kasse/box som inneholder en omformer/lader fra 220v til 12v ofte,som lader et eller flere batterier.De igjenn gir strøm til en inverter som gir 220v ut fra boksen.Kan også brukes som en skilletrafo i båt for og hindre at feil ved landstrømmen videreføres til nettet i båten.Om man kopler kabler ifra batteriene i båten og opp til batteriene i UPSn så vil du også ha mulighet til og produsere 220v imens du er på fjorden via ladingen fra dynamoen.Når du kopler landstrømmen inn vil du da få lading fra UPS inn på disse batterier og 220v ut i båtanlegget.Du vil også få 12v ut i båten via ladekaplene som går fra UPS og ut til båtens 12v anlegg.Siden disse ladekablene da somregel koples inn etter hovedstrømsbryter for og hindre tapping av båtens batterier når motoren er stoppet,vil du da ha 12v i anlegget etter at landstrømmen er frakoplet helt til de UPS batteriene er utladet.Noe som kan ta relatift lang tid avhengig av hvor lenge du har fått ladet dem via landstrømmen og hvor mye forbrukere du har på i 12v systemet.

Aner ikke om du har en UPS i din båt,men du kunne få akkurat disse symptomene om du hadde det iallefall.Egentlig et ufarlig problem,men ikke spesielt heldig for batteriene i UPSn.

Link to post
Share on other sites

Her det jeg tror er situasjonen ombord hos deg:

 

Du har 2 batteribanker.

 

  • 12V last/forbruk er konstant koblet til den ene batteribanken. (denne batteribanken er trolig temmelig "råtten" da det sannsynligvis er noe som sakte, men sikkert tapper den ut når du ikke er ombord.).
  • Når du skrur på den såkalte hovedstrømsbryteren, kobler du inn den andre banken i parallell. Denne banken har bra med strøm.
  • Når du kobler til landstrøm (uten å skru på "hovedstrømsbryteren) tilføres den "råtne" banken strøm fra laderen. Jo lenger du ligger med landstrøm (og lader) jo lenger varer batteriene etter at du har tatt ut landstrømmen.
  • Hvis dette er situasjonen, vil det arte seg nøyaktig slik du beskriver i ditt første innlegg.

Jeg trekker tilbake det jeg sa om feilkoblet lader, men står ved påstanden om at bryteren(e) er feilkoblet (eller blir feil brukt).

Link to post
Share on other sites

Her det jeg tror er situasjonen ombord hos deg:

 

Du har 2 batteribanker.

 

  • 12V last/forbruk er konstant koblet til den ene batteribanken. (denne batteribanken er trolig temmelig "råtten" da det sannsynligvis er noe som sakte, men sikkert tapper den ut når du ikke er ombord.).
  • Når du skrur på den såkalte hovedstrømsbryteren, kobler du inn den andre banken i parallell. Denne banken har bra med strøm.
  • Når du kobler til landstrøm (uten å skru på "hovedstrømsbryteren) tilføres den "råtne" banken strøm fra laderen. Jo lenger du ligger med landstrøm (og lader) jo lenger varer batteriene etter at du har tatt ut landstrømmen.
  • Hvis dette er situasjonen, vil det arte seg nøyaktig slik du beskriver i ditt første innlegg.

 

Eneste som ikke stemmer her er att jeg har tilnermet fulle batterier etter 2 uker uten lading, kan da ikke være mye som tappes da?

Link to post
Share on other sites

Har du målt hvilespenningen, eventuelt syrevekten på batteriene etter at de har hvilt et døgn etter lading?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal pøve å ta ett skift på dette i påsken

Tror det er lurt, så da får vi se om Farco sin ide er rett. Er den ikke det, er det sannelig ikke mye annet å foreslå uten å vite hvordan det hele er koblet opp i din båt. Men lykke til i hvert fall. Så kanskje du blir nødt til å følge alle ledninger rundt lading og batterier og hvordan alt går til forbruk osv og tegne opp hvordan det er koblet?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@ray

 

For at ekspertisen her inne skal kunne gi deg noen gode råd, som er relevante for din problemstilling, så bør du anstrenge deg litt mere i å skaffe deg egen innsikt i eget elektrisk opplegg!

 

Følg kablene å prøv å lage et skjema over hvordan alt er koblet. Ta bilder av de komponentene som inngår i systemet ditt.

Om du ikke ser deg mål på dette selv, så har du kanskje en bekjent som kan assistere??

 

Legg så dataene ut på denne tråden med bilder og koblingsskjema (så godt det lar seg gjøre). Kanskje får du noen bedre velmenende råd !!

 

Uten en nogenlunde oversikt så blir all velmenende hjelp bare gjetninger !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Opplysninger trengs ja, selv om jeg ikke er noen ekspert.

 

Oppstår fenomenet bare etter bruk av lader? Det er jo litt underlig at det ikke er der etter bruk av motorer også. Du skulle jo ha tilsvarende høy spenning på anlegget da også noe dynamoene sørger for. Prøv om feilen er der også etter vanlig bruk av bare motorer.

 

Har du noe direktekoblet til batteri utenom hovedbryter? Ikke uvanlig at noen kobler alarm, VHF, minne til radio, lensepumpe, kjøleskap osv. Da kan en slik direktekabel fort bli strømbærer for hele anlegget når hovedbryter er avslått, hvis dette er koblet feil. Men problemet skulle da vært der uansett, og ikke bare etter bruk av lader.

 

Det kan jo virke som at strømmen kobler ut når spenningen har falt til et visst nivå

:confused:

Link to post
Share on other sites

Takker for alle inspill, Jeg har bare vært ute etter noen tips til å begynne med. Det har jeg fått og har da noe og jobbe ut fra i påsken.

 

Jeg har ikke elskjema på båten, samt att den er kjøpt i høst og har ikke fått forsket noe på dette neda. Problemet har kommet gradvis.

Siden båten står 8 mil unna er det ikke bare å svippe over for å prøve ut forslagene og tipsene som har kommet her.

 

Så det er Påsken som gjelder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...