erund Startet 19.April.2011 Del på Facebook Startet 19.April.2011 Lurer litt på om Racor er et bedre system enn CAV (Delphi 296) pga mindre risiko for diesel-og lufteproblem når en bytter filter? Har dere erfaringer med CAV som er rimelig utgave også? Er selve filteret forskjellen mellom disse to systemene eller er det kun filterbeholder som er av ulik plassering, dvs. CAV vil en miste diesel ved bytte av filter mens Racor beholder en diesel? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Biscaya Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 CAV filtert er for så vidt et greit filter/hus som har tjent mange tusen motorer i mange år. Det står f.eks et slikt system som primærfilter på mine Perkinser i gamlebåten min. Det er noe herk å bytte filter, det blir alltid diesel-søl. For å unngå å måtte bytte disse filtrene på det verst tenkelig tidspunkt når det slingrer som verst, har jeg montert et Racor FG500 som forfilter. Som du sier kan denne filterinnsatsen byttes uten søl av noe slag. Racorfilter husene har også bl.a. en form for "sentrifuge" som skal slenge vann/urenheter ut til siden slik at de renner ned i bunnen av glasset. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
M/B Nordheim Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Har eit innlegg i eit par andre trådar om dieselfilter, sjå her og her , til omtrent til halve prisen og like bra. Der har eg også nevnt noko om plasering av separator/filter. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
cheetah Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Har et vanlig cav 296 vannutskiller med filter selv. Har luftproblemer selv men har en yanmar 3qm30 motor og de er følsom mot luft. Ser at fødepumpen nå er plassert etter grovfilter/vannutskiller og før finfilter på motor. Hadde det hjulpet mot luftproblemene å hadt fødepumpen før grovfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Ja det vil eg påstå, har skrivd litt om det i eit tidlegare innlegg, sjå Link. Redigert 24.April.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Eg brukte de gamle CAV filterene og holdere som fyllmasse bak ein mur. Der egner de seg best. Kjøpte ny holder med "spin-on" filter, slik at filterskift er nå en drøm og nesten uten søl. Eg monterte også inn racor som forfilter, på sugesida. Racor skal monteres på sugesida for at separatoren skal virke slik den skal virke. For å lette lufting monterte eg inn en slik ballongpumpe fra påhengstank på slangen på inn- sida på racor. Så nå fyller eg opp alle filter, og lufter systemet enkelt med nokre pump med den. Fungerer kjempefint. Ingen stiv gummi etter 3 år. Har også reserve ballongpumpe liggende i båten for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sailorboy Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 He he Sæbø den var fin. Jeg er så enig at CAV filter er best egnet som fyllmasse. Burde bli forbudt å bruke filter i båt som er så vanskelig å bytte som CAV. Prøv gjerne i litt sjøgang... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.