Jump to content

Mercury 50hk EFI 2005mod gir kontinuerlig varselsignal


hatch

Recommended Posts

Heisann.. Startet min Mercury 50hk EFI 2005mod i en tønne med vann her om dagen etter å ha skiftet motorolje, girolje og oljefilter. Etter en 10 minutters tid på tomgang så begynte ett varselssignal å ule kontinuelig.

 

Fant frem instruksjonsboka til motoren å leste litt at dette kunne bety en del ting.

- For lav/høy batterispenning

- Feil på kjøleanlegg

- Feil på kjølevannpumpe

- Overturtall på motoren

 

Motoren startet på første forsøket etter vintern, å gikk som en klokke.

Jeg tok å målte batterispenninga til 14v (avslått motor)

Ser heller ikke noe gæli med kontrollstrålen til kjølevannet.

 

Noen som kan ha peiling på hva som kan være feil, eller hvor jeg kan begynne å lete? :O

Link to post
Share on other sites

Kobble fra batteri,for siden å kobble til igjen. Hjelper ikke dette,er det sikkert div kontakter og releer som ikke har fått nok konserverings spray på seg i høst.

 

Prøv å lirk litt på kontakter,så skal du se den blir frisk i gjenn.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Er det slik at feilmeldingene kom uten at den stanset eller fikk endringer i gangen?

 

Når du først plukker av batteriet, se til at overflatene er rene, litt batteripolfett er ikke bortkastet.

 

- ville kommet feilmelding om det var kondens i bensinen? er vel 3-4 stk som i løpet av de 2 siste ukene har presentert problemer som har løst seg etter å ha drenert bensinfilter, slanger og forgasser... SÅ jeg er fristet til å spørre om bensinen er fra forrige sesong og hvordan den er oppbevart...:)

Link to post
Share on other sites

Det kom uten at jeg merket noen endringer i gangen ja.. Den går akkurat som den skal. Selv når det uler.

Bensinen er fra i fjor og har stått lagret i bensintankene i garasjen...

 

Veit ikke om den ville varslet for kondens. Sto ingenting i instruksjonsboken om det ihvertfall...

Link to post
Share on other sites

sjekk instrumentene om motor-lampa blinker i noe spesielt mønster. F.eks først 2 blink , deretter 5 blink = feilkode 25.

 

(Er iallefall slik på min Yamaha, har forstått det slik at merc har noe tilsvarende..?)

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er et visst antall pip i minuttet e.l. men kontinuerlig piping helt til motoren stoppes, så er det varmgang som er problemet.

La motoren bli kald, koble fra batteriet litt, koble til igjen, og start opp, dersom det fortsatt piper når motoren akkurat er startet og er kald, er det sannsynligvis sensoren som er problemet, dersom det faktisk er varmgang som er problemet bør du få noen til å lese av feilkoder, så ser du med en gang hva varmgangen skyldes.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja det piper kontinuelig, men stopper litt innimellom om man bare lar den pipe. Men så begynner det igjen etter en stund...

Var nede å tok en liten tur ut på fjorden isted, å når det begynner å pipe så kutter den turtallet helt. Da går det bare å kjøre i gangfart.

 

Tror jeg bare får bestille en verkstedtime så de får tittet pån. :S Den følern... Er det noe dyre greier om det evnt er den?

Link to post
Share on other sites

Piper det når den er kald også?

Om det piper når den er blitt varm ville jeg tatt ut termostaten. (da går motoren for kald for det lange løp men kurant for testing) Dersom du får alarm uten termostaten er det ikke den som er feilen.

 

Neste jeg tenker er impelleren, men du har jo kontrollstrålen i orden så ville først tatt ut termostaten og sett.

Link to post
Share on other sites

Støtter teorien om gummitetningen i toppen av kjølerøret. Har sett alt for mange tilfeller av at det begynner å korrodere rundt denne (i adaptorplaten mellom motorblokk og stamme) med det resultat at gummiforingen klemmes sammen og hindrer tilførsel av kjølevann.

Og til Gebret: dette er ikke noen god løsning. Vannet er der enda og vil føre til korrosjon i høytrykkspumpe og fuelinjectorer. Drener systemet og skift bensinfilter og vannutskillerfilter.

Redigert av Maxpower (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...