Jump to content

Hanstholm


Fenix

Recommended Posts

Har bare seglat förbi Hanstholm,  har dokk varit i Hirtshals ! Båda dessa hamnar har ingen

riktig gjesthamn för fritidsbåtar, men kaller man opp hamnvakten på VHF'n så hjälper

dom oftast till o finner någonstans der man kan legge seg! Iallafall var han i Hirtshals

veldi tillmötesgående o hjälpsam!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Fenix

 

Hanstholm er absolutt å fraråde.  Havnet der ifjor litt ufrivillig pga. kuling og sjø.   Måtte bli liggende i 4 dager, om jeg huske rett, og det var ikke noe jeg ønsker å gjenta.

 

Dette er en svær fiskebåt og trålerhavn med massevis av fiskeindustri, tungtransport og lynraske trucker, og absolutt null fasiliteter for lystbåter.  Vi fikk anvist plass, men det var ikke vann tilstede uten at vi "lånte" etpar ekstra slanger og fikk "tjuvkoplet" oss inpå vasken i et nærliggende pissoar på kaia.

 

Hanstholm er også et nokså begredelig område å tilbringe ferien sin i.  Svært lite å ta seg til, og enda verre var det nok for barna.  Riktignok er der ei strand på begge sider av byen, men heller ikke disse er særlig fristende.  Dessuten er det veldig grundt i sjøen langt utenfor kysten, så bølgene graver seg opp og blir nokså store.  Dette gjør at det ikke skal så mye til før man ligger værfast.  Langt roligere sjø når en kommer ut på dypere vann.

 

Som du forstår; jeg anbefaler å finne et annet mål for overfarten.  Hanstholm er nok kortest fra Norge, men om du ikke må, så bør du velge noe annet, feks Thyborøn, som ligger i Limfjordens vestre munning.  Flott plass, med endel liv og røre, og et fint utgangspunkt for gjennomfarten gjennom Limfjorden, som absolutt kan anbefales.

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hanstholm er ikke plassen. gå syd til Tyb, eller enda bedre in til Lemvig.

 :seeya:

Det er ca 32 nm fra Hanstholm til Tyb. og ca 10 nm til in til Lemvig.

 

Hanstholm og Hirtshals er ikke for lystbåter. :nono:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Tanken var å gå via sørlandskysten over til Hanstholm - og så videre ned til Thyborøn og gjennom Limfjorden. Jeg får se litt nærmere på dette, kanskje det kan bli en durabelig seilas hele veien fra Lillesand til Thyborøn. Alternativt får det bli rett til Skagen og sørover derfra.

Fikk forøvrig en hyggelig mail fra havnevakta i Hirtshals - jeg var hjertelig velkommen!   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Hanstholm er at det er nokså kurant å kjøpe diesel av en fisker som ligger der og bunkrer. Fiskerene betaler rett over krona der, og skriver det av på skatten. Mange som ikke har noe imot å selge for 2-3 kr pr liter. Kanskje grunn nok til å ta en tur innom denne havna?

 

Vil forøvrig anbefale turen mot Hanstholm på våren. Vi pleier å gå rett nord for Hanstholm og fiske torsk på 60-70 m dyp. Har kommet hjem med flere "Lofotfangster".

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Er det ikke lenger? Drev litt navigering fra sofaen i går kveld - jeg får gå hjem og justere koordinatene....

 

Rett linje.

 

Oksøy(kr.Sand)  -     Tyben.  82nm

Ryvingen(Mandal)  - Tyben.  79 nm

Lindesnes              -  Tyborøn. 86 nm.

 

http://www.struersejlklub.dk/

Her finner du Ankringsplasser i limfjorden.

 

God tur. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

hej!

 

mätte lite snabbt på ett kart jag har hjemme på väggen, tror jag fikk det til

ca 15 M ekstra Mandal-Thyborön  jämfört  Mandal-Hanstholm!

3 timer det er ikke så ille !

 

lurer förresten själv o gå sträckan neste år   :smiley:

 

Det er 30nm fra Hanstholm til Tyborøn.

Husk at du bør gå Limfjorden fra Vest mot Øst.

Det blåser som regel fra Vest kanten (nordvest eller sydvest).

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er 30nm fra Hanstholm til Tyborøn.

Husk at du bør gå Limfjorden fra Vest mot Øst.

Det blåser som regel fra Vest kanten (nordvest eller sydvest).

Yes, men går du rakt på Tyborön så sparer du litt distans!  Iallafall fra Mandal derifrån jag mätte!  ca 78-80 M totalt

 

(Fikk virus i min jobb dator så jag blev tvungen att radera o ett sjökortsprogram där

man kunne mäta, fikk anvenda linjal på ett gammalt kort igår kveld,

givetsvis beror det ju på varifrån du utgår på Sörlandet!)  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er 30nm fra Hanstholm til Tyborøn.

Husk at du bør gå Limfjorden fra Vest mot Øst.

Det blåser som regel fra Vest kanten (nordvest eller sydvest).

...og når man kommer ut på øst-siden, og setter nesa nordover igjen er et besøk på Læsø "obligatorisk".  Vesterøhavn er en perle, men temmelig populær :rolleyes:

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

visst !  :yesnod:      eller Saeby,  goda bunkringsmöjligheter der eller hur Amorosa?

:wink:

:yesnod:

Kontakt oppretholdes med Sæby og ny tur til neste år. :wink:

 

Skal også neste år på sightseeing med havnevakta på Læsø/Vesterø.

Vi skulle visst ha med litt bunkers og ta en tur til Nordre Rønnerne.

 

Hyggelige karer.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt meg til Samsø neste år.

Noen med info?

Jeg har vert mye på Samsø i min barndom/ungdom, så jeg har har litt info, men det er litt for sent å skrive det nu. Skal tenke litt tilbake i tid, ringe "gamlingerne" og skrive noe i morgen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Har tenkt meg til Samsø neste år.

Noen med info?

Hej Krapyl !

 

denne boken er veldi bra o ha ombord när man seglar i Danmark, tror att alla danske

havner er med der, jag har haft god nytta av den!

Bilde

sen finns ju dom her tidningarna oxo som ligger gratis i danske havner/båttilbehörsbutiker

Bilde

http://www.sejlerens.dk/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...