Jump to content

Mercury 50hk EFI 2005mod gir kontinuerlig varselsignal


hatch

Recommended Posts

Termostaten holder kjølevannet inne i motoren inntil vannet når en viss temperatur, motorens driftstemperatur. Når kjølevannet når denne temperaturen, åpner termostaten seg på grunn av en væskeutvidelse i en væske innkaplset i temostaten, og kjølevannet som var inni motoren strømmer ut og blir avkjølt av sjøvannet om impelleren pumper inn. Ikke noe elektronisk der. Dersom du kjører uten termostat eller defekt termostat, så vil ikke motoren nå ideell driftstemperatur.

Jeg regner med du har sjekket at det er tilstrekkelig kjølevæske på motoren?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe, stryk siste, det var et øyeblikk der jeg trodde detta var en innenbords diesel.. vet ikke hva jeg tenke på jeg... tror det jaggu er på tide å legge seg etter en lang dag med båtpuss og klargjøring...

 

men du kan selv undersøke om termostaten fungere, viss du har lyst til å lære litt om det :) legg den i en kasserolle med kaldt vann, skru på plata og sett ett digitalt steketermomenter oppi. Når vannet når en viss temp, for eks 65 grader, så vil du se/ høre at den popper, og dermed åpner seg. Dersom intet skjer,så er det ugler i mosen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe den er grei:)

Men veit du om det bare er å vippe den ut etter at jeg har tatt av de to skruene og dekselet?

Og kan jeg gjøre det mens motoren er i gang?

Og er det riktig at det kan være litt vann under det dekselet?

Synes også den så litt rusten ut? Om du ser på bildet...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke tatt det av MENS motoren går, for da skal det i prinsippet strømme vann ut der. Var det det du gjorde? For i prinsippet skal vel vannet komme fra "baksiden" av det termostatet ditt, gjennom termostatet når vannet holder en viss temp og ut igjen den hullet nede til venstre, deretter ut i havet.

 

Dersom du tok det av mens motoren gikk, og det ikke kom særlig med vann, så tro jeg det må være noe tett før termostaten eller at impelleren er gåen.

Vipp ut termostatet, det sitter sannsynligvis bare litt klemt fast om det ikk er noe å skru på "flesnen" eller kransen rundt, om du vil.

Irren eller det hvite du ser er vel...tja både irr og saltkrystaller. Nå husker jeg ikke om du nettopp hadde kjøpt motoren brukt eller om det var du som tok høstservice hvor du forhåpentligvis kjørte den en stund i ferskvann... men det kan jo være mye gammel morro der. Saltavsetning er litt av morroa.

 

Dersom du ikke har tatt båten på land og kjørt den med hageslange og muffe, to vannførende sugekopper som plasseres over sjøvannsinntaket, så anbefaler jeg det. Har det på Biltema. Da får du litt trykk inn, samtidig som at det ikke er så farlig å miste noe ned på bakken. Mister du noe i sjøen, er det ikke så gøy.

Link to post
Share on other sites

Ja, det vil nok, og skal komme vann ut av det hullet termostaten sitter i dersom du tar ut termostaten og for eks ikke setter på dekselet igjen :) Det er det som er sensikten med termostaten, den skal holde igjen vannet på innsiden inntil vannet, og motoren der driftsvarm.

 

Et termostat koster nok ikke mere enn ett par hundre kroner.. men prøv å kok det, slik jeg beskrev.

 

Husk å rengjør flatene, tørk bort dritt som sitter på termostetet, bak termostatet og på lokket.

 

Ifølge tegningen adeneo la ut, så er det ikke noen bolter som holder selve termostatet fast.

 

Forøvrig foretrekker jeg å ikke bruke bøtte med vann på større påhengsmotorer. Med muffe og hageslange har du bedre kontroll på om det kommer vann ut sammen med eksos i propellen. Her ser du hvordan den ser ut...

http://cal.no/Avdelinger/Produkter/Båtutstyr/Motortilbehør/Spylemuffe/MOTORFLUSHER-FOR-PÅHENGSMOTOR--372069.aspx

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ECT sensoren (vanntemperatur) sitter her, til høyre for filteret, rett under koblingsrekka, har en kort ledning med en plugg på slik at den er enkel å ta ut:

 

merc50ect.jpg

 

 

Denne kan sjekkes på samme måte som termostaten, ved å legge den i varmt vann og ohme den slik at man ser at den åpner på riktig temperatur.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Når du begynner i dag kan du begynne med å skru ut termostaten som du nesten var i mål med i går.

 

-Motoren skal IKKE være i gang når du skrur ut termostaten.

 

-Du trenger IKKE å vente til motoren er varmkjørt.

 

-Det er IKKE farlig å kjøre uten termostat. Det eneste som skjer er at motoren da har FULL kjøling hele tiden. (på lang sikt vil en få sotdannelser inni motoren m.m)

 

-Jeg har IKKE opplevd på noen påhengs at termostaten holdes på plass av noe annet enn dekselet.

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør som ollebolle2 sier, sjekk termostaten først. Det skal bare være å vippe den ut, sitter ikke i noe annet en huset.

 

Det beste er sikkert å kjøpe en ny, da den ikke koster all verden, og de fleste forhandlere har den på lager da den er lik på flere motorer, hvis ikke skaffer de den til dagen etter.

Dersom du skal teste den, så skal den begynne å åpne på rundt 50 grader, og være helt åpen på 63 grader, og den skal åpne minimum 3mm når den er helt åpen. Den skal også være helt lukket ved romtemperatur.

 

Du kan fint kjøre motoren uten termostat, men på en utenbordsmotor vil feil driftstemperatur føre til betydelig økt bensinforbruk og slitasje, samt at ECT sensoren vil se at temperaturen på motoren er feil, og kan enkelte ganger sette inn "guardian mode" slik at motoren ikke oppnår full effekt.

 

Dersom termostaten ser grei ut, ikke knekt eller ødelagt fjær, ikke mye rust, åpner når den skal osv. så må du teste ECT sensoren for feil.

 

Sjekk en gang til at du har nok strøm på batteriet, at oljenivå er riktig osv.

 

Bare sånn tilfelle rottefelle hvis du skal teste ECT sensoren, så skal motstanden på temperatur sensoren (ECT) være som følger:

 

merc50temp.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Termostatbytte kan hjelpe en stund men før eller siden vil det skje.

Jeg er faktisk tilbøyelig til å påstå at dette vil skje med alle disse motorene.

Denne motoren er en bastard da blokka er fra yamaha og stammen er fra mercury/mariner.

For å få dette til å passe sammen laget mercury en adapterplate mellom disse to komponentene, og det er her problemet ligger.

I toppen av kjølevannsrøret fra vannpumpen ligger det en gummipakning. Røret er i kobber og adapterplaten er i aluminium.

Dette gjør at aluminiumen oksiderer og presser denne gummipakningen sammen etterhvert. Dvs at kjølevannstilførselen blir redusert etterhvert som årene går.

Skift denne og motoren er i orden. Jeg har skiftet mange. Litt jobb er det da man må dele blokka fra adapterplaten og deretter skru adapterplaten bort fra stammen.

Redigert av Båtverkstedet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...