hatch Startet 20.April.2011 Del på Facebook Startet 20.April.2011 Heisann.. Startet min Mercury 50hk EFI 2005mod i en tønne med vann her om dagen etter å ha skiftet motorolje, girolje og oljefilter. Etter en 10 minutters tid på tomgang så begynte ett varselssignal å ule kontinuelig. Fant frem instruksjonsboka til motoren å leste litt at dette kunne bety en del ting. - For lav/høy batterispenning - Feil på kjøleanlegg - Feil på kjølevannpumpe - Overturtall på motoren Motoren startet på første forsøket etter vintern, å gikk som en klokke. Jeg tok å målte batterispenninga til 14v (avslått motor) Ser heller ikke noe gæli med kontrollstrålen til kjølevannet. Noen som kan ha peiling på hva som kan være feil, eller hvor jeg kan begynne å lete? :O Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 20.April.2011 Del på Facebook Svart 20.April.2011 Kobble fra batteri,for siden å kobble til igjen. Hjelper ikke dette,er det sikkert div kontakter og releer som ikke har fått nok konserverings spray på seg i høst. Prøv å lirk litt på kontakter,så skal du se den blir frisk i gjenn. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
hatch Svart 20.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2011 Okei.. Da skal jeg teste dette:D Tusen takk for kjapt svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Petter Olsen Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Kan også være føleren for kjølevannet,eller thermostat som ligger rett ved på disse motorene.Sladrestrålen kommer selv om ikke thermostaten åpner! Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Er det noen mulighet for å måle om denne er i orden? ....Og hvordan ser den ut? Redigert 21.April.2011 av hatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Er det slik at feilmeldingene kom uten at den stanset eller fikk endringer i gangen? Når du først plukker av batteriet, se til at overflatene er rene, litt batteripolfett er ikke bortkastet. - ville kommet feilmelding om det var kondens i bensinen? er vel 3-4 stk som i løpet av de 2 siste ukene har presentert problemer som har løst seg etter å ha drenert bensinfilter, slanger og forgasser... SÅ jeg er fristet til å spørre om bensinen er fra forrige sesong og hvordan den er oppbevart...:) Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 Det kom uten at jeg merket noen endringer i gangen ja.. Den går akkurat som den skal. Selv når det uler. Bensinen er fra i fjor og har stått lagret i bensintankene i garasjen... Veit ikke om den ville varslet for kondens. Sto ingenting i instruksjonsboken om det ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 sjekk instrumentene om motor-lampa blinker i noe spesielt mønster. F.eks først 2 blink , deretter 5 blink = feilkode 25. (Er iallefall slik på min Yamaha, har forstått det slik at merc har noe tilsvarende..?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hatch Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) ....Motorlampa? Har ikke noen slik lampe såvidt jeg veit:S Hvor sittern isåfall? Redigert 21.April.2011 av hatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 f.eks i turteller , hos meg er det et "check engine" symbol som blinker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Dersom det ikke er et visst antall pip i minuttet e.l. men kontinuerlig piping helt til motoren stoppes, så er det varmgang som er problemet. La motoren bli kald, koble fra batteriet litt, koble til igjen, og start opp, dersom det fortsatt piper når motoren akkurat er startet og er kald, er det sannsynligvis sensoren som er problemet, dersom det faktisk er varmgang som er problemet bør du få noen til å lese av feilkoder, så ser du med en gang hva varmgangen skyldes. Redigert 21.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 ja det piper kontinuelig, men stopper litt innimellom om man bare lar den pipe. Men så begynner det igjen etter en stund... Var nede å tok en liten tur ut på fjorden isted, å når det begynner å pipe så kutter den turtallet helt. Da går det bare å kjøre i gangfart. Tror jeg bare får bestille en verkstedtime så de får tittet pån. :S Den følern... Er det noe dyre greier om det evnt er den? Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Piper det når den er kald også? Om det piper når den er blitt varm ville jeg tatt ut termostaten. (da går motoren for kald for det lange løp men kurant for testing) Dersom du får alarm uten termostaten er det ikke den som er feilen. Neste jeg tenker er impelleren, men du har jo kontrollstrålen i orden så ville først tatt ut termostaten og sett. Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) Hvordan ser termostaten ut da?`Hvor sitter den? Piper bare når den er varm... Men ikke alltid da heller.. Litt til og fra. Redigert 22.April.2011 av hatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ingen som veit? :S Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 det er varsel for å si fra at nå er det på tide å kvitte seg med skiten og bytte te japs før det virkelig begynner gå utfor Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 det er varsel for å si fra at nå er det på tide å kvitte seg med skiten og bytte te japs før det virkelig begynner gå utfor Sopp, det er en japseblokk mercury har brukt der(yamaha) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Jepp, og ECU er Mitsubishi, mens resten av EFI greiene er stort sett Mikuni, kan vel ikke bli mer japse motor enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 De fineste ingredienser betyr ikkje automatisk et gourmetmåltid. Der er altfor mange svarte motorer med underlige problemer som ikkje kan repareres. Som en gammel italiensk bil i kuldegrader Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Det er veldig enkelt å ta av lokket som holder termostaten. Er vel 2 skruer å løsne. Vær obs på pakningen så den ikke rivner. Sitér dette innlegget Link to post
hatch Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Tusen takk for alle svar:) Skal prøve dette imorgen å se om det kan være svaret på problemet;) Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Kan være at gummitettningen for kjølerøret i adapterplata er sammenklemt. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Jeg hadde et slikt varselsignal på min 75hk Evinrude Fitch. Årsaken til varslet var vann i bensinen. Helte på kondensfjerner og vips så var signalet borte.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Maxpower Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Støtter teorien om gummitetningen i toppen av kjølerøret. Har sett alt for mange tilfeller av at det begynner å korrodere rundt denne (i adaptorplaten mellom motorblokk og stamme) med det resultat at gummiforingen klemmes sammen og hindrer tilførsel av kjølevann. Og til Gebret: dette er ikke noen god løsning. Vannet er der enda og vil føre til korrosjon i høytrykkspumpe og fuelinjectorer. Drener systemet og skift bensinfilter og vannutskillerfilter. Redigert 24.April.2011 av Maxpower (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.