Jump to content

Konsekvens av tett/obstruert kontrollstråle-utløp?


RanaPlast15

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpt meg en båt til hovedsaklig fisking(Hastig 420SL) og har satt på en overhalt eldre Mercury 9.8hk.

 

På denne går slangen til kontrollstrålen/sladrestrålen ned i bunn av motordeksel og vannet videre ut gjennom ei en slags dyse med kun 2-3mm åpning.

 

Dette resulterer i at ved å la motor gå med sladreslangen hengende fritt så fosser vann fint utav nevnte slange,men ved å koble slangen til dysa i bunn så kommer det naturlig nok såvidt vann ut gjennom denne.

 

Mitt spørsmål er da som følger: Hva er ,if any at all,konsekvens av dette?

 

På min andre båt har eg en 40hk Mercury M402 som har slangen hengende løst og med fullt utløp av kontrollstrålen,men denne motoren(40hk'en) har termostat,den andre ikke,er det derfor den er "strupet" via denne dysa kansje?!?

Link to post
Share on other sites

Slangen til sladrestrålen min er ikke tett,men det eg stussa på som sagt var at det er montert ei dyse fast i nederste motordeksel som denne slangen er festa i,og dermed kommer det såvidt vann ut pga at dyse-åpningen kun er rundt 2mm.

 

Men for å lettere se om at impelleren er ok,så kommer eg til å fjerne denne dysa og la slangen henge fritt ut igjennom underdekselet slik at det er lett å se at kjølevannet fosser i det minste. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og du er ikke redd for at det minsker trykket i systemet ditt f.eks mens motor går på tomgang eller dorgefart?

Jeg vil anta at produsenten har plassert den dysa der av en grunn, selv om jeg ikke kan påvise hva det er.

 

Om å ha kontrollstrålen ut på siden. legger du da hardt over, vil vannet sprute inn i båten din dersom du ikke har drenert brønn.

 

Som sagt, alt har som regel en årsak... :wink:

Link to post
Share on other sites

Og du er ikke redd for at det minsker trykket i systemet ditt f.eks mens motor går på tomgang eller dorgefart?

Jeg vil anta at produsenten har plassert den dysa der av en grunn, selv om jeg ikke kan påvise hva det er.

 

Jo lurer jo fortsatt på dette,derav mitt første spørsmål i første post:

 

 

*klippe klippe..*

 

På min andre båt har eg en 40hk Mercury M402 som har slangen hengende løst og med fullt utløp av kontrollstrålen,men denne motoren(40hk'en) har termostat,den andre ikke,er det derfor den er "strupet" via denne dysa kansje?!?

 

Mitt spørsmål er da som følger: Hva er ,if any at all,konsekvens av dette?

 

 

Virker som at folket mener at det er nok trykk og flow selv med fritt utløp?!?

Link to post
Share on other sites

Hei

På min 9,9 Johnson gikk denne tett og jeg fikk varmskjæring på øverste sylnder. Min teori er at denne slangen har en luftefunksjon på toppen av øverste sylinder. I tillegg vil fjerning av dysa redusere sirkulasjon av kjølevann ved at du gir den en snarvei ut. Som Plutonium sier, den skal vel kjøle eksosen også.

Link to post
Share on other sites

Okay,da lar eg den lille dysa stå der . Men er det noen som veit om det er kun på de motorene uten termostat som har en sånn nedstruping av sladrestrålen?

 

Har som sagt en 1978 modell Mercury 40hk med termostat som ikke har slik dyse(ikke mens den har vært i min eie iallefall...) så der spruter det fritt utav slangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...