Jump to content

Grønske på kalesje, beste rengjøringsmåte?

brass

Recommended Posts

Har lest igjennom de fleste tips som vist i forrige svar. Det ser for meg ut til at det er Biotex, grønnsåpe og muligens klor.

Noen er fornøyd med resultatet og andre ikke.

Er det noe stoff man kan smøre på for å holde grønsken vekke? Det er jo stort sett grønsken som er problemet.

Høytrykksspyler er jo også et alternativ til vask,men frarådes. Hvorfor brukes det tråder so ikke tåler høytrykksspyleren?

Klor tar grønsken, men det tar også fargen samt ødelegger stoffet og sømmene. Så du kan velge mellom pen kalesje i kort tid og halvpen kalesje i lang tid...

Hvorfor man ikke bruker tråd som tåler høytrykkspyler? Hovedsaklig for å få en tett kalesje, kalesjetråden er bygget opp med en kjerne av nylon for styrke og et ytterlag av bomull som sveller opp når den blir fuktig og tetter nålehullene. Sterkere tråd hadde uansett ikke hatt så mye for seg, da høytrykkspyleren ødelegger duken også.

Grønske på kalesjen er et problem for oss som bruker båten året rundt i fuktig klima. Jeg har nettopp vasket min, og fått vekk hoveddelen av grønsken. Men litt er det igjen, det er ikke helt til å unngå. Impregneringen dreper også en del grønske, så etter at du har impregnert og kalesjen har tørket pleier det å se ennå litt bedre ut. Bruk alltid impregnering uten silikon, silikonen sperrer grønske og dritt inne og gjør kalesjen både stygg og umulig åfå skikkelig ren etterpå. Den uten silikon er riktignok en del dyrere, men det lønner seg i lengden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Såpe vann og skrubbbørste (stivkost). Resultatet blir kjempeflott.

På med ny impregnering også er det bare å kose båt sommeren gjennom.

Mekanisk fjerning er det eneste som virker. Ikke blir kalesjen ødelagt av det heller om man viser litt fornuft. :thumbsup:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Kirk Grønskekverkeren, enklere blir det ikke!!

Spray på og i løpet av et par dager er all grønske borte, omgjort til dødt materiale, børst og spyl av. Har brukt dette på terasse, husvegg og kalesje med glimrende resultat. Står også på dunken at den kan brukes på kalesje, 299,- på Monter for 5 liter.

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

• 1 år senere...

Jeg brukte nettopp grønnsåpe, Maritim kalesjerens og Maritim jordslagfjerner på flybridge-kalesjen min, den var godt søyet med grønske og jordslag etter en alt for våt vinter. Grønnsåpen og en stivbustet kost tok den "alminnelige" skitten, kalesjerensen må ha vært "statlig" for den gjorde stort sett ingenting, men jordslagfjerneren fikk kalesjen rimelig greit ren og pen. Sistnevnte nyter dermed mine anbefalinger.

Jeg har fått med meg skepsisen til enkelte produkter og virkestoffer. Jeg tror ikke det er avgjørende om rengjøringen kan skade kalesjen. Med normal dosering og grundig spyling med rikelige mengder vann er det neppe grunn til å frykte for at kalesjen går opp i sømmene. Jeg har brukt tilsvarende stoffer på andre kalesjer før og kan påpeke at den forrige flybridge-kalesjen min ikke møtte sin skaper før den var 26 år gammel ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ok, har lest at mange fraråder høytrykkspyler på kalesje. Jeg hadde en kalesje, som trolig forrige eier hadde gitt F i. Tenkte at dette får briste eller bære. Det var så mye jordslag og dritt at klor, grønnsåpe, biotex i lunkent vann osv. ikke hjalp en dritt. Kona ville bytte hele dritten.

På med høytrykksspyler, kalesje ned på plant underlag (alt av ujevnheter må vekk), spyle løs men passe på vinduer og bevege høytrykken. Etter en god runde ble den beige/hvit igjen, men noen vinduer gikk skeis. Alle sømmer/glidlåser måtte syes om (400kr), vinduer byttes (1500kr).

Så impregnerte jeg 2 ganger....alle andre kalesjer på havna var "bløte"...på min dråpet vannet seg oppå, og det bare renner av.

Kona maser fortsatt om ny kalesje, men det er pga fargen...svigerinna (som er nøye) synes vi hadde mye finere kalesje enn dem :)

ser at det er like mange svar, "gode" råd, som det er båter på sjøen, kalesjen min, opprinnelig lys farge, bare 2 år ,( ny da eg kjøpte båten). men i sommer,

var den mere grønn enn lys, fikk mange "gode" råd. Men fant ut att eg fikk

prøve det enkleste: La kalesjen på kaien, flytekai med tett dekk,

varmt grønnsåpevann med litt zalo, bløyte den godt, skrubbet med grytesvamp,

sånn med grovt lag på ene siden, spylte flere ganger, og på med ny grønnsåpe

blanding, og spylte, når den ble tørr, vart eg overasket over resultatet, nesten som ny. Sette den på båten, og smurte på imprignering, kalesjen ble som sagt

som ny, mjuk og fin, lykke til!!!

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...