Jump to content

båt med 2voksne og 2 barn gått ned utenfor lindesnes


nor star 290..

Recommended Posts

Så kan det være greit å sjekke om dybdene passer sånn omtrent med det som står avmerket på kartet.

 

Hvis en gjør dette til en vane, så vil en fort finne ut av om plotteren viser feil. F.eks i det en passerer en dybdekurve, da vil en se tydelig på ekkoloddet at havbunnen går enten opp eller ned.

Link to post
Share on other sites

Hvis en gjør dette til en vane, så vil en fort finne ut av om plotteren viser feil.

Ekkoloddet kan vise feil det også. Nei, sjøkart i passende format, blyant, passer, viskelær, paralellforskyver, stoppeklokke og et godt kompass er nok det eneste sikre hvis ikke en har radar ombord.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat: Familiefaren opplyste til redningsmannskapene at skjæret ikke var avmerket på båtens kartplotter.

Som det er nevnt på man ta teksten i sånne avisartikler med en stor klyp salt, men hvis årsaken var at grunna ikke var avmerket på plotteren, hvordan kunne de da tro at de var ved Lindesnes, 22 nautiske mil unna?

Godt det gikk bra med folkene ombord.

 

En annen sak, én ting er å ha med seg papirkart, men hvor mange er det som sjekker dette mot plotteren mens de kjører? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

 

En annen sak, én ting er å ha med seg papirkart, men hvor mange er det som sjekker dette mot plotteren mens de kjører? :rolleyes:

 

Det er noe jeg gjør hele tia når vi er på ukjente steder, og håper det er mange her inne som gjør det. En skal ikke stole 100% på plotteren.

Ha en god dag

Berit

Link to post
Share on other sites

En annen sak, én ting er å ha med seg papirkart, men hvor mange er det som sjekker dette mot plotteren mens de kjører?

Da jeg hadde cabincruiser / turbåt ble det gjort titt og ofte. Nå med åpen båt er jeg stort sett kun ute når det er godt vær. Men har et båtsportkart for farvannet jeg ferdes i baket inn i plast, ligger klart hvis det skulle bli dårlig sikt slik at jeg kan sjekke opp kart mot plotter.

Link to post
Share on other sites

Som fruen sier og jeg sier det bare RADAR er et must med forflytting/seiling i tåke og nattseilas livsfarlig å stole blindt på bare kartplotter da den pluselig kan vise en del feil og da kan du plutselig være en plass du ikke ønsker .....kommer tåken og du ikke har godt nok utstyr ombord legg deg stille eller beveg deg rolig mot land til en trygg havn og vent på bedre sikt.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ekkoloddet kan vise feil det også.

 

At ekkoloddet viser feil dybder betyr ingen ting iht sjekking av riktig posisjon i kart.

 

Vi sier at du seiler i et område hvor det er 50 meter dypt, midt ute i dette området er det en "grunne" på 15 meter.

Det du passerer inn på denne "grunna" på plotteren, sjekker du at dybden forandrer seg på ekkoloddet/fishfinderen, om dybden forandrer seg i det du krysser 50 meters koten, vil plotteren din være mer eller mindre korrekt i dette området. Gjør en dette ofte vil en kunne se om plotteren skulle være helt på jordet!

 

Radar er selvfølgelig et godt hjelpemiddel, men jeg tør påstå at det er kun mindretallet som har radar ombord, derimot har det blitt veldig mange med kombinasjonen ekkkolodd-kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Radar kan være et godt hjelpemiddel, men er ikke helt nødvendig for seilas i tåke.

 

Kart på pc, kombinert med papirkart duger svært lenge, og ble brukt av oss når vi var i tåkehavet denne dagen ulykken skjedde. Som tidligere nevnt, var vi nede i omlag 10 meters sikt.

 

Men som en ovenfor er inne på, fart er avgjørende! Vi ble forbikjørt ved utløpet av vestergapet av en cabincruser som fortsatte inn i tåkehavet i kan tippe rundt 20 knop. 40 minutter etter så vi denne igjen, virret rundt i det urene område rett før Ny-Hellesund. Vi sakket farten til ca 4 knop.

 

Farten vår, pc med kartprogram, papirkart og utkikk gjorde det hele til en trygg affære for oss.

Link to post
Share on other sites

Men kan det virkelig være slik at denne holmen ikke er merket av på en kartplotter?

Sitter med både OpenCPN og Maxsea her, og der vises den innringa holmen tydelig. (CM93-kart).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Ekkolodd kan ikke uten videre si hvor du er. (det finnes metoder for litt viderekomne) men det kan si deg hvor du IKKE er. Forøvrig er det tåpelig å stole blindt på kun ett instrument (kartplotter) Moderne lystbåter har gjerne ekkolodd, kartplotter, mange har radar, og selvfølgelig papirkart og et skikkelig kompass. Nå er det vel liten grunn til sette seg på sin høye hest p.g.a. dette forliset. Proffene går også på grunn! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ekkoloddet kan vise feil det også. Nei, sjøkart i passende format, blyant, passer, viskelær, paralellforskyver, stoppeklokke og et godt kompass er nok det eneste sikre hvis ikke en har radar ombord.

 

Hvor uheldig kan man være? Det er veldig sjeldent at min kartplotter viser feil. Ekkoloddet har vel jukset en sjelden gang. Men at man skal oppleve feil på plotter samtidig med feil på ekkolodd akkurat den dagen man blir overrasket av tåke.... nei.

 

For tåke kan virkelig komme brått og uventet. Da er det ikke sikkert at man har blyant, passer, viskelær paralellforskyver og stoppeklokke for hånden. Hvor mange er det som navigerer på denne måten ved kystseilas?

 

Bruk det du har - f.eks plotteren og kontroller opp mot papirkartet og ekkoloddet. Man kan navigere ut fra dybdene. Sett en kurs mot farvann uten farlige skjær. Følg kompassets kurs og kontroller med plotter og lodd. Da har man normalt ganske god kontroll når det gjelder "faste" hindringer.

 

Det verste er egentlig faren for kollisjon med båter...og det som verre er - SKIP. Har du ikke radar sa du..? Nei, men du har sannsynligvis et annet avansert instrument som baserer seg på bruk av lydbølger. Hørselen!! Bruk den! Stans gjerne opp motoren med jevne mellomrom og lytt. Bruk også eget horn eller tåkelur, med jevne mellomrom.....

 

 

Hvis man så holder seg i rom sjø inntil tåken har lettet (og holder seg unna de mest trafikkerte ledene) så skal det mye til for at noe går galt.

 

Men jeg gjentar gjerne...pust med magen og hold hodet kaldt!

Link to post
Share on other sites

Til de av dere som ikke leser mine innlegg: :giggle:

 

Familien i leid Princess 42, fra Egersund, trodde de rundet Lindesnes, og smalt rett på Vestre Kråka ved Ryvingen !!!!

Tilkaller Ægir og Hvaler, som selvfølgelig ikke finner noen med Lindesnes, siden havaristen ligger på Kråka, 22nm lenger mot øst. :seeya:

Etterhvert peiles VHF signalet....

Det var nok feil på globusen ombord i Princess'en, eller kartet over Melkeveien stemte ikke. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Om skipperen i forfjamselsen har sagt at de hadde passert Lindesnes er kanskje det noe som kan tilskrives svært høy stressfaktor og at han visste hvor på kartet han var uten å ha stedsnavnet i hodet. Tror vi alle kan slenge ut noe feil i en slik situasjon. Naturlig å huske "høydepunktet" som Lindesnes er for de fleste.

 

Verre er det kanskje å gå så nært land i god fart i grautskodde når en er på gjennomfart. Jeg ville lagt kursen godt utenom land slik at jeg ikke måtte bekymre meg om 200-300 meter bom.

 

Papirkart, kompass og klokke ville neppe hjulpet stort hvis en ikke legger inn skikkelig sikkerhetsmarginer. Du kan ikke bomme en eneste grad på de 22 nautiske fra Lindesnes hvis du skal så nært land.

Hvem klarer å beregne strøm, vind og misvisning så bra med papirkart?

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...