Superkul Startet 14.April.2011 Del på Facebook Startet 14.April.2011 har en 90 mod yamaha 200hk 2 t og har nesten hoppet i og kjøpe ny 4 t men sitter igjen med et par selgere jeg helst ikke vil kjøpe motor av . nok om det motoren min har gått lite og er veldig hel og pen men hvor mye kan man stole på en gammel påhenger hva kan ryke eller rettere sagt hva pleier og ryke ?? har bytta innpeller og gearolje . alfa for oss er at vi kan ta en tur uten å ha vondt i magan noen råd og tips ?? hender det at topper / toppakninger flyr?? kan det lønne seg og ha av topper og pakke om ?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Skift simmerring i bunn av veiva og sørg for at alle gassere er i orden. Havari skyldes ofte at en sylinder ikke får tilstrekkelig drivstoff og man får skjæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 sjekk komp, blander du olja i tanken på yamahaen og ingen simringer på undervannshuset tuller, er dette veldig driftsikre motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 ja kompen kan jeg jo sjekke men om det går 5 min før en toppakning flyr er jo noe annet hehe motoren går drit pent så jeg regner med gasserne er ok?? kanskje hive i noe dyserens etc på tanken?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 jeg har aldri klart å blåse toppakning på noen outboard, selv med totalhavari og stempler alle veier! så hadde ikke vært bekymret for det. Skal sies at jeg har rast ganske mange av ymse sorter 2takt. Er kompen bra er nok det meste bra, kan kjøre en leakdown evnt, eller inspisere med kamera. er du litt paranoid kan du montere vanntrykksmåler, sålenge den har olje, og vann, og bensin holder den "evig". Skift også gjerne thermostater om de er gamle. tror den holder mange sesonger fremover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Skift simmerring i bunn av veiva veldig viktig på eldre 2-taktere, jeg skrev noe om det her: https://baatplassen.no/i/topic/17761-vann-i-utenbordsmotor/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 mange gode tips - tusen takk kanskje litt drastisk og ta fraverandre motoren nå rett før sesongen starter - beholder jeg gammern tar jeg kanskje simring og full pakke til høsten igjen - er egentlig ikke så inne på dette med 2 takter så er det noen som har lyst på en liten jobb er det bare og si i fra Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Er det noe vits i dyse rens til en forgasser motor da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 tenker mest på dysene inni gasserne jeg da hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Før du river motoren for å skifte simring, kan du bare vippe ut de to nederste tennpluggene en gang i mellom. Begynner den nederste å bli merkbart hvitere og renere på isolatoren enn den andre suger den sannsynligvis vann inn gjennom simringen. Har de samme farge er det trolig tett. Les linken fra Ivar. Redigert 15.April.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Defekt simmering trenger du ikke å merke før havariet er et faktum. Skiftes enkelt ved å løfte av hele motorblokka komplett for så å gjøre inngrepet. Husker jeg riktig så trengs det ikke særlig demontering på blokka for å skifte den. Den drar ikke bare inn vann om den overhodet gjør det. Motoren vil gå magert fordi den drar lufta inn gjennom lekkasjen istedet for å dra inn lufta gjennom gasseren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 på yamaha blokka heiser du powerhead, så er det 4 bolter som holder ringen, problemet er bare at du ikke nødvendigvis får ut denne biten, uten å f.eks. løsne på boltene som holderpowerheaden sammen, og det er ikkke nødvendigvis optimalt med du har tenkt å skrape, så kjøre ny motortetting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 uff - jeg orker ikke demontere nå - driver og bygger på og kloakken er tetta for 3 gang i vår ...... så får jeg rubba og polert skuta + hatt på bunnstoff skal jeg i første omgang være fornøyd men helt klart hadde jo å bytta denne vært alfa hvis noen kan detta og har lyst på båtpenger kan man skrike fra tusen takk for masse konkrete og gode råd Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Defekt simmering trenger du ikke å merke før havariet er et faktum. Nei, men dette er ikke noe som skjer over natten, om man sjekker pluggene midt i sesongen og før vinterlagring er man rimelig sikker på å unngå havari. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 da skal jeg sjekke plugga og om en stund igjen det var godt råd takker og bukker Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Skifte tetningsringen til vinteren da vet du Jarle. Det går sikkert bra :) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 ja blir helst ikke før det ......... er litt sånn av natur at det blir vel pelt fra verandre og pakket om hele greia i så fall - og lakket??? vi får se - dagene ukene flyr så altfor fort Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Har du lest "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance"? Det er stort sett et spørsmål om hvordan motorens liv har vært, hvordan den hadde det i oppveksten( produksjon/ innkjøring)og hvordan den har vært vedlikeholdt. kjenner du til denne historien, så er du trolig nærmest til å vite svaret på dit spørsmål, i motsatt fall så må du spørre noen som kjenner individet, dets oppvekst og historie. I motsatt fall er det som å rope i skogen! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 da har jeg sett over tennpluggene og di så helt like ut - samme med det lille jeg greide å se av stempler så da blir det sjøsetting snart . skal bare montere hyd styring og polere / bunnstoff Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.