Jump to content

Tips til hvordan løsne bunnplugg på VP290 drev

oyvindNO

Recommended Posts

Vet jeg burde skifte olje på drevet (VP290) mitt på høsten, men da jeg nesten var ferdig med høstjobben ville selvfølgelig ikke bunnpluggen opp. Tenkte jeg skulle gjøre det en annen dag (om ikke lenge). Vel... nå etter noen måneder er den dagen kommet :confused: . Sliter fortsatt med å få løsnet bunnpluggen. Noen som har tips til verktøy som kan brukes... Noe man kan slå på?? Stort flatt skrujern og vanskelig tilkomst har foreløpig ikke løst problemene... Tips mottaes med takk.

Satser også på å bytte begge belgene (hull i eksosbelg). Noen som har godt tips til forhandler med ok priser og kvalitet. To originale belger (klaff på eksosbelg) er jo ikke spesielt billig.

• 9 år senere...
68 GT skrev On 20.4.2011 at 22.23:

På tappeskruen må man i 98% av tilfellene bruke slagtrekker og tung hammer for å få løs skruen på VP drev,spes 280 og 290 modellene.....

Sliter med både peilepinne og tappeplugg som sitter ekstremt på 290dp.

Er det trygt å smelle til med slagtrekker og sleggehammer?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Seasu skrev 1 time siden:

På min bruker jeg en stor skrutrekker med 10mm spiss og med sekskant i toppen under håndtaket. Ligger på og vrir med en passende fastnøkkel på sekskanten. Trykk og vri.

Det trikset er forsøkt, riktignok med en litt mindre skrutrekker. Den skvetter ut av sporet i skruen samme hvor mye jeg presser. Skal se om jeg finner en annen som er litt grovere. 

Jepp, har en slik. Lurer bare på om det er trygt å smelle til drevet sideveis med en slik mot tappepluggen? 
Fikk løsna peilepinnen heldigvis. Olja ser ut som ny, så forrige eier har skifta før sesongen ser det ut til?

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Kanalkapteinen skrev 1 minutt siden:

Jepp, har en slik. Lurer bare på om det er trygt å smelle til drevet sideveis med en slik mot tappepluggen? 
Fikk løsna peilepinnen heldigvis. Olja ser ut som ny, så forrige eier har skifta før sesongen ser det ut til?

Slaget presser «skrujernet» rundt og inn i slsgtrekkeren. Så det som i realiteten skjer er at skrutrekkeren får god skrukraft og sikrer at den ikke hopper ut av sporet. Jeg har brukt den på både drev og påhengs. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Joda, det går sikkert fint. Men mye av energien fra slaget går jo vertikalt på skruen, og dermed sideveis på drevet. Men vi kjører på?

Godt å høre at du har gjort det med hell før @Goodspeed?

Edit: såg nå at det ordnet seg! ?

Jo, forsåvidt, men i og med at skrujernet vris inn i skrutrekkeren, så tar det bort mye av den vertikale kraften. Dessuten, du trenger ikke slå så himla hardt. et par bestemte men forsiktige slag gjør stort sett nytten. Lykke til ???

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...