Jump to content

Prosjekt: Oppussing av GH 11 deluxe


Mats-gh11

Recommended Posts

Ja nå går jeg for fullt igang med å gjøre den nedslitte jolla mi istand.

Skal jo lakkeres og slikt, men hva tror dere vil gjøre den skikkelig fin.

Har kjøpt litt puter, nytt sportsratt, men føler at den ikke kommer til å bli helt perfekt likevel.

Så hvis dere har noen forslag så fyr løs. Begynner i påskeferien, og da legger jeg inn bilder underveis så dere får sett resultatet før og etter.

Er det forresten noen som vet om det hvite under det blå her http://ghbat.no/gfx/gallery/gh_11_04_stort.jpg er bunnstoff eller lakk, og hvis det er lakk hvor begynner bunnstoffet?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg tror kompressoren også er gåen, den sender luften ut litt ujevnt, kjennes ut som eksos, sånn tøff tøff tøff hvis du skjønner. Skal det være sånn? Trenger jo vannavskiller også? er denne god nok? : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Vannavskiller/

 

Trenger jeg noe mer enn dette til å lakkere:

Sprøyte

Vannavskiller

Sprøyte

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg tror kompressoren også er gåen, den sender luften ut litt ujevnt, kjennes ut som eksos, sånn tøff tøff tøff hvis du skjønner. Skal det være sånn? Trenger jo vannavskiller også? er denne god nok? : http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Vannavskiller/

 

Trenger jeg noe mer enn dette til å lakkere:

Sprøyte

Vannavskiller

Sprøyte

 

Fungerer kompressoren som den skal, og har jeg alt jeg trenger?

Link to post
Share on other sites

Det er en del om lakkering av båt her på BP :smiley:

Ang. trykket(BAR) du skal bruke, primeing og lakkering :yesnod:

 

Jeg fikk beskjed om å bruke tynner nr. 17 og tynne med 10% tynner. Og hvis sprøyta sputter tilsette litt med tynner.

 

Jeg skal bruke Jotuns produkter og har vært i tlf`kontakt med Sandefjord 2 ganger. Hyggelig og god til å forklare denne karen hos Jotun :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg tror kompressoren også er gåen, den sender luften ut litt ujevnt, kjennes ut som eksos, sånn tøff tøff tøff hvis du skjønner. Skal det være sånn?

 

 

hvilke type kompressor er dette, har den tank skal den ikke gi pulserende luft hvis du har brukt riktigt luftuttak. Noen har to uttak, ett rett på kompressor materør og et fra tank. er den koblet til tank skal du ikke merke pulsering selv med en liten tank.

"Alle! kompressorer avgir litt olje , mengden kommer ann på slittasjen på kompressoren og oljemengde i veivhuset.

Link to post
Share on other sites

Det er en del om lakkering av båt her på BP :smiley:

Ang. trykket(BAR) du skal bruke, primeing og lakkering :yesnod:

 

Jeg fikk beskjed om å bruke tynner nr. 17 og tynne med 10% tynner. Og hvis sprøyta sputter tilsette litt med tynner.

 

Jeg skal bruke Jotuns produkter og har vært i tlf`kontakt med Sandefjord 2 ganger. Hyggelig og god til å forklare denne karen hos Jotun :yesnod:

 

Hvilket trykk vil du anbefale? Jeg skal legge 2 strøk antipest under vannlinjen og 1 strøk over vannlinjen. Så skal jeg lakkere 2 strøk topgloss. Hvor lenge må jeg vente mellom hvert strøk?

Link to post
Share on other sites

hvilke type kompressor er dette, har den tank skal den ikke gi pulserende luft hvis du har brukt riktigt luftuttak. Noen har to uttak, ett rett på kompressor materør og et fra tank. er den koblet til tank skal du ikke merke pulsering selv med en liten tank.

"Alle! kompressorer avgir litt olje , mengden kommer ann på slittasjen på kompressoren og oljemengde i veivhuset.

 

Nei den har ikke tank, så det er kanskje derfor. Men er det et problem?

Link to post
Share on other sites

2,5-3 bar, sier de.....

 

Tiden mellom hvert strøk avhenger av temp og luftfuktighet. Dette står på bruksanvisningen :flag_bp:

Er det noe du er veldig usikker på, ring til Jotun. De er utrolig behjelplige :yesnod:

 

Jeg skal ta første strøket med antipest i helga :smiley:

Har aldri gjort dette før, men regner med at dette går veldig bra :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

2,5-3 bar, sier de.....

 

Tiden mellom hvert strøk avhenger av temp og luftfuktighet. Dette står på bruksanvisningen :flag_bp:

Er det noe du er veldig usikker på, ring til Jotun. De er utrolig behjelplige :yesnod:

 

Jeg skal ta første strøket med antipest i helga :smiley:

Har aldri gjort dette før, men regner med at dette går veldig bra :flag_bp:

 

Da er vi i samme situasjon. Men hvordan fikk du telefonnummeret til jotun, fant bare epost på nettsiden deres, vet du forresten om man må mattslipe antipesten før man legger på toppstrøk?

Link to post
Share on other sites

Nei den har ikke tank, så det er kanskje derfor. Men er det et problem?

 

 

hei da kan du ikke bruke den til vanlig lakksprøyte desverre. du er avhengig av et visst arbeidstrykk om ganske stor tank og kompressor som gir over et visst antall liter i minuttet, er dette en bildekkkompressor dette eller?

Link to post
Share on other sites

Bruk en korthåret rulle, det blir nesten som sprøytelakkert men mye mindre søl. Om du absolutt vil sprøyte så er faktisk ikke den elektriske så dum. Jeg har lakkert både mopeder og et par biler med en sånn for mange år siden, og syntes resultatet ble helt OK. Men husk å rengjøre sprøyta veldig godt etterpå, det skal nesten ingenting til før stempelet blir sittende fast!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruk en korthåret rulle, det blir nesten som sprøytelakkert men mye mindre søl. Om du absolutt vil sprøyte så er faktisk ikke den elektriske så dum. Jeg har lakkert både mopeder og et par biler med en sånn for mange år siden, og syntes resultatet ble helt OK. Men husk å rengjøre sprøyta veldig godt etterpå, det skal nesten ingenting til før stempelet blir sittende fast!

 

Ja nå har jeg fått låne kompressor'n til naboen, denne tror jeg http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-30-25/

Så kjøper jeg proff sprøyta til biltema i morgen. Det er vel bedre?

Er dette en maske som beskytter godt mot avgassene? ; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Verneutstyr-for-oyne-orer-og-munn/Beskyttelsesmaske/

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge Teknisk support på Jotun, Sandefjord.Bruk ikke elektrisk sprøyte!Bruk lufttrykks-sprøyte med vannutskiller :flag_bp:

 

Men dette gjelder vel maling/lakking og ikke priming?!

Fra Jotun sine sider:

"Sprøyte: Luftfri sprøyte er den beste metoden for priming. Dette gir bedre filmdannelse, bedre tykkelse uten uttynning etc. Vanlig sprøyte kan også brukes, men dette krever påføring av flere strøk."

Link to post
Share on other sites

Han på Jotun anbefalte meg å bruke høytrykks-sprøyte på både antipesten og topglossen.

Ikke pusse mellom primeing/grunning og lakkering. Bare pusse lett med 400 papir hvis sig....

 

Tlf.nr. til jotun 33457000. Si hva det gjelder, så blir du satt rett over til Teknisk support :flag_bp:

 

Der får du hjelp til alt du lurer på ang. dette :yesnod:

 

Videreformidle gjerne hva han sier :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Da var båten mattet ned med først 120 og så 240 korning. Så primer jeg i morgen, før jeg sparkler.

Begynte å avfette da jeg så at malingen smittet av, og da forsto jeg jo at det var 1 komp som forrige eier hadde brukt, og ikke 2 komp som han selv påsto. :headbang: Så da byttet vi antipesten og topglossen, og fikk vinyl primer og bengalack isteden for å hindre koking. Ble 700 kr billigere, men vill resultatet bli det samme som med antipest og topgloss?

Link to post
Share on other sites

Nei, det vil det ikke. 2 komponent gir deg hardere overflate og bedre slitestyrke. Men om du ikke ønsker å slipe vekk all gammel lakk først så er nok enkomponent et tryggere valg ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men stusser litt på dette, for fyren i butikken sa at bengalacken hadde like blank overflate, men er den i det hele tatt lagd for bruk på båt

Og jeg mente at antipesten kunne brukes på en-komp skrog også, men det vil begynne å koke sa han, så han gå oss vinyl primer, som såvidt jeg vet skal brukes på trebåter. Skal ta første strøket med dette i dag, er det lurt, skal sparkle endel riper og et stort, kan den brukes i sandwich på sparkelen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...