Jump to content

maskinpolering / rubbing- råd og tips


Superkul

Recommended Posts

skal gå til med og polere skuta ........

har alltid polert og rubba for hånd :sweat:

har innvestert i maskin og lurer på litt råd og tips

det fulgte med en hard svamp jeg regner med er til rubbing og polering og en saueskinns sak som man tar av med??

hva gjør man mellom rubbing/polering?? vasker svampen og ulla??

fikk et tips om å ha sprayflaske og ha på litt vann så gikk alt så mye lettere

Link to post
Share on other sites

Hei

Har tidligere etter spurt tips vedr. polering.

Responsen var ikke overveldene, så søkte litt på nettet og fant dette for bil. Fungerer likt for båt også.

 

Har både polert bil og båt med maskin og resultatet blir oppløftene bra. Viktig å begynne forsiktig til en får det i fingrene. Det finnes flere how to do på you tube også, bare å lete.

 

Lykke til og en flott båtsommer til deg.

 

 

Hvordan polere

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har tidligere etter spurt tips vedr. polering.

Responsen var ikke overveldene, så søkte litt på nettet og fant dette for bil. Fungerer likt for båt også.

 

Har både polert bil og båt med maskin og resultatet blir oppløftene bra. Viktig å begynne forsiktig til en får det i fingrene. Det finnes flere how to do på you tube også, bare å lete.

 

Lykke til og en flott båtsommer til deg.

 

 

Hvordan polere

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Svampen er ikke lett å vaske, det letteste er å kutte av en cm med baufilblad når den begynner å bli tett. Og skifte til ny svamp når den blir tynn. Det går fort noen svamper...

 

Lammeullshettene lar seg til en viss grad vaske, men det er greit å kjøpe inn en del av disse også.

 

Fukt overflaten med en spruteflakse med vann innimellom, om rubbingen går tørr så brenner den seg lett inn i gelcoaten og gir stygge merker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

altså: man rubber med svampen og polerer med ulla?? :sweat:

Legger på Autosol polish/rubbing for hånd og polerer med maskin med ullskive. Deretter legger jeg på hardvoks for hånd og når den er tørket fyker jeg over med maskinen med ullskiva. Ullskiva til maskinen spyler jeg ren med slange, har hatt den samme i 10 år. Den tørker på et blunk etter at jeg har spunnet den litt rundt med 2000 o/min. Svampen til maskinen har jeg aldri brukt. Det er en tohånds proffmaskin jeg bruker. Ullskiva er ikke en hette men en ganske stiv skive med ull på ene siden og borrelås på andre siden.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

maskin er "must" for båter av litt størrelse, øvelse gjør mester.

 

strengtatt er ull skivene når du vil rubbe/cutte, og svampene får man i ymse mykheter for vanlig polering. Bruk gjerne også en spruteflaske så du ikke får varmgang.

 

bruker selv vinkelslipe type poleringsmaskin, ikke oscilerende, krever litt øvelse og helst armmuskler, men se på det som god trim!

Link to post
Share on other sites

Har aldri forstått bruken av denne ulla, jeg bruker kun pad på maskinen under poleringen. Avtørking og voksing gjør jeg for hånd.

 

Når jeg polerer båten gjør jeg som følger:

- vasker båten med såpe og skyller godt. Det er ikke viktig at den er helt ren, da poleringen renser også.

- starter med rubbing (one step compound) på paden og gnir utover et felt på båten. Starter maskinen på minste hastighet (600 rpm) og kjører systematisk over hele feltet. Øker hastigheten litt etterhvert (1000-1200) og kjører til alt stoffet er vekk. Tilsetter litt vann fra spruteflaske hvis det tørker før jeg får det blankt.

- Fortsetter felt for felt i en time eller to hvor det er naturlig å avslutte.

- tørker lett over med en tørr klut for å fjerne evt rester av rubbing og kontrollere at resultatet er bra, ellers kan jeg ta en runde til på vanskelige områder.

- påfører voks (pure wax) med en liten svamp i systematiske, roterende bevegelser (for hånd) og et felt av gangen.

-tørker av restene av voksen når denne har tørket en time eller to (etter at jeg har rubbet neste side ellernoe) med en tørr klut. Ferdig.

Link to post
Share on other sites

I går brukte eg ein gul, megel hard svamp-sak, og bare vann, på den røde stripa på båten. Aldeles kanonbra. Brukte det på bilen i venter med beste resultat en kan tenke seg :thumbsup:

Husker ikkje navnet på svampen, kjøpt hos den lokale båtpusheren

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hiv sauepelsen!

Kjøp deg en myk svamp til maskinen også. Vet de har både myke og harde på JULA, tror de har bare en type på BT.

 

Du bruker den myke sammen med rubbing/Autosol/compound

Tørk ren med fille/twist og legg på polish for hånd. La den få en tørr hinne.

Poler opp med den harde svampen

Ferdig

 

Ta med baufil og ett par tvinger. Fest baufila til krybba e.l. med tvingene. Når den harde svampen er full av polish, kjør av 1 cm mens maskinen går for fullt. Tar 3 sekunder.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...