RanaPlast15 Startet 22.April.2011 Del på Facebook Startet 22.April.2011 Hei. Kjøpt meg en båt til hovedsaklig fisking(Hastig 420SL) og har satt på en overhalt eldre Mercury 9.8hk. På denne går slangen til kontrollstrålen/sladrestrålen ned i bunn av motordeksel og vannet videre ut gjennom ei en slags dyse med kun 2-3mm åpning. Dette resulterer i at ved å la motor gå med sladreslangen hengende fritt så fosser vann fint utav nevnte slange,men ved å koble slangen til dysa i bunn så kommer det naturlig nok såvidt vann ut gjennom denne. Mitt spørsmål er da som følger: Hva er ,if any at all,konsekvens av dette? På min andre båt har eg en 40hk Mercury M402 som har slangen hengende løst og med fullt utløp av kontrollstrålen,men denne motoren(40hk'en) har termostat,den andre ikke,er det derfor den er "strupet" via denne dysa kansje?!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Noen som kan gi gode svar på dette? Droll? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Sladrestålen er akkurat det , en sladrestråle. Et lite sidesprang for kjølevannet. Om dette er tett har ingen betydning da det kun er slik for å visuelt kunne sjekke at der er trykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 ståltråd er fint å stake opp saltet eller den andre møkka som kan være der Så det er i orden! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Takk for svar,da er det som eg antok,men greitt å vite med sikkerhet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NorSiglar Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Trykkluft er genialt for å åpne opp også :-) vanlig pistol og blåse på utløpet. :-) (tror ikke det er lurt å blåse trykkluft gjennom kjøle systemet dog). Billig og effektivt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Slutter meg helt til plutoniums forklaring. Går kontrollstrålen tett, har du nok fremdeles kjøling men du VET ikke. Stak opp utløpet for KONTROLLstrålen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 apropo sladrestråle - hvorfor har dem lagd den bakover og helt usynlig fra førerplassen jeg må lene meg godt ut og bakover for og se den - kunne di ikke laget den på sia eller no?? kanskje flytte den selv så jeg ser den?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Den kan vel justeres? I allefall er det/har det vært, slik på mine motorer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Slangen til sladrestrålen min er ikke tett,men det eg stussa på som sagt var at det er montert ei dyse fast i nederste motordeksel som denne slangen er festa i,og dermed kommer det såvidt vann ut pga at dyse-åpningen kun er rundt 2mm. Men for å lettere se om at impelleren er ok,så kommer eg til å fjerne denne dysa og la slangen henge fritt ut igjennom underdekselet slik at det er lett å se at kjølevannet fosser i det minste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Og du er ikke redd for at det minsker trykket i systemet ditt f.eks mens motor går på tomgang eller dorgefart? Jeg vil anta at produsenten har plassert den dysa der av en grunn, selv om jeg ikke kan påvise hva det er. Om å ha kontrollstrålen ut på siden. legger du da hardt over, vil vannet sprute inn i båten din dersom du ikke har drenert brønn. Som sagt, alt har som regel en årsak... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Og du er ikke redd for at det minsker trykket i systemet ditt f.eks mens motor går på tomgang eller dorgefart? Jeg vil anta at produsenten har plassert den dysa der av en grunn, selv om jeg ikke kan påvise hva det er. Jo lurer jo fortsatt på dette,derav mitt første spørsmål i første post: *klippe klippe..* På min andre båt har eg en 40hk Mercury M402 som har slangen hengende løst og med fullt utløp av kontrollstrålen,men denne motoren(40hk'en) har termostat,den andre ikke,er det derfor den er "strupet" via denne dysa kansje?!? Mitt spørsmål er da som følger: Hva er ,if any at all,konsekvens av dette? Virker som at folket mener at det er nok trykk og flow selv med fritt utløp?!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Folket mente vel at det ikkje gjorde noe om utløpet var tett. Ville vært meir skeptisk til å ha for stort svinn av vann den veien da vannet skal kjøle eksosen/stammen på sin vei ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Hei På min 9,9 Johnson gikk denne tett og jeg fikk varmskjæring på øverste sylnder. Min teori er at denne slangen har en luftefunksjon på toppen av øverste sylinder. I tillegg vil fjerning av dysa redusere sirkulasjon av kjølevann ved at du gir den en snarvei ut. Som Plutonium sier, den skal vel kjøle eksosen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Okay,da lar eg den lille dysa stå der . Men er det noen som veit om det er kun på de motorene uten termostat som har en sånn nedstruping av sladrestrålen? Har som sagt en 1978 modell Mercury 40hk med termostat som ikke har slik dyse(ikke mens den har vært i min eie iallefall...) så der spruter det fritt utav slangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.