Jump to content

Prosjekt: Oppussing av GH 11 deluxe


Mats-gh11

Recommended Posts

Men stusser litt på dette, for fyren i butikken sa at bengalacken hadde like blank overflate, men er den i det hele tatt lagd for bruk på båt

 

Den er ikke lagd for båt, men det er vel ikke de fleste andre ting heller. Overflaten blir nok like blank, men holdbarheten er ikke like god (dvs den blir fortere matt, men vi snakker uansett om noen år). Den er også mykere, noe som gjør at du får lettere merker fra kaier, fendere m.m.

 

Jeg ville prøvd å grunne den med antipest, om det ikke koker kan du trygt bruke 2.komponent lakk oppå. Og om det koker, er det jo bare å slipe bort det som må vekk og legge på et strøk vinylprimer i stedet. Men jeg tror den blir helt grei med Bengalakk også da, bare litt mer sårbar for riper etc.

 

Angående primer, så er det greit å bruke denne både over og under sparkelen ja.

 

 

 

hei jeg pusser båten min jeg og selco sportsman deluxe, men jeg har kjøpt og tenkte også bruke rulle, men er det mye bedre og lakke lettere mindre tild og penere?

 

Om du bruker korthåret rulle og fordriver etterpå så vil du få en finish som er tett opp mot sprøytet. Sprøyting er ikke lett, og du har lettere for å få appelsinhud, renning og evt matte områder enn med rullen. Men for all del, om du har lyst til å lære noe nytt så er det bare å sette i gang. Bare ikke forvent perfekt resultat første gang, så heldig er man som regel ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

La nå første strøket vinyl primer. Så legger jeg gelcoat filler imorgen, eneste bekymring er at dette er to komp og forrige lakk og primeren jeg la på nå er jo 1 komp, vil det koke? Hvor lenge må jeg vente før jeg legger primer på sparkelen. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan legge bengalacken oppå der igjen. Skal primeren våtslipes med 600 papir. Og hvor lenge må jeg vente før jeg legger neste strøk bengalack? Så ble jeg litt usikker på om bengalacken skulle tynnes, naboen gikk nemlig forbi, og etter en liten prat om prosjektet sa han at siden jeg skulle sprøyte bengalacken trengte jeg ikke å tynne med white sprit, er dette riktig?

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gelcoat filler er strengt tatt feil oppå primeren, men det går nok greit. Så snart den er herdet kan du slipe. 600 papir til nedmatting er overkill, det holder plenty med 360. Og ja, du må tynne Bengalakken godt ut før sprøyting, ellers blir hele båten seende ut som en stor appelsin....

 

OBS: White spirit er ikke veldig godt egnet som sprøytetynner, jeg ville heller brukt Universaltynner.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...