Jump to content

Hjelp til å tyde sjøkart


Sjøogvind

Recommended Posts

Sverige kontra Norge

Dybde på Norske kart er ved lavvann mens jeg mener å ha hørt at på de Svenske kartene er dybdene i normal vannstand.

Om dette stemmer skal jeg ikke påstå men sikkert noen som kan dette og kan komme med en fastit.

For sånne som meg som fisker på grundt vann er dette litt viktig :-)

Link to post
Share on other sites

..... Dybde på Norske kart er ved lavvann mens jeg mener å ha hørt at på de Svenske kartene er dybdene i normal vannstand. ....

 

Dette gjelder ikke bare svenske kart, men svært mange land forholder seg til anbefalingen fra IHO (International Hydrographic Organisation) om å bruke middelvann som referanse for både dybder og høyder.

 

Men foreløpig holder Norge på den gamle ordningen, med "laveste lavvann" som referanse for dybdene og "høyeste høyvann" som referanse for friseilingshøyder under broer, luftspenn, osv. Her i Norge har vi altså en innlagt sikkerhetsmargin, men det er uvisst hvor lenge vi får beholde den.

 

Dette er forøvrig stoff som vi går grundig gjennom på alle våre båtførerkurs, nettopp for å hindre at båtfolket går på en overraskelse (bokstavelig talt) hvis de bruker utenlandske kart. Her skal man også være forsiktig med en del av de databaserte plotterkartene som er i bruk :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Dette gjelder ikke bare svenske kart, men svært mange land forholder seg til anbefalingen fra IHO (International Hydrographic Organisation) om å bruke middelvann som referanse for både dybder og høyder.

Men foreløpig holder Norge på den gamle ordningen, med "laveste lavvann" som referanse for dybdene og "høyeste høyvann" som referanse for friseilingshøyder under broer, luftspenn, osv. Her i Norge har vi altså en innlagt sikkerhetsmargin, men det er uvisst hvor lenge vi får beholde den.

Dette er forøvrig stoff som vi går grundig gjennom på alle våre båtførerkurs, nettopp for å hindre at båtfolket går på en overraskelse (bokstavelig talt) hvis de bruker utenlandske kart. Her skal man også være forsiktig med en del av de databaserte plotterkartene som er i bruk :headbang:

Båtførerbeviset ja.. for min del er det 20år siden jeg tok det og må vel si at mye av grunnkunskapene sitter nok der men skummelt mye som er glemt.
Var aktiv på sjøen med seilbåt og små båter en stund etter at beviset var i boks, men så ble det vel nesten 15år uten vann under bena. Skal kjøpe teoriboka og lese den en gang til, sikkert mange som burde gjøre det samme.
Leser vel VHF i samme slengen og tar sertfikatet på det også så jeg kan bruke radio´n uten å få problemer.
Link to post
Share on other sites

Skaff deg opplæringsmateriellet som kreves til båtførerprøven. Der finner du det meste. Og ha boka/bøkene ombord underveis og bruk som oppslagsverk. Stopp opp om det er noe du ikke er sikker på. Marsjer du som meg iblant i 35 + er det greit å vite hva du skal se etter......

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...