Jump to content

Hvem er raskest m 15 hk? (av River/Steady/Al/Isy)


dieselfan

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som vet hvem av de rotasjonsstøpte 10-12fot båtene som er raskest med 15hk på hekken og en voksen i båten ??

 

Saken er realt alvorlig: Naboen til naboens sønn har en far som er flink med hendene og med båter... han har en GH 11 m15 Johansen som går dugelig. Jeg har derfor lovet min sønn dyrt å hellig at når han kjøper seg båt så skal han ikke bli for langt bak....

For poden er det de fire nevnte typene som gjelder (selv om kanskje andre glassfiberbåter er raskere)

 

I påska skal vi endelig være litt sammen og bruke tiden godt: Nosekone på Yamahaen, heve-senke brakett skal bygges og waterpick-up skal vi også se om vi kan få til. Jeg håper ingen kommer til å si at det ikke har noen effekt... for vi jobber i området nano-knop. Gutten har vært flik å spara penger i mange år, Håper dere kan hjelpe meg å redde æra her..

 

Vi kommer til å ha det kjempegøy.

Vi onsker å kjøpe den båten som er raskest (m 15hk og en mann i båten), er det noen som vet hvem av de det er ??? :flag::flag:

 

På forhånd takk for hjelpa :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å få tak i nosecone med vannintak, da slipper du å tenke på waterpickupen i allefall, alle monner drar! For å ta den helt ut kan du jo få en ekspert til å ta et rufs på motoren også, øke komp, øke bunnkassetrykket, porte sylindere etc etc. kan jo bli et skikkelig prosjekt dette her!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Prøv å få tak i nosecone med vannintak, da slipper du å tenke på waterpickupen i allefall, alle monner drar! For å ta den helt ut kan du jo få en ekspert til å ta et rufs på motoren også, øke komp, øke bunnkassetrykket, porte sylindere etc etc. kan jo bli et skikkelig prosjekt dette her!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

God ide, GunR. Jeg har ikke sjekka vekta, vet ikke heller om det er mange modell-skifter og dermed stor forskjell på vekta.. også på samme type.

 

En Balistic vil helt klart gjøre junior blank i øya, vi får se om han har penger til det... det er lenge til jul nå

Link to post
Share on other sites

Mener River 290 og steady 320 går rimelig likt. Isy har jeg ikke prøvd men tipper den er noe tregere pga v-bunn. Steadyen må tilte ut motoren for å ikke overplane, og blir derfor noe tregere i plan. Har litt uvanlig oppførsel i sving siden den ikke legger seg innover.Mitt valg i dag tror jeg ville vært en Isy 370. Den tåler mere motor også(hvertfall godkjent for større :giggle: )Isy 320 er den gamle Al ser det ut for. Husker ikke helt sikkert, men mener jeg målte 23kn på Steady 320 med Yamaha Vmax (9.9)15hk.

Link to post
Share on other sites

Takk Gullfisk, for klare og godt begrunnede råd. Har søkt litt på mål og vekt (etter tips)og funnet hos Bakkenmotor:

 

River 290 75kg 290 lang 149 bred 3 pers 10hk

River 350 110 350 152 4 15 24 kn

Isy__ 320 115 320 150 4 15

Isy__ 370 180 370 164 4 30

Steady320 100 310 145 4 10

 

Den høye vekta på Isy 370 er et argument for meg. Er det noen som har reale fartseksempler på de andre modellene??

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Okeido, Hasle Summer Fun 12 fot hører hjemme i denne tråden.

 

Summer Fun 140kg 366cm lang 157cm bred 4 pers 25 hk

 

Den er lett i forhold til lengden, seteløsningen er litt uvanlig.

 

Skibsplast ohoi: takk for hastighets eksempel. Håper det er noen flere som kan bidra :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Okeido, Hasle Summer Fun 12 fot hører hjemme i denne tråden.

 

Summer Fun 140kg 366cm lang 157cm bred 4 pers 25 hk

 

Den er lett i forhold til lengden, seteløsningen er litt uvanlig.

 

 

Hadde en River 290 xr med 9.9 hk 4 takt . ( målt til 21 knop) ....grei båt , men den ble litt liten for meg/unger. ( med en voksen var den også litt treg i plan.)

 

Har nå kjøpt Summer Fun med en 15 hk Yamaha 2 takt ( ca 25 knop ...har ikke målt denne) . En MYE romsligere /raskere båt, samt bedre sjøegenskaper.

 

Har ikke prøvd River 350 , men må si den 12 fots Summer Fun båten med 9.9/15 HK 2 takt Yamaha er en SUPER båt. LØP OG KJØP !! :thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

jeg ville gått for River 350, den går kjempestødig i vannet, og fort opp i plan, og tåler bølger og krappe svinger godt, den har en slags dobbol kjøl som gjør at den blir meget stabil. En kamerat av meg har en sånn med yamaha 15 hk, og den gjør 28 knop (målt med gps) med meg og kameraten min oppi :thumbsup:

 

Så gå for River :flag_bp:

Bukh - Powering Marine Safety

Troll 20 med Bukh DV 10

Link to post
Share on other sites

Har en river 350 med 15 hk.mine 90 kg går den 22 knop målt med gps.Min har styrekonsul,men det er ikke seteplass på den(styrekonsullen).Summerfun har det i sin,så jeg ville ikke vært i tvil......en sitteplass mere.Samtidig har summerfun bedre løsning for å lense ut vann hvis det kommer vann i flytekamrene.Har kjørt begge og kan ikke se at det er noen forskjell på disse.Uansett,lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjørt River 350, bare 290. Men steady 320 kjører jeg mye. Jeg er ikke så glad i bevegelsene dens i sving. Liker bedre båter som lener seg inn i sving. Skal se om jeg får tatt en liten tur med gps i helgen.

28 kn på River 350 med 15hk? Ikke orginal motor det da vel?

Link to post
Share on other sites

Bakdelen med Summer fun, er vel at den går litt skjevt dersom man kjører alene? Fordi førerposisjon er på siden. Var en av gutta i havna som påpekte dette. Forøvrig så har vi en 7-8 stykker av de, og ungdommene har mye morro.

 

Vi endte opp med en Pioner 11 sport (325) som går 23 knop med 15 hk. Ikke så stødig som de andre ved stilleliggende, med svært stødig og god under gange. Muligens best på dette punkt, og noe rimeligere i innkjøp.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27784161

Link to post
Share on other sites

Pioner 325 her og. Knallgod i grove sjø. Midtmontert sittekonsoll.

22 knop med 1 mann på 70 kg med oppjustert tohatsu 9,9/15hk. Hakkete gammel propell. Litt sprut inn i båten sjølvsagt i grov sjø, så den skulle hatt vindkjerm på styrekonsollen. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd, det hadde tatt meg mange uker med reising og testing for å komme fram til det jeg har fått vite til nå.

Jommen glad jeg kan spørre på baatplassen :thumbsup:

 

Sæbø og tbk, poden har en søster som kjøpte Pioner 325 sport til komfen 2010. Kun derfor den ikke er med på lista.

 

Gullfisk: takk for gps måling

 

Noen flere som har målinger før det er "løp og kjøp" ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...