Jump to content

båt med 2voksne og 2 barn gått ned utenfor lindesnes


nor star 290..

Recommended Posts

Under forutsettning av at VG skriver rett så er det jo skremmende.

 

Sitat: Familiefaren opplyste til redningsmannskapene at skjæret ikke var avmerket på båtens kartplotter. Sitat slutt.

 

Må være en meget dårlig unskyldning, stod ikke på plotteren!, hvor er kartet hans?

Nå gikk det heldigvis bra med de ombord. Men stoler vi blindt på plotteren så er dette noe av det som kan skje, desverre.

 

Kjenner ikke personen, eller hans kjennskap til området, men....

 

La oss håpe at det var sommerens første og siste.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Princess 42 , som trodde han rundet Lindesnes, men var bare 22 nm unna. :rolleyes:

Vi lå ganske nærme hendelsen, og snakket med redningsskøyta i dag. De fikk beskjed om å lete rundt Lindesnes. Både Ægir og Hvaler gjorde det, helt til de etterhvert forstod at Princess-eieren var litt "lost" på kartplotteren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når dette skjedde i går, var der tidvis 10-20 meter sikt. Vi var selv noe lengre øst, og tåka lå rimelig tykk i går....

 

Dersom man da velger og kun navigere etter kartplotter og denne inneholder urikig informasjon kan ting lett skje.

 

Papirkart duger lite i slikt vær. Sjømerker jeg vet vi passerte med omlag 15 meters avstand kunne vi ikke se.

 

At kartplottere har feil innimellom har vi vel egentlig hørt om før?

Link to post
Share on other sites

synest folk bør søke havn visst di ikke har komptanse eller utstyr for navigering i tåke, og i det minste avpasse farten i slike forhold , dette er ment som generellt da jeg ikke vet hva slags kunnskap evt fart/utstyr disse i princessen hadde

Link to post
Share on other sites

Det er lett å være etterpå klok. Å havne i tåke gjør en fort desorientert.

 

Jeg har notert meg at kartgrunnlaget langs kysten i Agder mange steder er dårlig.

Det stemmer med terrenget, men geografisk med tanke på lengde/bredde er det mange feil.

Har ofte opplevd å seile over skjær på plotteren og smatidig vært i helt trygt farvann.

Å stole blindt på kartplotter kan i slike områder værer som "russisk rullett".

 

Håper familien ikke blir vett skremt fra sjølivet og kommer fra det uten alt for mye trøbbel.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

er vel et område som er kjennt for litt røffe forhold, med fallvind fra ene kanten, og storhavet rett inn fra andre kanten,.

kan bli ganske utrivelig veldig fort, for så i neste omgang være blikkstille igjenn,. noe ferga som går x antall ganger for dag kunne bekrefte,.

håper bare alle som ferdes ute tar hensyn til forholdene dær man ferdes, og er obs på værmeldinger litt fram i tid.

slik at vi til høsten kan ta opp båtene våre, og glede oss til neste vårpuss. og se tilbake på en fin sesong.

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser hva familiefaren skal ha sagt til Aftenposten.

 

- Vi hadde beregnet kuresen godt, TRODDE vi var på utsiden av holmen, hvor gått har man beregnet da, når man trode?

Lenger ned i artkkelen så står det at det var usikkerhet rundt poisjonen, når HRS ble varslet!

 

Noe som ikke helt henger samemen - om man skal tro det som står i avisen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Navigare necesse est.

Errare humanum est.

(Omskriving av ord tillagt Plutark)

 

Er glad jeg ennå ikke har opplevd plutselig tåke i noe farvann med egen båt. Bastøyferja Moss-Horten la inn svært mange tåke-lur varslinger på kveldsturen forleden.

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg ennå ikke har opplevd plutselig tåke i noe farvann med egen båt.....

...syntes det virker som at det er flere som ikke har opplevd det(?)

 

Ikke lett å orientere seg når tåka kommer tykk. Eneste som hjelper er å seile forsiktig, senke farten, sjekke posisjoner jevnlig opp mot kartplotter og radar (om man har). Så kan det være greit å sjekke om dybdene passer sånn omtrent med det som står anmekret på kartet. MEN det gjelder å holde hodet kaldt. Lett å være etterpåklok. Der er langt fra greit å navigere i tåke, kan faktisk virke litt skremende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...