Jump to content

hvilken kjetting fra bøye til moring?


margarus

Recommended Posts

http://www.biltema.no/no/Bat/Anker/Kjede/Kjetting-kortlenket/

 

 

skal handle kjetting snart da jeg skal bytte til ett annet båtfeste.

der jeg skal koble meg inn på er det ca 2 m dypt ved normal vannstand. skal ned og måle ved høyvann og.

jeg ta kjetting rundt ett gammelt stål gravemaskin belte som har blitt lagt på langs der.

vil bruke galvanisert kjetting med sjakkler og sikring.

bøya mi har ogå svart stål under og oppå.

tenkte kjøpe 5m lengde og tre gjennom moring og opp igjennom bøye og sjakle endene sammen. vil da få ca 2.5m arbeids lengde. håper det holder. vis ikke får skjøte på med en løfte stropp?

 

men ser på galv kjettingene til biltema at maks styrke på 10mm kortlenket er 1250kg. er det løfte styrke?

båten min veier runt 1500-1600kr tror jeg. er en sjømann 22 plast snekke. burde holde det? er rolig og i le for vinden der båten ligger.

 

dette er da akter fortøyning og baugen går i land med tau.

 

ser det at biltema har kun sjakkler med gjenget bolt.

hvor kan jeg få tak i små nåkk sjakkler med bolt og mutter som man kan sikre med splint?

eller hvordan skal jeg få sikret en slik som di har på biltema?

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil heller anbefale og bruke moringstau.

http://www.maritim.no/fortoyning_2/fendere-boyer/moringstau/moringstau-med-bly-20mm-hvit

 

Kjetting ruster så snart galvaniseringen slites bort, og det tar ikke lange tiden før det skjer. Spesiellt der lenkene

går i hverandre blir det bevegelse som sliter bort galv.

I tillegg så sliter kjettingen på innfestingen i bøya også. Resultatet er at du må kjøpe ny bøye mye tidligere enn om du bruker tau.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Du kan låse vanlig gjengebolt på sjakkel med ståltråd, og det beste er rustfri sjakkel og kjetting. Men du skal huske på at er det brakkvann så tærer all slags kjetting rett av i sjiktet ferskvann / saltvann. Så det beste er å bruke kjetting på bunnen som da er skjøtet i med roblontau eller yacting line som det også kalles opp til blåsa.

Link to post
Share on other sites

Kjetting fungerer dårlig, særlig de nederste meterne der den blir liggene nede i oksygenfattig mudder. Under slike forhold vil selv en syrefast kjetting tæres av i løpet en sesong eller to. Jeg ville brukt tykt nylontau, gjerne beskyttet av en passende plastslange mot gnag.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt kjetting til bøye for siste gang da jeg for noen år siden fant igjen båten hos en nabo som hadde reddet denne inn til sin brygge. Kjettingen var kun et par år gammel og var helt tæret opp i flere ledd ca to meter under vannflaten - så bruk dertil egnet tau.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hmm dårlig saker me kjetting altså.

har ett par 2 tonns rundslings stropper liggende. skal se om jeg ikke kan sjekke om dem er lengde nåkk på.

fiberstropper, ikke noe negativt med og bruke dem i sjøvann altså?

 

liker ikke og snare en fiber stropp runt stål (gravemaskin belte) på bunn i viken jeg ligger i, føler at det vil rippe opp stroppa ganske raskt. men mulig jeg overdriver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...