Jump to content

hvor pålitelig er en gammel påhenger


Superkul

Recommended Posts

har en 90 mod yamaha 200hk 2 t og har nesten hoppet i og kjøpe ny 4 t men sitter igjen med et par selgere jeg helst ikke vil kjøpe motor av . nok om det

 

motoren min har gått lite og er veldig hel og pen men hvor mye kan man stole på en gammel påhenger

hva kan ryke eller rettere sagt hva pleier og ryke ??

har bytta innpeller og gearolje . alfa for oss er at vi kan ta en tur uten å ha vondt i magan

noen råd og tips ?? hender det at topper / toppakninger flyr?? kan det lønne seg og ha av topper og pakke om ??

Link to post
Share on other sites

jeg har aldri klart å blåse toppakning på noen outboard, selv med totalhavari og stempler alle veier! så hadde ikke vært bekymret for det. Skal sies at jeg har rast ganske mange av ymse sorter 2takt.

 

Er kompen bra er nok det meste bra, kan kjøre en leakdown evnt, eller inspisere med kamera.

 

er du litt paranoid kan du montere vanntrykksmåler, sålenge den har olje, og vann, og bensin holder den "evig". Skift også gjerne thermostater om de er gamle.

 

 

tror den holder mange sesonger fremover.

Link to post
Share on other sites

mange gode tips - tusen takk

kanskje litt drastisk og ta fraverandre motoren nå rett før sesongen starter - beholder jeg gammern tar jeg kanskje simring og full pakke til høsten igjen - er egentlig ikke så inne på dette med 2 takter så er det noen som har lyst på en liten jobb er det bare og si i fra

Link to post
Share on other sites

Før du river motoren for å skifte simring, kan du bare vippe ut de to nederste tennpluggene en gang i mellom. Begynner den nederste å bli merkbart hvitere og renere på isolatoren enn den andre suger den sannsynligvis vann inn gjennom simringen. Har de samme farge er det trolig tett. Les linken fra Ivar.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Defekt simmering trenger du ikke å merke før havariet er et faktum. Skiftes enkelt ved å løfte av hele motorblokka komplett for så å gjøre inngrepet. Husker jeg riktig så trengs det ikke særlig demontering på blokka for å skifte den. Den drar ikke bare inn vann om den overhodet gjør det. Motoren vil gå magert fordi den drar lufta inn gjennom lekkasjen istedet for å dra inn lufta gjennom gasseren.

Link to post
Share on other sites

på yamaha blokka heiser du powerhead, så er det 4 bolter som holder ringen, problemet er bare at du ikke nødvendigvis får ut denne biten, uten å f.eks. løsne på boltene som holderpowerheaden sammen, og det er ikkke nødvendigvis optimalt med du har tenkt å skrape, så kjøre ny motortetting.

Link to post
Share on other sites

uff - jeg orker ikke demontere nå - driver og bygger på og kloakken er tetta for 3 gang i vår ......

så får jeg rubba og polert skuta + hatt på bunnstoff skal jeg i første omgang være fornøyd

men helt klart hadde jo å bytta denne vært alfa

hvis noen kan detta og har lyst på båtpenger kan man skrike fra :saint:

tusen takk for masse konkrete og gode råd

Link to post
Share on other sites

Skifte tetningsringen til vinteren da vet du Jarle.

Det går sikkert bra :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har du lest "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance"? Det er stort sett et spørsmål om hvordan motorens liv har vært, hvordan den hadde det i oppveksten( produksjon/ innkjøring)og hvordan den har vært vedlikeholdt. kjenner du til denne historien, så er du trolig nærmest til å vite svaret på dit spørsmål, i motsatt fall så må du spørre noen som kjenner individet, dets oppvekst og historie. I motsatt fall er det som å rope i skogen! :cheers:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...