Jump to content

Hente båt fra øst til vestlandet - hva trenger jeg på turen?


KSE

Recommended Posts

Skal kanskje hente hjem en 30fot motorbåt med KAD300 fra Østfold til Stavanger. Blir 2 mann i båten på overfarten. Regner med å bruke 2-3 dager. Været ser foreløpig meget bra ut. Men hva må jeg forsikre meg om at er ombord til turen, utover fulle tanker?

 


  1.  
  2. Vitale reservedeler (impeller, viftereim, termostat, annet?)
  3. Ekstra olje og filter
  4. Nødvendig verktøy + multimeter
  5. Medlemskap i redningsselskapet
  6. Drivanker
  7. Nødbluss
  8. Førstehjelputstyr
  9. Skikkelige vester
  10. Varme klær, ull
  11. VHF er jeg ikke sikker på om det er i båten...
  12. Har ikke lettbåt...

Jeg har sikkert glemt noe? :rolleyes:

 

Jeg har forøvrig ikke erfaring med langturer utenfor kysten, men regner med vi skal klare den biffen. Spesielt med de værmeldingene vi har nå. :cool:

Link to post
Share on other sites

Papirkart + gjerne GPS/Kartplotter er kanskje så selvsagt at du ikke har listet det. :wink:

Kjekt også med et hefte/bok med oversikt over strekningens gjeste- og uthavner. Anbefales.

 

By the way: Hvilken båt er dette da? Skal vi gratulerer, eller er du i forhandlinger?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Savnet kart på listen jeg også. Dersom dette er ukjent farvann, er det definitivt en stor fordel å tegne opp ruta med en blyant på papirkartet. Om du får noen som er kjent med ruta til å hjelpe til med å planlegge den, så er det alltid veldig kjekt. Videre er det svært nyttig med gps kartplotter, da papirkart ikke alltid er like lett å tyde i detaljer, samt å få ut en mest nøyaktig posisjon. Fordelen med å tegne opp, særlig dersom du har båtsportkartserien, er at du er gjennom et kart på null komma niks om du går i 20-25 knop.

Forhør deg med tidligere eier om sannsynlig kvalitet på dieseltankens innhold. Det er nok en mager trøst å ha med ekstra dieselfilter/ vannutskillerfilter om de nye går tett etter kort tid.

Sørg for at du får en skikkelig innføring i drivstoffsystem, drenering av filter etc. Kontroller lensepumpenes funksjonalitet.

Få mest mulig innføring om båten og bruken av denne før du legger fra kai og sier adjø til selger. Ikke ha hastverk når det kommer til det. Selger har sannsynligvis mye erfaring og kunnskap om den.

-det har ikke noe med å være paranoid å gjøre, men ettersom du aldri har hatt med båten å gjøre, så vet du lite om hvordan vedlikehold og stell har vært.

 

-legg inn tlf-nummer til redningsskøytene/ kystradio på mobilen.

Ta med en kikkert, for å kunne se staker og merker skikkelig.

Lommelykt/ hodelykt.

Kniv som er egnet til å kutte tau ut av propellen.

Verktøy til å skru litt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Jeg har forøvrig ikke erfaring med langturer utenfor kysten, ....

 

"Utenfor kysten"?

Du planlegger vel ikke en utskjærsseilas; som f.eks direkte Østfold - Lindesnes?

Det vil helt sikkert være fordelaktig å holde seg mest mulig innaskjærs, eller iallefall noenlunde nær land.

VHF burde du sjekke og hvis det ikke finnes ombord bør du i det minste låne med deg en. For selv om det slett ikke er "helt etter boken" så er dette et typisk eksempel på en situasjon der man absolutt bør ha VHF tilgjengelig.

 

Været er glimrende og jeg ønsker dere en flott tur langs en nydelig kyst!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for gode utfyllende forslag!

 

Og kart var nok rett og slett for selvsagt ja :blush: Det er stor plotter i båten og papirkart må også med. Jeg har tenkt litt på det om jeg rett og slett skulle kjøpe den norske los, eller lignende. Det sikkert andre også, er det noe som heter kystatlas? Hvilke anbefaler dere? Den norske los har vel vært å få kjøpt i mange år, og er kanskje vel kanskje derfor et sikkert kort?

Må vel uansett ha båtsportkart i tillegg.

 

Kikkert, dieselfilter, lommelykt og kniv er gode tips. Det må med. Så skal jeg tømme selger for info vedr. filtre, drivstoffsystem, lensepumper, etc.

 

Må nok vente med gratulasjonene er jeg redd. Ikke avgjort enda... :sweat:

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Utenfor kysten"?

Du planlegger vel ikke en utskjærsseilas; som f.eks direkte Østfold - Lindesnes?

Det vil helt sikkert være fordelaktig å holde seg mest mulig innaskjærs, eller iallefall noenlunde nær land.

VHF burde du sjekke og hvis det ikke finnes ombord bør du i det minste låne med deg en. For selv om det slett ikke er "helt etter boken" så er dette et typisk eksempel på en situasjon der man absolutt bør ha VHF tilgjengelig.

 

Nei, det blir vel å holde seg noenlunde nær land. Med "utenfor kysten", mente jeg denne gangen utenfor Ryfylkebassenget.

 

Mem, men før noe av dette blir aktuelt, må det uansett først bli en handel. Håper det går veien.

Link to post
Share on other sites

............... Jeg har tenkt litt på det om jeg rett og slett skulle kjøpe den norske los, eller lignende. Det sikkert andre også, er det noe som heter kystatlas? Hvilke anbefaler dere? Den norske los har vel vært å få kjøpt i mange år, og er kanskje vel kanskje derfor et sikkert kort?

............

 

 

 

 

Den norske los kan ( kunne iallefall ) du laste ned gratis, se denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/48365-en-gave-fra-skattebetalerne-last-ned-den-norske-los/

 

Hvis den ikke fortsatt virker, så kan du sikkert få låne en cd-versjon av noen som har lastet den ned.

Link to post
Share on other sites

Må vel uansett ha båtsportkart i tillegg.

Om du ikke skal tilbake i området og feriere ville jeg droppet båtsportkartene og i stedet kjøpt "skikkelige" kart fra hovedkart serien (1:50 000). Litt uhåndterbare men totalt sett billigere og etter mitt syn også mere oversiktlige.

 

Lykke til med forhandlinger :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...