Jump to content

Hvordan? Vann i motor MD17D


Philonica III

Recommended Posts

Hei!

Hvordan kan det komme sjøvann i motoren når den står stille? Merket det i går da jeg skulle starte. Vrei på nøkkelen, gikk en halv tørning rundt og så bom stopp. Rikka på svingjulet og hørte vannet surkla i motoren. Etter jeg fikk tørna motoren rundt manuelt var det ikke noe problem og starte og da sprutet det en kort stund mye vann ut. Ferskvannet på ferkvannskjølinga forsvinner ikke. Kan det være sjøvann som renner tilbake i sylindrene fra manifoilen når motoren ikke går? Har ikke peiling, håper på gode råd.

Reidar

Redigert av Philonica (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker etter er vel ikke sjøvann i manifoilen i det hele tatt. Sjøvannet er vel bare innom kjøleren og ut og inn på eksosbendet eller tar jeg feil? Kan tenninga være så feil at det er den som er skyld i hele greia. (virka som en starter en bensinmotor med gal temnning)Vannsurklinga jeg hørte var vel da ferkvannet jeg hørte i kjølekanalene? Kom med innspill (så billig som mulig)

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Antar at sjøvannspumpa er ca av samme type som for MD21B (og de nyeste MD21A). Hvis simmerringen(e) er dårlige på pumpeakslingen kan mye vann lekke inn i motor. Pumpene er utstyrt med sladrehull på "halsen" av pumpa som skal avsløre dette, men hvis hullene er tette av irr og maling (som i mitt tilfelle) vil vannet følge akslingen helt inn. Da kan mye sjøvann komme inn. :headbang:

 

Står en del på forumet om dette, f.eks her: https://baatplassen.no/i/topic/67751-penta-md21a-sjoevann-i-motor-via-impellerpumpe/page__p__957029__hl__%2B%2Bsj%F8vann+%2B%2Bimpeller__fromsearch__1#entry957029

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...