Sjøogvind Startet 17.April.2011 Del på Facebook Startet 17.April.2011 (redigert) Hei! Hva betyr + som ofte står ved siden et tall? Redigert 17.April.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Grunne. Tallet ved siden av tilsier dybde ved normalt laveste lav-vann Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Kartsymboler Denne er i PDF Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøogvind Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 (redigert) Takk skal dere ha. Redigert 17.April.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mr-c Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Sverige kontra Norge Dybde på Norske kart er ved lavvann mens jeg mener å ha hørt at på de Svenske kartene er dybdene i normal vannstand. Om dette stemmer skal jeg ikke påstå men sikkert noen som kan dette og kan komme med en fastit. For sånne som meg som fisker på grundt vann er dette litt viktig :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 ..... Dybde på Norske kart er ved lavvann mens jeg mener å ha hørt at på de Svenske kartene er dybdene i normal vannstand. .... Dette gjelder ikke bare svenske kart, men svært mange land forholder seg til anbefalingen fra IHO (International Hydrographic Organisation) om å bruke middelvann som referanse for både dybder og høyder. Men foreløpig holder Norge på den gamle ordningen, med "laveste lavvann" som referanse for dybdene og "høyeste høyvann" som referanse for friseilingshøyder under broer, luftspenn, osv. Her i Norge har vi altså en innlagt sikkerhetsmargin, men det er uvisst hvor lenge vi får beholde den. Dette er forøvrig stoff som vi går grundig gjennom på alle våre båtførerkurs, nettopp for å hindre at båtfolket går på en overraskelse (bokstavelig talt) hvis de bruker utenlandske kart. Her skal man også være forsiktig med en del av de databaserte plotterkartene som er i bruk Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
mr-c Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Dette gjelder ikke bare svenske kart, men svært mange land forholder seg til anbefalingen fra IHO (International Hydrographic Organisation) om å bruke middelvann som referanse for både dybder og høyder.Men foreløpig holder Norge på den gamle ordningen, med "laveste lavvann" som referanse for dybdene og "høyeste høyvann" som referanse for friseilingshøyder under broer, luftspenn, osv. Her i Norge har vi altså en innlagt sikkerhetsmargin, men det er uvisst hvor lenge vi får beholde den.Dette er forøvrig stoff som vi går grundig gjennom på alle våre båtførerkurs, nettopp for å hindre at båtfolket går på en overraskelse (bokstavelig talt) hvis de bruker utenlandske kart. Her skal man også være forsiktig med en del av de databaserte plotterkartene som er i bruk Båtførerbeviset ja.. for min del er det 20år siden jeg tok det og må vel si at mye av grunnkunskapene sitter nok der men skummelt mye som er glemt.Var aktiv på sjøen med seilbåt og små båter en stund etter at beviset var i boks, men så ble det vel nesten 15år uten vann under bena. Skal kjøpe teoriboka og lese den en gang til, sikkert mange som burde gjøre det samme. Leser vel VHF i samme slengen og tar sertfikatet på det også så jeg kan bruke radio´n uten å få problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 ..... Skal kjøpe teoriboka og lese den en gang til, sikkert mange som burde gjøre det samme. Leser vel VHF i samme slengen og tar sertfikatet på det også så jeg kan bruke radio´n uten å få problemer. Veldig bra Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
wilma Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Skaff deg opplæringsmateriellet som kreves til båtførerprøven. Der finner du det meste. Og ha boka/bøkene ombord underveis og bruk som oppslagsverk. Stopp opp om det er noe du ikke er sikker på. Marsjer du som meg iblant i 35 + er det greit å vite hva du skal se etter...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.