Jump to content

Inspeksjon av motorrom under gange


Mariell

Recommended Posts

Jeg nevnte i en annen tråd for en stund siden, at jeg tok en kikk ned i motorrommet 1 gang pr. time når jeg var på tur.

I dag sparte den rutinen meg for MASSE penger eller i verste fall havari.

På vei fra Sandefjord til Strømstad, tok jeg kontroll no3 rett øst for Thorbjørnskjær.

Fosset vann ut av varmeveksleren.

Det viste seg at holdet til festeskruen for lokket i bakkant av varmeveksleren hadde tært opp så lokket hadde løsnet.(TAMD41A)

Heldigvis hadde ikke lokket falt helt av, vann nivået var heller ikke kommet opp til motoren.

Lenset ut 2-300ltr saltvann fra kjølen. Fikk festet lokket med en lastetropp(lastestropper er kjekt å ha) fortsatte turen til Strømstad med åpent motorluke for sjekk hvert 2. minutt. Stroppen fiksa det den.

Ingen stor skade skjedd, må bare få tak i en ny innmat i løpet av påsken.

Av miljøhensyn er det ikke noen automatisk lensepumjpe i motorommet.

1.stk. vannfylt motorrom høres dyrt ut.

Tror jeg skal fortsette med inspeksjon under gange, selv om enkelte mente det vsr på kanten til å være hysterisk

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Den var ikke dum. Men noe må jeg jo ha gjøre når jeg tusler avgårde i mine 7-8 knop.

For raskere båter og for båter med noe mer kronglete adkomst, så er absolutt kamera overåkning ett alternativ. :flag_bp:

En form for vann alarm vil jeg nok kikke etter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har vannalarm i tillegg til automatisk lensepumpe. Er litt styr å lette på motorromslukene, så det blir ikke gjort under gange. Har også kjøpt kjølevannsmåler og oljetrykksalarm fra Nereide der eg kan velge alarmgrense selv, så dermed får eg tidligere alarm dersom noe er galt...

Link to post
Share on other sites

I Mariell er det 4 luker ned til motorrommet, tar ca. 5 sekunder å komme til 2 av dem. Får i dag si, heldigvis.

Stusset litt over at jeg ikke hadde fått tempratur alarm. men her hadde kjølevannet gjort sitt og skulle ut, kom bare ut litt for tidlig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk så bra Mariell.

 

Jeg er selv en av dem som stadig er i motorrom under gange. Greit nok med kamera etc., men liker nå allikevel ned og titte, gå rundt motoren, se på reimer etc., før jeg går opp igjen. Selv når jeg benytter flybrigde tar jeg denne turen rett som det er. Foreløpig har alt vært i orden, men en dag......

Link to post
Share on other sites

Zandra. for å være helt ærlig vet jeg ikke. Det er ikke montert lensepumpe i motorommet overhode, motorommet er avskilt fra resten av kjølen mmed 30cm høye avstivere.Det er automatisk lensepumpe i fremre del båten.

Regner med at grunnen til at det ikke er automatisk lensepumpe i motorrom er faren for at denne kan spytte ut mye gørr ved evenuelle små lekasjer i havn om man ikke passer på.

I mitt tillfelle, så flommer vannet over til lense pumpa i forkant. 5cm før det når bunnpannenivå på motoren.

Men i dag det ble mye vann nedi der.

Det ironiske var at jeg hadde tenkt å få montert ei lensepumpe i motorrommet(ikke automatisk).

Pumpa liggeri båten. Nå brukte jeg i stedet vannsugeren til Biltema.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Der hadde du flaks ja :thumbsup:

Motoren stoler eg fullt og holdent på. Sjekker allt med lykt og speil før sesongstart. Men eg kikker nedi ca kvar 10 time etter oljelekkasjer, og peiler olje. Har nivåvakt beregnet for lensepumpe, men den er koblet til en gammel bil-alerm-sirene. Høres godt om det kommer inn vann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk så bra Mariell.

Selv når jeg benytter flybrigde tar jeg denne turen rett som det er. Foreløpig har alt vært i orden, men en dag......

 

Det er vel egentlig når man sitter oppå fly, at vi ikke har den helt fulle kontrollen. Sitter man rett over motorrommet er en mer var for forandringer i lydbildet.

På fly hos meg er det som støyer mest autopiloten. Hører veldig lite til motoren. OK litt overdrevet :wflag: , hører at den er der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

bra det gikk bra :yesnod::flag_sw:

veldig lurt med en kikk etter noen timers kjøring,gjorde det selv med den gamle bensinmotoren jeg hadde i min forige båt,men da jeg kjøpte ny diesel å satte inn ble det litt mindre overvåking må jeg si, kikket etter jeg hadde kommet frem bare da, jeg også fikk nytten av den kikken en gang, motor var blitt varm og uten hyppig kikkk på tempmåler(hadde ikke alarm) merket jeg det var varm da jeg puttet hue ned i motor rommet :yesnod: plastpose på drevet i 3-4 knop. så kommer til å fysisk kikke nedi der fremmover, en lekasje i ett dyserør oppdages sansyligvis ikke på kamera eller nødvendigvis merkes på motorgange på sakte fart, og spruter det på en varm turbo kan jo det fort bli spennende

Link to post
Share on other sites

Som Mariell løfter jeg på luken med jevne mellomrum. Det blr vel 1 - 2 timer mellom hver gang jeg sjekker.

 

I tillegg til lensepumpen har jeg egen alarm for Høy Vannstand i tilfelle det skulle være en lekkasje som lenspumpen ikke klarer å ta unna. Har kjøpt trådløst ip-kamera som jeg skal montere montere i tillegg.

 

Ser for meg at dette allikevel ikke vil overflødiggjøre å løfte på lukene. Et kamera vil f.eks ikke reagere på lukten av svidd gummi eller en lukten av en diesellekkasje.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Jeg er selv en av dem som stadig er i motorrom under gange. Greit nok med kamera etc., men liker nå allikevel ned og titte, gå rundt motoren, se på reimer etc., før jeg går opp igjen. ...... Foreløpig har alt vært i orden, men en dag......

 

Absolutt !

Regelmessig sjekk under gange hører med til de gode rutinene.

Har opplevd at kjølevannet lakk pga. tilkoplingen til defroster var sprukket. Det kom aldri så langt at temperaturalarmen gikk, men det dugget og kjentes på lukta da jeg sjekket i motorrommet.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke bara bare å få tak i en ny Varmeveksler. Må ha komplett, er ikke løs innmat til denne veksleren. Nå har selvfølgelig VP forandret designet, Så jeg må også ha ett ombygningsett. Problemet i følge Drevia var at det ikke var sikkert at det ville passe alikevell.

30000 sek i orginal deler som muligens ikke passer.

Axelson og Drevia anbefalte faktisk at jeg fortsatte med lastestropp opplegget til jeg kom hjem og bestille delene i Sandefjord i stedet. Litt lettere å tilpasse vekslerren på plass enn å sende deler frem og tilbake.

Så da blir det å fortsette i påsken med Reodor Felgen patenten min. Helt fortrolig med det? Nei,men får ta det rolig, med hyppigere inspeksjoner.

 

Biscaya, jeg tar å tusler rolig over til Koster nå i dag. Regener med å være tilbake i Strømstad i slutten på påsken. Blir da liggende der ut april.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Den feilen er såvidt jeg vet et kjent problem på 41- motoren. Skjedde det samme med en bekjent rett utenfor Strømstad for noen år siden. Da kona hans skulle ned i akterkabinen på Baltic`n var det masse vann der.

Fikk stoppa motoren og ble tauet til land.

Vet ikke om det er bare på a-versjonen?

 

En strategisk plassert nivåbryter tilkoblet en alarm kan være smart å ha.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Godt det gikk greit med Mariell. Men jeg lurer på hva all denne usikkerheten til motoren gjør med syken vår. Selv går jeg rundt med følelsen av: "Når tid stopper du der nede i kjelleren". Denne følelsen medfører at jeg er nede og sjekker titt og ofte når denne sviver som ei klokke. Hører jo som oftest med en gang det kommer ulyder fra motorrommet. Det ironiske i denne situasjonen er at når jeg kjører bil på langturer så er det sjelden jeg tenker på motoren og kjører flere mil før eventuell kontroll.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Ingen stor skade skjedd, må bare få tak i en ny innmat i løpet av påsken.

 

 

Er det "løs"nnmat i denne da ?, hadde begge mine ute i vinter og såvidt jeg fant ut så er de ikke uttrekkbare ?

 

Om du har funnet ut noe annet, så kunne jeg tenkt meg og hatt kopi av teng. ved senere service..

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Er det tært vekk i messing/bronsen i selve kjøleren da ?

Hvis ikke så kan du jo se om du får ut restene av bolten med en extractor av samme type som disse fra Ridgid http://www.ridgid.com/ASSETS/1F9FE2D445824CE2B0A59478996F192E/10_Screw_Extractor_Set_3C.jpg

 

Jeg har disse selv og har ikke brukt noe som kan sammenlignes...

 

Om det ikke går så fant jeg en til 999 dollar på ebay...: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VOLVO-PENTA-AQAD-TAMD-41-B-HEAT-EXCHANGER-838702-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5198ae6252QQitemZ350453916242QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear

 

 

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Etter å sjølv opplevd å få motorromet fullt av sjøvatn gjennom ei skroggjennomføring, har eg også gjort det til rutine å sjå ned i motorromet ca ein gong per time.

At eg i tillegg har opplevd at svinghjulet har losna og toppakninga har sprukke under køyring, gjer det ikkje mindre motiverande å bruke nokre sekund på denne inspeksjonen :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...