nor star 290.. Startet 21.April.2011 Del på Facebook Startet 21.April.2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084442 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 (redigert) Iflg. Redningsselskapets side og Fedrelandsvennen gikk det bra med alle 4 ombord. De hadde gått rett på Vestre Kråka, sør for Ryvingen fyr kl. 2015 i kveld. Båten - en 42 fot Princess sank. Geir Redigert 21.April.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Eureka Svart 21.April.2011 Del på Facebook Svart 21.April.2011 Ingen her fra BP som er på hentetur nå, er det det da? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Under forutsettning av at VG skriver rett så er det jo skremmende. Sitat: Familiefaren opplyste til redningsmannskapene at skjæret ikke var avmerket på båtens kartplotter. Sitat slutt. Må være en meget dårlig unskyldning, stod ikke på plotteren!, hvor er kartet hans? Nå gikk det heldigvis bra med de ombord. Men stoler vi blindt på plotteren så er dette noe av det som kan skje, desverre. Kjenner ikke personen, eller hans kjennskap til området, men.... La oss håpe at det var sommerens første og siste. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Nøtterøy Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Jeg kan grantere deg at dette ikke er siste grunnstøting i 2011 sesongen! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Skummelt. Vil ekkolodd med alarm hjelpe for å unngå å gå på skjær? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Garmin plotterene med sitt fine veipunkt-program blir tror jeg vinneren i grunnstøtninger i år Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
seilnerd Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Nå jeg går inn på Kystverkets kartsider finner jeg ikke noen skjær umiddelbart rundt Kråka, bortsett fra en grunne på 3,2 meter. Det er veldig lite vann nå for tiden, men så lavt kan det vel ikke være...? Dessuten var tidevannet på sitt høyeste de ulykken skjedde. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
seilnerd Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) Hmmm... denne 3,2 meteren er merket som et *undervannsskjær* på Navionics kart på min iPhone. Skumle greier. Skjæret jeg snakker om ligger 100-150 m syd for Vestre Kråga. Redigert 22.April.2011 av seilnerd (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
lano2 Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Princess 42 , som trodde han rundet Lindesnes, men var bare 22 nm unna. Vi lå ganske nærme hendelsen, og snakket med redningsskøyta i dag. De fikk beskjed om å lete rundt Lindesnes. Både Ægir og Hvaler gjorde det, helt til de etterhvert forstod at Princess-eieren var litt "lost" på kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Må være en meget dårlig unskyldning, stod ikke på plotteren!, hvor er kartet hans? Har ikke en plotter kart? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatmann Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 "Har gått rett på V Kråka" Då har dei ikkje gått på ein grunne. Om ikkje tåka var altfor tett, skulle det vel vere råd til å unngå å gå rett på land. Var tåka i tilfelle så tett, må farten avpassast etter forholda. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Når dette skjedde i går, var der tidvis 10-20 meter sikt. Vi var selv noe lengre øst, og tåka lå rimelig tykk i går.... Dersom man da velger og kun navigere etter kartplotter og denne inneholder urikig informasjon kan ting lett skje. Papirkart duger lite i slikt vær. Sjømerker jeg vet vi passerte med omlag 15 meters avstand kunne vi ikke se. At kartplottere har feil innimellom har vi vel egentlig hørt om før? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 ...men ikke 22 nm feil ... Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 synest folk bør søke havn visst di ikke har komptanse eller utstyr for navigering i tåke, og i det minste avpasse farten i slike forhold , dette er ment som generellt da jeg ikke vet hva slags kunnskap evt fart/utstyr disse i princessen hadde Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 ...men ikke 22 nm feil ... Nei, DET har jeg ikke klart. Savna paraplydreggen din i går forresten....... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 (redigert) Det er lett å være etterpå klok. Å havne i tåke gjør en fort desorientert. Jeg har notert meg at kartgrunnlaget langs kysten i Agder mange steder er dårlig. Det stemmer med terrenget, men geografisk med tanke på lengde/bredde er det mange feil. Har ofte opplevd å seile over skjær på plotteren og smatidig vært i helt trygt farvann. Å stole blindt på kartplotter kan i slike områder værer som "russisk rullett". Håper familien ikke blir vett skremt fra sjølivet og kommer fra det uten alt for mye trøbbel. Geir Redigert 22.April.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Christoffer79 Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 det gikk heldigvis bedre dær nede enn her oppe i nord,. bella 572 med fire personer ombord kom aldrig fram til sin destinasjon,. fire omkomne funnet idag (langfredag) 3 voksne, og et barn :( Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Tragisk den der. Ganske uforklarlig, de vindrossene er de så kraftige? Forsto at været var bra, men at det kom noen vindrosse, Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Christoffer79 Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 er vel et område som er kjennt for litt røffe forhold, med fallvind fra ene kanten, og storhavet rett inn fra andre kanten,. kan bli ganske utrivelig veldig fort, for så i neste omgang være blikkstille igjenn,. noe ferga som går x antall ganger for dag kunne bekrefte,. håper bare alle som ferdes ute tar hensyn til forholdene dær man ferdes, og er obs på værmeldinger litt fram i tid. slik at vi til høsten kan ta opp båtene våre, og glede oss til neste vårpuss. og se tilbake på en fin sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Sitter å leser hva familiefaren skal ha sagt til Aftenposten. - Vi hadde beregnet kuresen godt, TRODDE vi var på utsiden av holmen, hvor gått har man beregnet da, når man trode? Lenger ned i artkkelen så står det at det var usikkerhet rundt poisjonen, når HRS ble varslet! Noe som ikke helt henger samemen - om man skal tro det som står i avisen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
alfb Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 - om man skal tro det som står i avisen. Å det skal man jo ikke!! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Navigare necesse est. Errare humanum est. (Omskriving av ord tillagt Plutark) Er glad jeg ennå ikke har opplevd plutselig tåke i noe farvann med egen båt. Bastøyferja Moss-Horten la inn svært mange tåke-lur varslinger på kveldsturen forleden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Å det skal man jo ikke!! Helt enig! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Er glad jeg ennå ikke har opplevd plutselig tåke i noe farvann med egen båt..... ...syntes det virker som at det er flere som ikke har opplevd det(?) Ikke lett å orientere seg når tåka kommer tykk. Eneste som hjelper er å seile forsiktig, senke farten, sjekke posisjoner jevnlig opp mot kartplotter og radar (om man har). Så kan det være greit å sjekke om dybdene passer sånn omtrent med det som står anmekret på kartet. MEN det gjelder å holde hodet kaldt. Lett å være etterpåklok. Der er langt fra greit å navigere i tåke, kan faktisk virke litt skremende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.